[Warszawa] Wilanów – jeszcze Miasteczko, czy już miasto w mieście

[Warszawa] Wilanów – jeszcze Miasteczko, czy już miasto w mieście

Kajtman
REKLAMA
Około 460 lokali handlowych i usługowych, 37 500 mieszkańców i trzecia najwyższa siła nabywcza w Warszawie – Miasteczko Wilanów ma apetyt na nowoczesny handel i wszelkie możliwości, żeby z niego w pełni korzystać.
Rozwój sektora mieszkaniowego generuje nowe możliwości handlowe. Dziś szybkie zakupy spożywcze, wizytę u kosmetyczki czy fryzjera chcemy mieć na wyciągnięcie ręki, a przynajmniej – blisko miejsca, w którym mieszkamy. Zauważają to urbaniści i projektanci nowoczesnych osiedli mieszkaniowych, czego najlepszym potwierdzeniem jest warszawskie Miasteczko Wilanów. 
Wilanów to jedna z najprężniej rozwijających się warszawskich dzielnic. Według danych GUS, zasoby mieszkaniowe Wilanowa rosną każdego roku o ok. 1-2 tys. mieszkań. Co więcej, w przeciągu ostatniej dekady liczba mieszkańców tej części stolicy wzrosła o rekordowe 225%, do poziomu 37 511 mieszkańców (według oficjalnych statystyk z końca 2017 roku). Jednocześnie osoby mieszkające w Wilanowie dysponują trzecią po Śródmieściu i Mokotowie, najwyższą siłą nabywczą w Warszawie (12 841 euro/osobę/rok; wg. MBR).
Wraz ze wzrostem liczby mieszkańców rosną nasze potrzeby i oczekiwania w stosunku do funkcji handlowych osiedla, co doskonale widać w Wilanowie. Aktualnie w ofercie dzielnicy znajdują się mniejsze centra typu convenience, parki handlowe, a także sklepy zlokalizowane w parterach budynków mieszkaniowych i biurowych. 
Aktualne trendy zakupowe, mieszkaniowe i planistyczne najlepiej odzwierciedla powstające od 2002 roku Miasteczko Wilanów. Ta część dzielnicy, jako jedno z niewielu osiedli w Polsce, jest oparta o spójną urbanistycznie wizję, tzw. "masterplan". Z założenia Miasteczko miało stanowić samowystarczalne osiedle o zróżnicowanych funkcjach, oparte o ideę miasta w mieście i lokalności. W praktyce oznacza to, że osiedle miało w kompleksowy sposób obsługiwać mieszkańców osiedla tak, by nie musieli oni odbywać zbędnych podróży – tłumaczy Jan Jakub Zombirt, dyrektor Działu Doradztwa Strategicznego JLL.
Rolę centrum dzielnicy, która póki co nie ma centralnego rynku, pełni aktualnie wielofunkcyjny projekt Royal Wilanów, który oferuje stosunkowo dużo wysokiej jakości przestrzeni w jednym miejscu. W projekcie dominuje funkcja biurowa, jednak nie zapomniano też o przestrzeni handlowo-usługowej i rekreacyjnej.
Na terenie Miasteczka Wilanów, w parterach budynków mieszkaniowych, znajduje się aktualnie 459 lokali użytkowych, których łączna powierzchnia szacowana jest na ok. 37 000 mkw. Najwięcej, bo 30% z nich jest wykorzystywanych pod szeroko pojętą działalność usługową, m.in. salony kosmetyczne, fryzjerów, szkoły językowe, czy biura podróży. Kawiarnie i restauracje są drugą najbardziej liczną grupą najemców i stanowią 13% wszystkich lokali, na trzecim miejscu z udziałem na poziomie 11% znajdują się sklepy spożywcze. Co ciekawe, miks najemców w parterach budynków mieszkalnych ukształtował się tutaj naturalnie, jako wynik mechanizmów rynkowych i relacji popyt-podaż – tłumaczy Joanna Tomczyk, analityk rynku, JLL. 
Obecne portfolio najemców Miasteczka Wilanów, choć wykształcone w sposób naturalny, odpowiada potrzebom lokalnej społeczności, wybór sklepów jest szeroki, a samo Miasteczko może stanowić wzór dla innych osiedli mieszkaniowych. Choć nie brakuje również wyzwań, jakim muszą stawić czoła jego mieszkańcy. 
Miasteczko zmaga się z niedoborem miejsc w przedszkolach i szkołach, zatorami na wąskich uliczkach osiedlowych w godzinach szczytu, czy problemami parkingowymi. W planach jest jednak budowa linii tramwajowej, którą w 15 minut będzie można dojechać z osiedla do ulicy Puławskiej przy Goworka, a dalej do Pola Mokotowskiego i Dworca Zachodniego. Jej otwarcie zaplanowano na 2021 rok. Takie strategiczne decyzje dobrze wróżą dla rozwoju osiedla i są dobrą wiadomością dla jego mieszkańców. Pozostaje nam mieć nadzieję, że tego typu perspektywiczne myślenie będzie domeną również innych osiedli mieszkaniowych w Polsce, gdzie gwałtowny przyrost mieszkańców nie zawsze idzie w parze z usprawnieniami infrastrukturalnymi oraz rozszerzaniem oferty handlowo-usługowej – podsumowuje Jan Jakub Zombirt.
Źródło: materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Wrocław: Tak mógł wyglądać rozbudowany pawilon na Gajowicach [WIZUALIZACJE]
Miasto sprzedało za ponad 3,5 miliona złotych nieruchomość przy ulicy Grochowej. Autorzy jednej ze z...
Wrocław: Zaawansowany stan budowy na Zacisznym Ołtaszynie od M3 Invest. Zostały ostatnie wolne domy [FOTORELACJA]
W pierwszym etapie nowego osiedla przy ulicy Grota-Roweckiego powstaje kilkanaście bliźniaków. Będą...
Ważna inwestycja na drodze DK3 do Jeleniej Góry. Powstanie obwodnica Kaczorowa
Trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji potrzebnej do rozpoczęcia budowy obwodnicy Kaczorowa. A...
Łódź: powstanie nowoczesny obiekt lekkoatletyczny. Kto da mniej?
Rudzki Klub Sportowy w Łodzi doczeka się nowoczesnego stadiony. Miasto otworzyło oferty na przebudow...
Pod Oleśnicą inwestuje duży producent mebli. Będą nowe miejsca pracy
W powiecie oleśnickim pojawił się nowy, duży inwestor. W Gęsiej Górce zainwestuje jeden z największy...
Wrocław: 100-metrowa wieża w miejscu stacji paliw BP na styku Gaju i Tarnogaju? Plan miejscowy ją dopuszcza
BP Polska rozważa wyburzenie swoich obiektów przy zbiegu alei Armii Krajowej i ulicy Bardzkiej. Inwe...
Szczecin: miasto wybrało dostawcę autobusów elektrycznych
Szczecin zyska osiem elektrycznych autobusów przegubowych. Miasto rozstrzygnęło przetarg na zakup no...
Wrocław: Teren obok oporowskiego kąpieliska wylicytowany za ponad 10 milionów
Państwo sprzedawało w lipcu dwie działki przy ulicy Jordanowskiej. Większą zainteresowało się tylko...
Kraków: Osiedle Złocień zyska nową placówkę szkolną oraz remont ulicy
Miasto pod koniec ubiegłego roku wykupiło działki należące do pobliskiej parafii. Nowa szkoła zostan...
Poznań: Szykuje się sporo zmian – rusza przebudowa torowiska na Wierzbięcicach
Prace rozpoczną się 17 sierpnia. Remont obejmuje odcinek trasy od dawnego dworca PKS do skrzyżowania...