Do Wrocławia dotarł już pierwszy z 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G, który zasilił flotę MPK i od września będzie kursował na linii K. Pozostałe pojazdy pojawią się w naszym mieście jeszcze w tym roku, a łącznie kosztowały one ponad 50 milionów złotych.
Przypomnijmy, w ubiegłym roku wrocławskie MPK podpisało z firmą EvoBus Polska umowę na zakup 13 przegubowych, nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych Mercedes‐Benz eCitaro G, wraz ze specjalnym systemem ładowania. "Elektryki" zaczną wozić pasażerów tuż po tegorocznych wakacjach, a w poniedziałek 28 sierpnia oficjalnie zaprezentowano pierwszy z nowych pojazdów.
– Do końca roku będzie ich 13 – nowoczesnych, ekologicznych, spełniające najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa. Co ważne, autobusy te są wyjątkowo przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy wyposażone są w pochylnię, która umożliwia osobom poruszających się na wózku wjazd do środka, specjalne podświetlenia dla osób niedowidzących oraz pętlę indukcyjną, która pomaga niedosłyszącym. Te rozwiązania powodują, że nowe autobusy idealnie wpisują się w ideę "Wrocławia bez barier" – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Pierwsza "zielona" linia we Wrocławiu
Zakup autobusów elektrycznych był możliwy dzięki uzyskaniu przez miasto dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a łączna wartość zamówienia to ponad 52 mln złotych. Wszystkie kupione "elektryki" będą przeznaczone do obsługi linii K, która w efekcie stanie się pierwszą, całkowicie zelektryfikowaną linią autobusową w stolicy Dolnego Śląska.
– Autobusy elektryczne to kolejny krok na drodze do budowy nowoczesnej, niskoemisyjnej i dostępnej komunikacji publicznej. Zależy nam na komforcie i bezpieczeństwie naszych pasażerów, ale chcemy również dbać o środowisko. Bardzo cieszymy się, że na wrocławskie ulice już wkrótce wyjedzie pierwsze "elektryk". Razem z pozostałymi 12 autobusami elektrycznymi będzie obsługiwał linię K, dzięki czemu linia ta stanie się pierwszą we Wrocławiu bezemisyjną, prawdziwie zieloną linią autobusową – potwierdza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Nie tylko autobusy, ale i infrastruktura
Przegubowy Mercedes eCitaro G to pojazd zasilany energią elektryczną. Dzięki nowoczesnemu i przestronnemu wnętrzu przeznaczony jest do przewozu 41 pasażerów na miejscach siedzących i 75 na stojąco. Pojazd jest w 100 proc. niskopodłogowy, co daje komfort i bezpieczeństwo podróży osobom o ograniczonej mobilności.
Zakup autobusów elektrycznych wymagał także dostosowania infrastruktury. Na pętli przy ulicy Kamieńskiego powstał punkt szybkiego ładowania, a na terenie zajezdni przy ulicy Obornickiej stanęła służąca ładowaniu pojazdów bramownica.
– Autobusy elektryczne, które wyjadą na ulice Wrocławia wyposażone są w najnowocześniejszą technologię w zakresie baterii, które mają bardzo duży zasięg, ale jednocześnie umożliwiają dodatkowe ładowanie. Sprawia to, że z jednej strony mamy pojazd, który jest w stanie pokonać długie dystanse, a z drugiej strony nie jest konieczna duża inwestycja w infrastrukturę ładowania. Pojazdy te są też lżejsze, co za tym idzie ich nacisk na ulice jest mniejszy. Zainstalowane są w nich także specjalne systemy wspomagające pracę kierowcy – tłumaczy Artur Konarski, prezes Daimler Buses Polska.
Dodajmy, że na "elektrykach" prawdopodobnie się nie skończy, bo MPK przymierza się także do zakupu autobusów wodorowych.