Rusza kolejny etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego Warszawski Transport Publiczny

Rusza kolejny etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego

FILM
Orzech
Orzech
REKLAMA

Na początku czerwca rozpocznie się kolejny etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Zmienią się trasy autobusów, tramwaje nie będą dojeżdżały do pętli w Alei Krakowskiej – uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza. Nowa trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Dworzec stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta.

Nowa trasa tramwajowa poprawi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się najważniejszym węzłem przesiadkowym zachodnich dzielnic Warszawy. Tramwaj, który dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów, jest ważnym elementem przebudowy i rozbudowy stacji kolejowej. Realizacja tej inwestycji, która na kolejne dziesięciolecia ulepszy transport publiczny w tej części Warszawy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm ZUE i Fabe.

Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów na ulicy Grójeckiej

Od 2 czerwca tramwaje nie będą dojeżdżały do pętli P+R Al. Krakowska. Przerwa w kursowaniu tramwajów potrwa ok. 4,5 miesiąca. Tramwaje będą dojeżdżały do przystanków Och-Teatr – tu zamontowany zostanie rozjazd nakładkowy umożliwiający składom linii 9 zmianę kierunku jazdy. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 15 i 25, skrócone trasy 1 i 9 oraz uruchomione linie zastępcze – tramwajowa 75 oraz autobusowe Z9 i Z14.

Tramwaje linii 9 będą dojeżdżały do przystanku Och-Teatr i stąd z pojadą z powrotem na Gocławek lub Wiatraczną. „Jedynka” będzie dojeżdżała do Placu G. Narutowicza, obecne trasy „siódemki” i „czternastki” nie zmienią się. Uwaga, w poniedziałek 2 maja „dziewiątka” będzie kursowała do Placu G. Narutowicza – wtedy na ulicy Grójeckiej montowany będzie rozjazd nakładkowy do zmiany kierunku jazdy.

Tramwaje linii zastępczej 75 przejmą odcinki tras linii 23 (fragment Bemowo-Wola) i 25 (Śródmieście – Białołęka) – pojadą trasą: Nowe Bemowo – Powstańców Śląskich – Radiowa – Dywizjonu 303 – Obozowa – Młynarska – Wolska – Aleja Solidarności – Okopowa – Towarowa – Aleje Jerozolimskie – Aleja Józefa Poniatowskiego – Aleja Zieleniecka – Targowa – 11 Listopada – św. Jacka Odrowąża – Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – Annopol.

Zastępcze autobusy linii Z-9 będą kursowały między Placem G. Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska (część kursów będzie na krótszej trasie z placu do ulicy F. Hynka) a Z14 z Placu G. Narutowicza do pętli Instalatorów.

Aby ułatwić przejazd autobusów na ulicy Grójeckiej i Alei Krakowskiej wytyczone zostaną tymczasowe buspasy: w kierunku Okęcia od Placu A. Zawiszy do przewiązki na wysokości ulic Baśniowej i Winnickiej, w kierunku centrum od Lechickiej do przewiązki za K. Dickensa. Autobusy będą zatrzymywać się na istniejących bądź tymczasowych przystankach, zlokalizowanych w pobliżu peronów tramwajowych.

Zamknięcie odcinka ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.

W związku z rozszerzeniem obszaru robót przy układzie torowym i przebudowie ciepłociągu zamknięta zostanie ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. – pomiędzy Białobrzeską a Grójecką. Odcinek ten pozostanie zamknięty do przełomu lipca i sierpnia. Ten etap prac wymaga także korekty tras linii autobusowych: 124,136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 oraz nocnych N01 i N43.

Autobusy linii 136 pojadą z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Białobrzeską, K. Dickensa, A. Pawińskiego, Księcia Trojdena i do swojej trasy na Żwirki i Wigury. Autobusy 154 i 172 będą jeździły ulicami K. Dickensa i Białobrzeską; 186 i 414 zostaną skierowane na Szczęśliwicką, K. Dickensa, A. Pawińskiego i zakończą trasy na S. Banacha. Z kolei autobusy linii 191 na odcinku swojej trasy pojadą ulicami Białobrzeską i Kopińską do Placu G. Narutowicza. Zmiany tras obejmą także linie nocne – N01 będą poruszały się ulicami K. Dickensa i Szczęśliwicką a N43 – Kopińską i Białobrzeską.

Trasy autobusów linii 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 będą wydłużone aż do przystanku kolejowego Warszawa Rakowiec czyli od standardowej pętli P+R Al. Krakowska pojadą dalej prosto Aleją Krakowską. To ułatwi przesiadki do pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich (linie S2, S3, S4 i S40 oraz RL), którymi można dojechać np. do centrum miasta i stacji metra obydwu linii.

Dotychczasowe trasy objazdowe dla linii 141, 157, 167, 208, 317, 521, N38 i N88 nie zmienią się.

Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
REKLAMA

Co mieszkańcy zyskają dzięki tramwajowi do Warszawy Zachodniej?

W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa z 500-metrowym tunelem tramwajowym. Podziemny przystanek końcowy znajdzie się obok zejścia na Dworzec Zachodni i będzie połączony schodami ruchomymi oraz windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Podróżni dostaną się tędy także do istniejącego dworca autobusowego.

Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.. Czas przejazdu tramwaju do Grójeckiej wyniesie 5 minut, do placu Narutowicza 10, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.

Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli trasy, która połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. W zeszłym roku zostały uruchomione dwa odcinki – w maju na Sielce, a pod koniec października do Wilanowa. Z linii 14 i 16 do połowy stycznia skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln na nowym odcinku.

Jaki będzie tramwaj z Warszawy Zachodniej?

Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy – pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.

Przystanek pod ziemią

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnił się będzie od niej wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny

Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?

Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.

Warszawski Transport Publiczny
Warszawski Transport Publiczny

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA