Przedostatni krok do realizacji dwóch odcinków drogi ekspresowej S8 na Dolnym Śląsku

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyłoniła najkorzystniejsze oferty w przetargach na zaprojektowanie i budowę dwóch z trzech odcinków drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcami jeszcze w IV kwartale br. 

W przetargach na trzy odcinki S8 wpłynęło łącznie 37 ofert. Wszystkie mieściły się w założonym przez GDDKiA budżecie, który wynosił ok. 1,9 mld zł na realizację wszystkich trzech zadań. 

W postępowaniu na odcinek Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe wpłynęło 12 ofert. Komisja przetargowa po sprawdzeniu i weryfikacji jako najkorzystniejszą wskazała złożoną przez firmę Strabag, która opiewa na kwotę 309 777 961,23 zł .

Zaprojektowaniem i budową odcinka Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski zainteresowanych było 12 wykonawców. Komisja przetargowa jako najkorzystniejszą wskazała ofertę firmy PORR w kwocie 401 110 124,16 zł. 

Na trzeci odcinek,  Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód, wpłynęło 13 ofert, które są jeszcze weryfikowane. O wskazaniu najkorzystniejszej oferty poinformujemy.

Wybrane przez komisję przetargową oferty mają jednocześnie najniższe ceny spośród złożonych przez zainteresowanych wykonawców.

Kryteria pozacenowe – przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem - wszyscy wykonawcy zadeklarowali na takim samym, maksymalnym poziomie. 

Tak będzie przebiegać nowa droga szybkiego ruchu S8 na odcinku od Kobierzyc do Łagiewnik:

Dwa z sześciu odcinków S8

Realizacja drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem została podzielona na sześć krótszych odcinków. Dla pierwszych dwóch GDDKiA wyłoniła najkorzystniejsze oferty na realizację a wkrótce poznamy wykonawcę kolejnego fragmentu S8.

Niebawem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg w trybie projektuj i buduj na odcinek Ząbkowice Śląskie – Bardo.

GDDKiA jest w trakcie przygotowywania dokumentacji przetargowej dla odcinka Łagiewniki Zachód – Ząbkowice Śląskie Północ.

Dla ostatniego odcinka Bardo – Kłodzko GDDKiA jest w trakcie prac przygotowawczych, których efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach GDDKiA wskaże wariant preferowany dla którego zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.   

Budowa drogi ekspresowej jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

S8 na południe

Docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW (Autostradowej Obwodnicy Wrocławia) /S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi.

W przyszłości odcinek pomiędzy węzłem Kobierzyce Północ a węzłem Łagiewnikami Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.

Źródło: GDDKiA