Od niedzieli 9 czerwca podróżni na Warszawie Zachodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów 1, 2 i 3. Wzrośnie liczba składów przejeżdżających przez stację. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Warszawie to projekt za ponad 2 mld zł netto, współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ.
Wartość kontraktu wzrosła z 1,942 mld zł netto do 2,111 mld zł netto (2,597 mld zł brutto). Zwiększenie kwoty wynagrodzenia dla wykonawcy przebudowy Warszawy Zachodniej wynika ze znacznego wzrostu kosztów budowy, który jest konsekwencją inwazji Rosji na Ukrainę oraz sankcji nałożonych na Rosję.
Na stacji Warszawa Zachodnia zakończyły się prace przy budowie trzech ostatnich peronów. Zgodnie z zapowiedziami, od niedzieli 9 czerwca, czyli od korekty rozkładu jazdy, podróżni mogą już korzystać z peronów 1, 2 i 3. Tym samym na Warszawie Zachodniej pociągi będą zatrzymywać się przy wszystkich dziewięciu platformach. Wzrośnie liczba przejeżdżających przez stację pociągów. Przez nową Zachodnią przejedzie ok. 950 składów – zamiast jak dotychczas ok. 750.
Z peronu nr 3 korzystają podróżni wyruszający w podróż między innymi do Pruszkowa, Sochaczewa czy Grodziska Mazowieckiego. Natomiast z peronu nr 2 odjeżdżać będą pociągi w stronę centrum Warszawy kursujące przez przystanek Warszawa Śródmieście.
Budowa trwa jednak nadal, a prace skupiają się aktualnie na terenach dookoła peronów. Co na nich powstanie? Zapraszamy na FILMY:
Nowa Warszawa Zachodnia będzie zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje TAXI i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów. Pełną funkcjonalność uzyska po ukończeniu modernizacji linii średnicowej.
Za projekt architektoniczny Nowej Warszawy Zachodniej odpowiada znane polskie biuro architektoniczne DWAA Architekci. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex S.A.