Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej Tramwaje Warszawskie

Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej

WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Prace rozpoczną się w przyszłym roku.

Wykonawcą odcinka, będącego fragmentem wielkiej warszawskiej inwestycji, czyli linii tramwajowej z Woli do Wilanowa, będzie konsorcjum Balzola Polska i Lantania SA. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na 365 mln 523 tys. złotych brutto.

W postępowaniu przetargowym wzięło udział łącznie siedem firm. Każda z oferta znacznie przekraczała budżet zarezerwowany na realizację tej inwestycji. Przypomnijmy, w marcu tego roku Tramwaje Warszawskie informowały, że koszt budowy tej nowej linii tramwajowej powinien zmieścić się w kwocie 224 miliony złotych. Wybrana oferta przekracza ją aż o 141,5 miliona złotych.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Nowa trasa pozwoli nie tylko szybko dostać się do Dworca Zachodniego – będą z niej korzystali także mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic. W przyszłości stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa.

Jaki będzie tramwaj z Warszawy Zachodniej?

Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy – pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.

Inwestor, spółka Tramwaje Warszawskie nie wybrała nie jeszcze sposobu budowy tunelu, choć jak zapewniają jej przedstawiciele, na pewno nie będą to tarcze TBM, czyli takie, które drążyły tunele warszawskiego metra.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
REKLAMA
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Przystanek pod ziemią

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnił się będzie od niej wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?

Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Terminy i koszty

Prace budowlane są zaplanowane na lata 2024 i 2025. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie miał 26 miesięcy na wykonanie całej inwestycji. Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wartość inwestycji wynosi ok. 224 mln zł.

Warszawski program tramwajowy

Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 76 ze 123 zamówionych niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Hyundai.

W artykule wykorzystano materiały UM Warszawa.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA