Trwają zaawansowane prace przy przebudowie Pomorskiej, jednej z najbardziej zniszczonych i wyeksploatowanych ulic w centrum Wrocławia. W ramach inwestycji modernizowany jest także plac Staszica.
Inwestycja obejmuje przebudowę torowiska, jezdni, a także budowę 6,2 km nowych chodników i 2,1 km drogi dla rowerów. W planach jest również kompleksowa przebudowa sieci podziemnej, która pod częścią ulicy Pomorskiej powstała jeszcze w XIX wieku. W rejonie pl. Staszica wybudowany zostanie tzw. "przystanek wiedeński".
– To będzie wielka inwestycja drogowa, ale także infrastrukturalna. Przebudujemy kompleksowo sieci podziemne, w tym XIX-wieczną kanalizację. Co się jeszcze wydarzy? Przebudujemy blisko kilometr jezdni, torowiska tramwajowego, ponad 6 km nowych chodników, ponad 2,1 dróg rowerowych. Powstaną nowe przejścia dla pieszych (m.in. na wysokości ul. Wąskiej czy Biskupa Tomasza Pierwszego) i przejazdy rowerowe. Wybudujemy przystanek wiedeński tramwajowo-autobusowy na wysokości ul. Pomorskiej i pl. Staszica. Posadzimy nowe drzewa i krzewy – informują przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji.
– Działamy intensywnie na placu Staszica! Trwają tu zaawansowane prace przy budowie rozjazdów i torowiska tramwajowego na ważnym skrzyżowaniu na Nadodrzu. Budujemy też chodniki doprowadzające do peronów przystankowych. Dzięki temu odcinkowi torowiska będziemy mogli przed Wszystkich Świętych uruchomić czasowo linie tramwajowe w kierunku cmentarza Osobowickiego. Ostatnie deszcze prac nie ułatwiają, ale działamy! – informują przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji.
Remont ul. Pomorskiej ma zakończyć się w 2024 roku. Miasto na razie nie deklaruje konkretnego terminu. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Torpol S.A. z Poznania. Koszt przedsięwzięcia to 66 414 039,52 zł brutto).Inwestorem jest miejska spółka Wrocławskie Inwestycje.
– Pewnie pojawią się głosy, że za długo. My jednak wiemy, jaki olbrzymi zakres pracy musimy włożyć w nową infrastrukturę podziemną w tej okolicy. Tego nie widać na co dzień, a sieci podziemne służą nam na co dzień. Dzięki nim mamy wodę, prąd, internet, gaz. Zasilają trakcję elektryczną czy sygnalizację świetlną. Skomplikowane miasto mamy pod ziemią i musimy o tym pamiętać – informował na swoim oficjalnym profilu na Facebooku prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.
Przedsięwzięcie, które realizowane będzie także m.in. za pieniądze z rządowego programu "Polski Ład" (dofinansowanie wynosi ponad 63 mln zł), będzie kosztowało mniej, niż pierwotnie zakładało to inwestor czyli gmina Wrocław. A jest to rzadko w tej chwili spotykana sytuacja, kiedy zazwyczaj bardzo znacząco rosną koszty robót budowlanych, co ma związek z szalejącą w Polsce inflacją.
Miasto zamierzało przeznaczyć na przebudowę wspomnianego odcinka ulicy Pomorskiej kwotę 93,5 mln zł. Zaoszczędzi więc na realizacji tej inwestycji aż 27,1 miliona złotych!