Rynek magazynowy to nie miejsce na spekulacje

Rynek magazynowy to nie miejsce na spekulacje

Godfath3r
Godfath3r
REKLAMA

Specyfika rynku nowoczesnych powierzchni magazynowych i logistycznych polega na znacznie mniejszej skali spekulacyjnych inwestycji. Zdecydowana większość realizacji to duże parki magazynowe powstające etapami. W pierwszej kolejności deweloperzy zabezpieczają grunty pod całe inwestycje, co pozwala na określenie maksymalnej możliwej do wybudowania w jej ramach powierzchni magazynowej. Poszczególne etapy realizowane są dopiero w odpowiedzi na zgłoszone przez stronę popytową zapotrzebowanie wobec czego plany inwestycyjne na rynku powierzchni magazynowych są elastyczne i ulegają stałym modyfikacjom.

Obecnie w całym kraju w budowie znajduje się jedynie około 220 tys. mkw. nowoczesnych magazynów wobec prawie 6,9 mln mkw. już wybudowanej powierzchni. Największa podaż w realizacji przypada na województwo śląskie, które wykorzystuje ogromny potencjał wynikający z populacji konurbacji katowickiej oraz strategicznego położenia na przecięciu dwóch szlaków komunikacyjnych reprezentowanych przez autostrady A1 (północ – południe) oraz A4 (wschód – zachód). W województwie śląskim powstaje ponad 67 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej czyli prawie jedna trzecia całej podaży w realizacji. Nowe magazyny na Śląsku budowane są głównie w pobliżu Gliwic oraz Tychów. W województwie dolnośląskim w budowie znajduje się prawie 50 tys. mkw. powierzchni, co plasuje to województwo na drugim miejscu. Niewiele mniej bo 44 tys. mkw. powstaje w województwie łódzkim, którego centralna lokalizacja stała się jeszcze bardziej strategiczna dzięki uruchomieniu kluczowego odcinka autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. W szeroko rozumianej aglomeracji warszawskiej obejmującej trzy strefy magazynowe tj. granice administracyjne stolicy oraz sąsiedztwo w promieniu do 50 km od centrum miasta powstaje prawie 30 tys. mkw. powierzchni magazynowej. W mniejszej skali nowa powierzchnia powstaje ponadto w województwach: wielkopolskim, małopolskim oraz pomorskim.

Specyfika budownictwa magazynowego oraz niepewna sytuacja rynkowa wynikająca z oczekiwanego spowolnienia gospodarczego sprawiają, że powszechnie stosowanym i bardzo praktycznym rozwiązaniem staje się realizacja inwestycji w systemie „built-to-suit”. Rozwiązanie to polega na budowie magazynu pod potrzeby konkretnego najemcy (tzw. obiektu szytego na miarę), w związku z czym współpraca nawiązywana jest jeszcze przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Jest ono bardzo praktyczne dla obu stron transakcji: deweloperowi pozwala zabezpieczyć się przed ryzykiem przedłużającego się okresu komercjalizacji budynku i związanego z tym pustostanu, zaś najemca otrzymuje produkt, który w 100% odpowiada jego potrzebom i oczekiwaniom. Końcowym etapem realizacji inwestycji typu „built-to-suit” może być zarówno podpisanie długookresowej transakcji najmu obiektu jak i jego całkowita sprzedaż najemcy.


Do głównych zalet rozwiązania built-to-suit zalicza się:

- Najbardziej optymalną redukcję kosztów inwestycji zarówno po stronie dewelopera jak i najemcy
- Minimalizacja długookresowych kosztów eksploatacji budynku przez użytkownika dzięki zastosowaniu zindywidualizowanego zestawu rozwiązań technicznych
- Optymalne wykorzystanie przestrzeni użytkowej,
- Urzeczywistnienie wizji architektonicznej przyszłego użytkownika obiektu
- Ułatwione zdobycie finansowania przez dewelopera – najemca zagwarantowany
- Krótszy cykl inwestycyjny – brak okres komercjalizacji obiektu

 

W ostatnich latach zainteresowanie rozwiązaniem „built-to-suit” w Polsce wyraźnie wzrosło. Jest ono z powodzeniem stosowane w segmencie nieruchomości biurowych, magazynowych, magazynowo-produkcyjnych, hotelowych oraz obiektów użyteczności publicznej. Po rozwiązanie to najczęściej sięgają firmy, które mają specyficzne wymagania dotyczące aranżacji powierzchni, np. studio filmowe, odpowiednich rozmiarów hala produkcyjna czy sala konferencyjna.

 

Emmerson S.A.

Tagi:

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Nakielska – Nowoczesne i eleganckie apartamenty w centrum Warszawy od PROFIT Development [FILM]
W zielonej części Woli, w sąsiedztwie czterech parków, PROFIT Development realizuje nową inwestycję...
Trwa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Północne [ZDJĘCIA]
Efektywne wykorzystanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków unijnych m.in. z Programu Oper...
W wakacje 2022 roku zatankujesz przy drodze S3 pomiędzy Lubinem a Polkowicami
Rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy stacji paliw na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) Lub...
Wzgórze Partyzantów gotowe do I etapu remontu. Miasto czeka na rządową promesę [FILM + ZDJĘCIA]
Jest już gotowa dokumentacja projektowa rewaloryzacji części Bastionu Sakwowego (Wzgórza Partyzantów...
Rząd zwiększy dotację do budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór
Bardzo dobre informacje dla Wrocławia. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zadecydowało o z...
Polska firma z branży technologicznej otwiera swoje biuro w Gdyni
Będą nowe miejsca pracy w Gdyni. Polska firma technologiczna Future Processing, z główną siedzibą w...
Trei Real Estate otworzył park handlowy w Chorzowie
Trei Real Estate Poland otworzył park handlowy przy ul. Szpitalnej w Chorzowie. W obiekcie o powierz...
Osiedle Via Flora powstanie na gdańskim Chełmie
Via Flora, nowa propozycja Develii w Gdańsku, powstanie przy ul. Ptasiej, w obrębie zielonej i spoko...
Na budynku D w kompleksie Quorum zawisła wiecha. Trwa również budowa dwóch wieżowców [FILM]
Na budynku D największego wrocławskiego projektu mixed-use Quorum przy ul. Sikorskiego zawisła wiech...
Real Logistics otwiera biuro w West Forum
Real Logistics, to polska firma spedycyjno-transportowa, specjalizująca się w transporcie lądowym, k...