Po wielu latach pojawiła się duża szansa na realizację strategicznej inwestycji na dolnośląskim odcinku Odry. Chodzi o uchwałę Rady Ministrów ustanawiającej wieloletni program pod nazwą "Rozbudowa i budowa Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku od Malczyc do Lubiąża".
Cała inwestycja o wartości 1,1 mld zł ma być zrealizowana w latach 2020-2028. Uchwała w tej sprawie ma być przyjęta jeszcze w tym roku.
– Transport rzeczny, jako najbardziej energooszczędny i przede wszystkim jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie znanych sposobów transportu towarów może uczynić produkty wytworzone w Polsce konkurencyjnymi na rynkach zachodnioeuropejskich poprzez obniżenie kosztów transportu oraz może przyczynić się do ożywienia gospodarczego kraju – tak brzmiało uzasadnienie przedstawione przez polski rząd.
Dzięki programowi mają zostać zlikwidowane wieloletnie zaniedbania w zakresie żeglowności o przewozu towarów po rzece Odrze.Obejmuje dwie kluczowe inwestycje: wykonanie prac w cofce stopnia wodnego Malczyce oraz budowę stopnia wodnego Lubiąż na Odrze we wsi Gliniany.
REKLAMA
– Zasadniczym celem budowy stopnia wodnego Lubiąż jest zahamowanie procesów erozji w korycie rzeki Odry poniżej stopnia wodnego w Malczycach. Postępująca erozja denna powoduje obniżenie zwierciadła wody w rzece, bezpośrednio poniżej stopnia w Malczycach, sięgając aż do Ścinawy i przesuszenie terenów przyległych do rzeki. Projektowany stopień wodny Lubiąż umożliwi także zabezpieczenie stopnia wodnego w Malczycach przed podmywaniem i utratą stateczności, przywrócenie pierwotnych poziomów wód gruntowych, zapobieżenie przesuszaniu się przyległych terenów (w szczególności ochroni lasy łęgowe), powstrzymanie procesów erozyjnych w korycie rzeki poniżej stopnia, produkcję energii elektrycznej przez elektrownię wodną zlokalizowaną przy stopniu, przywrócenie parametrów szlaku żeglugowego – informuje inwestor, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Aktualnie trwa opracowanie projektu budowlanego i projektu wykonawczego, które realizuje konsorcjum złożone z firm DHV Hydroprojekt Sp. z o.o. z Warszawy – jako lider – wraz z partnerami Energoprojekt Warszawa S.A. i Hydroprojekt Wrocław Sp. z o.o. Koszt wykonania tych projektów to 13 mln zł. Prace powinny się zakończyć najpóźniej do końca I kwartału 2023 roku. Koszt budowy szacowany jest na ponad 400 mln zł, a jego koniec planowany jest na 2027 roku.
– Bardzo ważnym zadaniem piętrzenia wody na Stopniu Wodnym Malczyce jest poprawa warunków bezpieczeństwa funkcjonowania Stopnia Wodnego Brzeg Dolny, zagrożonego podmywaniem i utratą stateczności. Dlatego należy zwiększyć poziom piętrzenia na SW Malczyce, aby stał się skutecznym wsparciem dla budowli w Brzegu Dolnym. By osiągnąć optymalne parametry bezpieczeństwa konieczna jest budowa zabezpieczeń przeciwpowodziowych oraz związanych z nimi zabezpieczeń środowiskowych tzw. cofki Malczyc. Inwestycja zostanie zakończona w 2023 r. i będzie wykonana w formule projektu wieloletniego – czytamy na stronie inwestora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Realizacja obu inwestycji ma się przyczynić do poprawy warunków żeglugowych na odcinku Odrzańskiej Drogi Wodnej liczącym 29,5 km i doprowadzić ten odcinek do klasy międzynarodowej.