Flotę wrocławskiego MPK zasiliło już 9 nowych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G. - Pojazdy obsługują linię „K”, co czyni ją pierwszą we Wrocławiu bezemisyjną, prawdziwie zieloną linią autobusową - zaznacza prezydent Jacek Sutryk.
Przypomnijmy, w ubiegłym roku wrocławskie MPK podpisało z firmą EvoBus Polska umowę na zakup 13 przegubowych, nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych Mercedes‐Benz eCitaro G, wraz ze specjalnym systemem ładowania.
Pierwsze "elektryki" zaczęły wozić pasażerów tuż po tegorocznych wakacjach. W środę 13 grudnia oficjalnie zaprezentowano dziewięć nowych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G, które do tej pory zasiliły flotę wrocławskiego MPK.
- To bardzo ważny krok w rozwoju komunikacji miejskiej w naszym mieście. Wrocław ma już dziewięć autobusów elektrycznych, a do końca roku będzie ich docelowo 13. Pojazdy obsługują linię „K”, co czyni ją pierwszą we Wrocławiu bezemisyjną, prawdziwie zieloną linią autobusową – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Przegubowy Mercedes eCitaro G to pojazd zasilany energią elektryczną. Dzięki nowoczesnemu i przestronnemu wnętrzu przeznaczony jest do przewozu 41 pasażerów na miejscach siedzących i 75 na stojąco. Pojazd jest w 100 proc. niskopodłogowy, co daje komfort i bezpieczeństwo podróży osobom o ograniczonej mobilności.
Elektrobusy są klimatyzowane, mają m.in. ergonomiczny rozkład siedzeń i poręczy, miejsca na wózki dziecięce oraz wózek inwalidzki, rozbudowany system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu, kasowniki z funkcją biletomatu i płacenia kartą, a także porty USB do ładowania smartfonów.
Pierwsza "zielona" linia we Wrocławiu
Zakup autobusów elektrycznych był możliwy dzięki uzyskaniu przez miasto dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt 13 nowych autobusów dla Wrocławia to 52 mln złotych.
– Dążymy do budowy nowoczesnej, niskoemisyjnej i dostępnej komunikacji publicznej. Priorytetem jest dla nas oczywiście bezpieczeństwo i komfort naszych pasażerów, ale zależy nam także na dbaniu o środowisko – potwierdza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Wczesna listopadowa zima i spadki temperatur, nocą nawet do -16 stopni, były prawdziwym testem dla „elektryków”. Zdały go jednak znakomicie.
– Jest to dowód na to, że zakup autobusów elektrycznych był przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę” i ze spokojem oraz radością możemy spoglądać w przyszłość. Cieszymy się, że na ulice Wrocławia wyjeżdżają kolejne elektryki, które będą wozić pasażerów podróżujących między pętlą Gaj i Kamieńskiego – dodaje Witold Woźny.
Zakup autobusów elektrycznych wymagał także dostosowania infrastruktury. Na pętli przy ulicy Kamieńskiego powstał punkt szybkiego ładowania, a na terenie zajezdni przy ulicy Obornickiej stanęła służąca ładowaniu pojazdów bramownica.
– Autobusy elektryczne wyposażone są w najnowocześniejszą technologię w zakresie baterii, które mają bardzo duży zasięg, ale jednocześnie umożliwiają dodatkowe ładowanie. Sprawia to, że z jednej strony mamy pojazd, który jest w stanie pokonać długie dystanse, a z drugiej strony nie jest konieczna duża inwestycja w infrastrukturę ładowania. Pojazdy te są też lżejsze, co za tym idzie ich nacisk na ulice jest mniejszy. Zainstalowane są w nich także specjalne systemy wspomagające pracę kierowcy – tłumaczy Artur Konarski, prezes Daimler Buses Polska.
Elektryczna przyszłość wrocławskiej komunikacji
MPK Wrocław zapowiada, że to dopiero początek rewolucji, bowiem złożyło już wniosek o dofinansowanie na zakup kolejnych 21 autobusów bezemisyjnych wraz z budową infrastruktury. Planowo mają obsługiwać dwie linie autobusowe.
Przewoźnik analizuje również szanse na zakup autobusów wodorowych, sposobu ich finansowania, budowy infrastruktury i eksploatacji. Jest już po wstępnych konsultacjach rynkowych w tym zakresie. MPK czeka teraz na otwarcie zapowiadanego konkursu na zakup taboru bezemisyjnego z KPO.
Władze miasta są także w trakcie rozpisywania kolejnego przetargu na obsługę linii aglomeracyjnych.
– Wspólnie z partnerami aglomeracyjnymi Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą właśnie teraz szukamy wykonawcy który zapewni nam około 90 nowych autobusów. Wcześniej testowaliśmy wspólnie z pasażerami różne elektrobusy i autobusy hybrydowe. Wyniki testów wypadły bardzo dobrze i elektrobusy mogą z powodzeniem obsługiwać linie aglomeracyjne – zapewnia Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
W ciągu ostatnich pięciu lat na ulicach Wrocławia pojawiło się łącznie 240 nowych autobusów spełniających najwyższe normy emisyjne euro6.