Postępują prace na budowie nowych mostów Chrobrego we Wrocławiu [FILM + ZDJĘCIA + WIZUALIZACJE]

Orzech

We Wrocławiu trwa budowa nowych mostów Chrobrego. Przeprawa ma być gotowa w drugiej połowie 2023 roku. Połączy Sępolno i Wielką Wyspę z Swojczycami. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma TRAKCJA S.A. z Warszawy.

Nowe mosty powstaną tuż obok istniejących, starych, zabytkowych mostów Chrobrego, które znajdują się nad kanałem przeciwpowodziowym i kanałem żeglugowym Odry, między ulicami Mickiewicza i Monte Cassino na Sępolnie a ul. Swojczycką. Nowa przeprawa zostanie wybudowana po lewej stronie już istniejących mostów (patrząc z Sępolna w kierunku Swojczyc). W ramach inwestycji przebudowany zostanie także układ drogowy na ul. Monte Cassino, Marca Polo i ulicy Monopolowej.

Łącznie wybudowanych zostanie 877 metrów nowej jezdni (w tym na moście 186 m), ponad kilometr nowych dróg dla rowerów i ponad 1100 m nowych chodników. Na mostach powstanie torowisko tramwajowe, w ramach projektowanej nowej trasy tramwajowo-autobusowej na osiedle Swojczyce we Wrocławiu. Nowe mosty Chrobrego będą miały 50 ton nośności czyli znacznie więcej od obecnych (15 t).

Przypomnijmy, inwestor działający w imieniu miasta Wrocław, spółka Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęła 3 marca 2020 roku drugi przetarg na opracowanie dokumentacji i wybudowanie nowych mostów Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455. Do 20 stycznia zgłosiło się ośmiu chętnych – wszyscy zapewnili pięcioletnią gwarancję. Oczekiwali od 69 mln 660 tys. do 96 mln 211 tys. zł brutto. Najkorzystniejsza, jednocześnie najtańsza, okazała się ta złożona przez TRAKCJA S.A. z Warszawy. Miasto planowało przeznaczyć na ten cel 65 mln zł, ale postanowiło tym razem dopłacić brakującą kwotę. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków europejskich.

W pierwotnych założeniach magistratu nowe mosty Chrobrego miały być gotowe już w 2020 roku. Niestety nie udało się dotrzymać tego terminu. Kolejną deklarowaną datą ukończenia tej bardzo ważnej inwestycji był rok 2022. Także i w tym terminie nie udało się zrealizować tego przedsięwzięcia.

Rozpoczęto montaż łuków na moście Chrobrego nad kanałem żeglugowym. Największe elementy ważą 10 ton. Każdy łuk składa się z trzech sekcji. Łuki będą podwieszać dźwigar główny płyty pomostowej, czyli konstrukcję nośną obiektu. Za kilka tygodni wykonawca planuje przesunąć most nad kanał żeglugowy.

Długość mostu Południowego (nazwa robocza, jednoprzęsłowy) wyniesie 153,51 m, a Północnego (wieloprzęsłowy) 75,3 m. Oba będą miały konstrukcję stalową, łukową z płytowym ustrojem nośnym, z żelbetowymi przyczółkami (Północny dodatkowo z filarami). Wykonawca wydzieli na nich osobne pasy ruchu dla komunikacji miejskiej (w tym w przyszłości dla tramwajów) oraz obustronne ścieżki piesze i rowerowe.

Po oddaniu nowych mostów do użytku zostanie wprowadzona czasowa organizacja ruchu. Samochody zmierzające do centrum pojadą torowiskiem, a w kierunku Swojczyc jezdnią. Dzięki temu będzie pas dla autobusów MPK. Jest to rozwiązanie tymczasowe do momentu budowy nowej linii tramwajowej, która połączy Sępolno ze Swojczycami.

Nowe mosty Chrobrego powstaną w ramach znacznie większej inwestycji budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce. Kiedy tramwaj pojedzie na Swojczyce? Tego jeszcze nie wiadomo.