[Polska] Restauratorzy polubili galerie handloweźródło: Materiały inwestora

[Polska] Restauratorzy polubili galerie handlowe

Kajtman
Kajtman
REKLAMA
Jak wynika z danych JLL, do 2025 r. udział gastronomii w europejskich centrach handlowych urośnie nawet do 20%. Ten ogólnoświatowy trend obserwujemy również w Polsce.
Każdego roku udział oferty gastronomicznej w powierzchni GLA centrów handlowych na świecie rośnie. Powodem są zmieniające się trendy, innowacje technologiczne i rosnące oczekiwania konsumentów. Współcześni klienci odwiedzają galerie nie tylko w celach zakupowych, ale oczekują niezapomnianych doświadczeń, którymi mogą się podzielić. Dlatego dla coraz większej liczby osób przeżycia związane ze wspólnymi posiłkami i spędzaniem czasu stają się cenniejsze niż standardowe zakupy – komentuje Edyta Potera, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL.
Apetyt na więcejJak podaje GUS, polscy konsumenci coraz chętniej jadają poza domem, a wydatki na usługi restauracyjne i hotelowe to już 4,6% w budżecie gospodarstw domowych – w porównaniu do 1,8% w 2005 r. To naturalnie wpływa na rosnący udział sektora gastronomicznego w ofercie polskich centrów handlowych. Najwyższy udział w tym obszarze notuje Trójmiasto (12,5%). Co ciekawe, Warszawa pod tym względem zajmuje piąte miejsce (6,6%), a to oznacza duże możliwości dalszego rozwoju oferty gastronomicznej w stołecznych centrach handlowych. Tym bardziej, że odpowiednio dobrane usługi tego typu generują wysoki wskaźnik odwiedzin, wydłużają czas spędzony w obiekcie oraz zwiększają skalę wydatków klientów podczas takiej wizyty – informuje Joanna Tomczyk, analityk rynku JLL.
Rozwój oferty gastronomicznej w centrach handlowych sprawia, że z czasem staje się ona coraz bardziej różnorodna i wyszukana. Idzie to w parze ze zmieniającą się funkcją obiektów handlowych, które są kojarzone przez odwiedzających również jako miejsca spotkań i wspólnego spędzania czasu. Ponadto, urozmaicenie oferty centrów o lokale gastronomiczne to sposób na dostarczenie klientom unikalnego doświadczenia zakupowego, tzw. "shopping experience" – dodaje Edyta Potera. 
Magiczny trójkąt zależnościGastronomia w centrach handlowych to element tzw. "trójkąta magicznego", na który składają się również usługi rekreacyjne i ogólna oferta danego obiektu. Oznacza to, że ich właściciele powinni wiedzieć, co operatorzy gastronomiczni sprzedają i w jakiej porze dnia, aby lepiej przygotować strategię całego centrum. Przemyślane i kreatywne podejście do oferty galerii handlowej sprawi, że z czasem stanie się ona czymś więcej – tzw. "centrum doświadczeń".
Obecnie oferta gastronomiczna polskich galerii handlowych uwzględnia przede wszystkim koncepty sieciowe, z dużym udziałem operatorów typu fast food. Dużą popularnością cieszą się również lodziarnie i cukiernie, czyli miejsca służące "impulsowym" zakupom gastronomicznym. Jednak jak zauważa Edyta Potera, w miarę jak rosną "apetyty" klientów, oferta lokali gastronomicznych w centrach handlowych jest coraz bardziej zróżnicowana. 
Potrzeby klientów galerii handlowych w Polsce są coraz większe, a to przekłada się na rosnącą liczbę restauracji proponujących bardziej wyszukaną kuchnię, czego przykładem mogą być miejsca serwujące sushi, kuchnię orientalną czy europejską. Dotyczy to przede wszystkim obiektów zlokalizowanych w centrach miast lub kompleksach biurowych. Znajdziemy tam lokale, które są świetnymi miejscami do spotkań, np. z naszymi partnerami biznesowymi – tłumaczy Edyta Potera.
Oczywiście typ oferty gastronomicznej zależy od wielu zmiennych, takich jak specyfika centrum, jego lokalizacja, preferencje i możliwości zakupowe klientów, czy w końcu – rozwój turystyki. Kluczem do sukcesu nie jest jednak ciągłe poszerzanie oferty, a właściwe jej zbilansowanie i uważna obserwacja rynku. Z tego założenia wychodzą również właściciele obiektów wielofunkcyjnych, jak np. realizowany właśnie projekt Monopolis w Łodzi. 
Różnorodność – to właśnie jej szukają dziś Polacy. Nasze decyzje zakupowe są coraz częściej podyktowane potrzebą chwili, pozytywnym impulsem. Dlatego też chętniej spędzamy czas w miejscach, które dostarczają nam wiele różnych bodźców, pobudzają nas do próbowania nowego – nowej kuchni, odwiedzenia nowego miejsca, czy spędzenia wolnego czasu inaczej niż dotychczas. Takim inspirującym miejscem będzie nasze łódzkie Monopolis. W zabytkowych, pofabrycznych przestrzeniach powstaną biura, część usługowa i kulturalna, basen, a także oryginalne koncepty gastronomiczne, w tym klimatyczne restauracje i kawiarnie – tłumaczy Krzysztof Witkowski, prezes firmy Virako, która jest inwestorem projektu.
Zjedzmy wirtualnieRewolucja gastronomiczna to wypadkowa między innymi postępującej ekspansji wirtualnego świata, w którym rozmawiamy ze sobą, spotykamy się czy robimy zakupy. Rosnąca popularność zamówień przez Internet oraz ewolucja w obszarze płatności i platform społecznościowych to powody, dla których również gastronomia stała się branżą "na żądanie". 
Rozwój nowoczesnych technologii w naturalny sposób pociąga za sobą wzrost aplikacji, które w łatwy sposób umożliwiają zamówienie jedzenia z dostawą do domu czy pracy. Paradoksalnie ten trend tylko wzmacnia chęć jedzenia na mieście, co realizuje nasze potrzeby społeczne, podkreśla nasz status czy styl życia. Tym bardziej tworzenie atrakcyjnego otoczenia w restauracjach zyskuje na znaczeniu, zwłaszcza w celu konkurowania z trendem domowego jedzenia – komentuje Edyta Potera.
Źródło: materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

We Wrocławiu powstanie pierwsze osiedle na terenach PKP realizowane w ramach programu Mieszkanie Plus
Jak poinformował PFR Nieruchomości we Wrocławiu powstanie pierwsze osiedle w ramach rynkowej części...
ID Logistics uruchomiło magazyn w Zgorzelcu. Pracę w nim znajdzie ponad 700 osób
ID Logistics, specjalista w zakresie dedykowanych rozwiązań logistyki kontraktowej otworzył oficjaln...
Wrocław: Kolejna firma z branży IT wynajmuje powierzchnię biurową w Quorum
Największy projekt mixed-use na Dolnym Śląsku będzie nową siedzibą studia deweloperskiego z branży g...
Leroy Merlin otworzy swój market w Głogowie
Leroy Merlin otworzy w Głogowie swój pierwszy market. Będzie to już dziewiąty sklep tej francuskiej...
Grupa EMC wchodzi do Sky Tower we Wrocławiu
Wrocławski Sky Tower pozyskał nowego, dużego najemcę. Około 1200 mkw. powierzchni zajmie Grupa EMC,...
W Polsce jest już 12 milionów mkw. powierzchni biurowych
Dane za okres I-III kw. 2021 r. wskazują na aktywne zainteresowanie najemców powierzchniami biurowym...
Warta wprowadziła się do nowej siedziby w biurowcu Warsaw UNIT [ZDJĘCIA]
Firma ubezpieczeniowa Warta zakończyła właśnie przeprowadzkę do nowej siedziby w Warszawie. War...
Wella Company otwiera w Łodzi swoje Centrum Usług Wspólnych
Już w listopadzie do łódzkiej Bramy Miasta wprowadzi się Wella Company, najszybciej rozwijający się...
Rusza drugi etap realizacji wielkiej inwestycji Panattoni pod Wrocławiem [ZDJĘCIA]
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, ruszył z realizacją II etapu swojej na...
Warszawski Skyliner siedzibą Booksy
Międzynarodowa platforma rezerwacji wizyt dla branży health & beauty – Booksy, wynajęła 1,5 tys...