Po 100 latach od powstania Portu Gdynia ruszył największy i najważniejszy projekt w jego historii – budowa Portu Zewnętrznego. Koszt całej inwestycji wstępnie szacowany jest na 4 miliardy złotych.
Na początku maja rozpoczęły się badania dna morskiego, gdzie planowany jest pirs zewnętrzny, który będzie przedłużeniem istniejącego molo Węglowego.
Badanie dna morskiego, które rozpoczęło się 3 maja, to efekt decyzji środowiskowej od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z końca ubiegłego roku. Dzięki temu, że naukowcy nie znaleźli przeciwwskazań do realizacji projektu, można było postawić kolejny krok ku realizacji tego wielkiego i bardzo ważnego dla Portu Gdynia przedsięwzięcia.
Aby rozpocząć budowę pirsu zewnętrznego wcześniej należy dokładnie sprawdzić dno morskie, na którym ma się rozpocząć budowa. Prace przy rozpoznaniu dna rozpoczęto od badań ferromagnetycznych, które mają na za zadanie zlokalizowanie obiektów ferromagnetycznych (wytwarzających wokół siebie pole magnetyczne, jak żelazo, nikiel, kobalt i niektóre ich stopy), w tym przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych oraz określenie ich parametrów. Na podstawie tych badań będzie można oszacować ilość oraz rodzaj obiektów znajdujących się na danym akwenie przed ich wydobyciem a następnie utylizacją. Po zakończeniu badań ferromagnetycznych, ruszą prace związane z badaniami geologicznymi.
Prowadzone aktualnie prace wykonywane są w ramach przetargu z końca 2021 r. na wykonanie prac geologicznych oraz opracowanie niezbędnej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i rozpoznanie ferromagnetyczne dna morskiego. Jest to początkowy, ale bardzo istotny etap projektu budowy Portu Zewnętrznego, który ma na celu zbadanie całej powierzchni akwatorium, na terenie którego miałyby powstać falochrony i pirs zewnętrzny.
Port Zewnętrzny przewidziany jest do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Przedsięwzięcie obejmuje budowę nowego uniwersalnego pirsu portowego i jest najważniejszym etapem rozwoju Portu Gdynia w jego stuletniej historii. Sposób jego wykorzystywania zostanie określony przez jego przyszłego operatora. Aktualnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest w trakcie procesu jego wybor
Dzięki realizacji tej wielkiej inwestycji znikną ograniczenia dla dalszego rozwoju Portu Gdynia, co z kolei przełoży się na wzrost potencjału przeładunkowego i konkurencyjność Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego.