Pierwszy "elektryk" w barwach MPK wkrótce wyjedzie na ulice. Tak się prezentuje fot. MPK Wrocław, Pierwszy wrocławski autobus elektryczny

Pierwszy "elektryk" w barwach MPK wkrótce wyjedzie na ulice. Tak się prezentuje

ZDJĘCIA
Tomasz Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA

Do Wrocławia dotarł już pierwszy z 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G, który zasilił flotę MPK i od września będzie kursował na linii K. Pozostałe pojazdy pojawią się w naszym mieście jeszcze w tym roku, a łącznie kosztowały one ponad 50 milionów złotych.

Przypomnijmy, w ubiegłym roku wrocławskie MPK podpisało z firmą EvoBus Polska umowę na zakup 13 przegubowych, nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych Mercedes‐Benz eCitaro G, wraz ze specjalnym systemem ładowania. "Elektryki" zaczną wozić pasażerów tuż po tegorocznych wakacjach, a w poniedziałek 28 sierpnia oficjalnie zaprezentowano pierwszy z nowych pojazdów.

Do końca roku będzie ich 13 – nowoczesnych, ekologicznych, spełniające najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa. Co ważne, autobusy te są wyjątkowo przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy wyposażone są w pochylnię, która umożliwia osobom poruszających się na wózku wjazd do środka, specjalne podświetlenia dla osób niedowidzących oraz pętlę indukcyjną, która pomaga niedosłyszącym. Te rozwiązania powodują, że nowe autobusy idealnie wpisują się w ideę "Wrocławia bez barier" – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

fot. MPK Wrocław, tak prezentuje się Mercedes-Benz e-Citaro G
fot. MPK Wrocław, tak prezentuje się Mercedes-Benz e-Citaro G

Pierwsza "zielona" linia we Wrocławiu

Zakup autobusów elektrycznych był możliwy dzięki uzyskaniu przez miasto dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a łączna wartość zamówienia to ponad 52 mln złotych. Wszystkie kupione "elektryki" będą przeznaczone do obsługi linii K, która w efekcie stanie się pierwszą, całkowicie zelektryfikowaną linią autobusową w stolicy Dolnego Śląska.

Autobusy elektryczne to kolejny krok na drodze do budowy nowoczesnej, niskoemisyjnej i dostępnej komunikacji publicznej. Zależy nam na komforcie i bezpieczeństwie naszych pasażerów, ale chcemy również dbać o środowisko. Bardzo cieszymy się, że na wrocławskie ulice już wkrótce wyjedzie pierwsze "elektryk". Razem z pozostałymi 12 autobusami elektrycznymi będzie obsługiwał linię K, dzięki czemu linia ta stanie się pierwszą we Wrocławiu bezemisyjną, prawdziwie zieloną linią autobusową – potwierdza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

REKLAMA
fot. MPK Wrocław, wszystkie "elektryki" będą przeznaczone do obsługi linii K
fot. MPK Wrocław, wszystkie "elektryki" będą przeznaczone do obsługi linii K

Nie tylko autobusy, ale i infrastruktura

Przegubowy Mercedes eCitaro G to pojazd zasilany energią elektryczną. Dzięki nowoczesnemu i przestronnemu wnętrzu przeznaczony jest do przewozu 41 pasażerów na miejscach siedzących i 75 na stojąco. Pojazd jest w 100 proc. niskopodłogowy, co daje komfort i bezpieczeństwo podróży osobom o ograniczonej mobilności.

Zakup autobusów elektrycznych wymagał także dostosowania infrastruktury. Na pętli przy ulicy Kamieńskiego powstał punkt szybkiego ładowania, a na terenie zajezdni przy ulicy Obornickiej stanęła służąca ładowaniu pojazdów bramownica.

Autobusy elektryczne, które wyjadą na ulice Wrocławia wyposażone są w najnowocześniejszą technologię w zakresie baterii, które mają bardzo duży zasięg, ale jednocześnie umożliwiają dodatkowe ładowanie. Sprawia to, że z jednej strony mamy pojazd, który jest w stanie pokonać długie dystanse, a z drugiej strony nie jest konieczna duża inwestycja w infrastrukturę ładowania. Pojazdy te są też lżejsze, co za tym idzie ich nacisk na ulice jest mniejszy. Zainstalowane są w nich także specjalne systemy wspomagające pracę kierowcy – tłumaczy Artur Konarski, prezes Daimler Buses Polska.

Dodajmy, że na "elektrykach" prawdopodobnie się nie skończy, bo MPK przymierza się także do zakupu autobusów wodorowych.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Aqqa(gość)
Prezesi niemieckiej firmy z gwiazdką są zachwyceni sprzedażą dużo droższych elektrycznych autobusów ? a wrocławianie mają w nosie, bo będzie stał w korku jak każdy inny autobus.
REKLAMA