Ponad 2 tys. kilometrów długości będzie miała Cyklostrada Dolnośląska – sieć długodystansowych dróg rowerowych, które powstają na terenie województwa dolnośląskiego. To największy realizowany w regionie projekt związany z budową infrastruktury rowerowej. Dziś na Dolnym Śląsku, według danych samorządu województwa, jest 640 kilometrów tras rowerowych.
Cyklostrada Dolnośląska to przedsięwzięcie realizowane przez samorząd województwa dolnośląskiego we współpracy z samorządami lokalnymi.
– Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska – powiedział PAP marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.
Cyklostradę Dolnośląską ma tworzyć sieć tras rowerowych, która z jednej strony będzie służyć turystyce rowerowej, z drugiej zaś, poprzez integrację tras rowerowych z dolnośląską siecią kolejową, usprawnić usługi transportowe powodując, że będzie w regionie mniej miejsc wykluczonych komunikacyjnie.
Urzędnicy z Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego podkreślają, że projekt cyklostrady oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących cały region. Drogi te łączą się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Planowano, że łącza długość tras rowerowych cyklostrady ma wynieść 2 tys. kilometrów; obecnie jest to 640 kilometrów tras rowerowych, przy czym dane te nie obejmują ścieżek rowerowych w obrębie miast.
Jak podkreślono, to projekt wieloletni, a prace projektowe dla poszczególnych odcinków tras rowerowych będą po połowie finansowane przez samorząd województwa i gminy.
W regionie realizowanych jest też szereg innych inwestycji związanych z turystyką rowerową. Na przykład na Ziemi Kłodzkiej powstało ponad 200 km tras rowerowych Singletrack Glacensis. Ten system górskich szlaków rowerowych pozwala na przejechanie niemal całej Ziemi Kłodzkiej ścieżkami rowerowymi typu singletrack.
W regionie powstaną też „parki” służące do doskonalenia techniki jazdy dla dyscypliny MTB „cross country”. Do udziału w tym przedsięwzięciu zgłosiło się 30 dolnośląskich gminy. „Parki” będą budowane ze środków samorządu województwa dolnośląskiego, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz budżetów gmin.
W Bielawie planowana jest budowa Dolnośląskiego Kolarskiego Toru Szosowego, który ma spełniać funkcję szkoleniowe. Według założeń, mają się tam też odbywać imprezy sportowe.
Źródło: PAP