Podpisano umowę na budowę trasy tramwajowej łączącej Wilanów ze ŚródmieściemMateriały inwestora

Podpisano umowę na budowę trasy tramwajowej łączącej Wilanów ze Śródmieściem

Orzech
Orzech
REKLAMA

Po wielu latach oczekiwania w Warszawie rusza w końcu budowa trasy tramwajowej łączącej Wilanów ze Śródmieściem. Inwestor, należąca do miasta spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na realizację tej inwestycji z firmą Budimex S.A.

Realizacja tego wielkiego przedsięwzięcia potrwa niecałe dwa lata. Koszt budowy to ponad 685 mln zł. Inwestycja ma też otrzymać dofinansowanie unijne. Nowa trasa tramwajowa pozwoli mieszkańcom Wilanowa dotrzeć do centrum miast w około 30 minut.

– Przyjazna Warszawa to łatwo dostępny transport publiczny, dlatego będziemy sukcesywnie rozbudowywać sieć tramwajową w stolicy. Pracujemy już nad dokumentacją dotyczącą tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego i Modlińskiej oraz projektami budowlanymi trasy na Gocław i Zieloną Białołękę – zapowiada Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

– Termin końcowy tej inwestycji w podstawowym zakresie to koniec stycznia 2024 roku. Rozpoczęcie robót jest zaplanowane w ciągu pięciu miesięcy od daty podpisania umowy. W ramach zadania w zakresie podstawowym wykonamy 8 km linii tramwajowej i czterech węzłów rozjazdowych – informuje Artur Popko, prezes Budimeksu.

Materiały inwestora
Materiały inwestora
REKLAMA

Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą 22 metrów różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

Materiały inwestora
Materiały inwestora

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych. W sumie powstanie 31 nowych przystanków.

Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem, rośliną odporną na wyższe temperatury, niewymagającą podlewania. Na części peronów zostaną posadzone lipy, przy torach – lipy i platany. Łącznie wzdłuż trasy zostanie posadzonych 488 drzew.

Budowa trasy tramwajowej na Wilanów stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014-2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Łączny koszt projektu wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Mieszkaniec Mokotowa(gość)
Czyli zwiększanie korków ciąg dalszy. Na obrazkach ładnie to wygląda. Szkoda, że w życiu nie da się dróg tak rozciągnąć jak w komputerze.
REKLAMA