Województwo dolnośląskie planuje odbudowę linii kolejowej nr 372 z Bojanowa do Góry. Jednym z ważniejszych kroków przy realizacji tej inwestycji jest budowa wiaduktu nad drogą S5, która przecina nieczynną obecnie linię kolejową Bojanowo - Góra Śląska. Do pokrycia kosztów wybudowania wiaduktu zobowiązała się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Porozumienie w tej sprawie z GDDKiA podpisali Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego i Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Dolny Śląsk prowadzi innowacyjny, w skali kraju, projekt przejmowania i rewitalizowania nieczynnych linii kolejowych w regionie. Na liście do zrewitalizowania znalazła się między innymi linia nr 372 z Bojanowa do Góry. Samorząd Województwa przejął ten odcinek w 2020 roku, jednak działania inwestycyjne na tej linii były uzależnione od przywrócenia jej ciągłości, bowiem wspomniany szlak kolejowy został przerwany przez budowę drogi S5. W związku z podjęciem przez Samorząd Województwa decyzji o przywróceniu do użytkowania linii kolejowej nr 372 GDDKiA zobowiązała się pokryć koszty wybudowania wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową.
– Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak Dolny Śląsk. Rozwój kolei to jeden z priorytetów Bezpartyjnych Samorządowców. Projekt dotyczy całego regionu. W ostatnim czasie przywróciliśmy kolej do Chocianowa, a na linii z Gryfowa Śląskiego do Mirska i uzdrowiskowego Świeradowa Zdroju trwają prace rewitalizacyjne. Przywrócenie linii kolejowej 372 będzie miała znaczny wpływ na rozwój gospodarczy Gminy Góra – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Zgodnie z porozumieniem zawartym między Województwem a GDDKiA, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei do końca marca br. przedstawi koncepcję projektową wiaduktu. Przetarg na budowę musi zostać ogłoszony najpóźniej do końca 2024 roku. Finansowanie budowy wiaduktu wyniesie ze strony GDDKiA 20 mln zł brutto.
– Włączenie powiatu górowskiego w system regionalnych połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku jest jednym z naszych priorytetów w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Bezpośrednie połączenia kolejowe do Wrocławia umożliwią mieszkańcom dojazd do miejsc nauki czy pracy, a dodatkowo pozwoli na korzystanie z międzynarodowej magistrali kolejowej E 59 – przekazuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Ważnym aspektem realizacji całej inwestycji jest fakt, że DSDiK planuje rewitalizację połączyć z elektryfikacją trasy do Góry, tak aby do tego powiatowego miasta dojeżdżały pociągi obecnie kończące swój bieg w Rawiczu.
Elektryfikacja umożliwi dojazd do Góry elektrycznych zespołów trakcyjnych Kolei Dolnośląskich i pozwoli na utworzenie bezpośrednich połączeń z Wrocławia do Góry, które mają być wydłużeniem już istniejących kursów pomiędzy Wrocławiem a Rawiczem.
Do tej pory Samorząd Województwa Dolnośląskiego przywrócił połączenia m.in. do Lubina, Bielawy, Chocianowa, Kobierzyc czy Sobótki. Samorząd województwa jeszcze w tym roku planuje przywrócić połączenia kolejowe m.in. do Świeradowa-Zdroju, Gryfowa Śląskiego i Mirska oraz do Karpacza. W przygotowaniu są rewitalizacje linii do Kowar, Lądka-Zdroju, Jordanowa Śląskiego, Niemczy oraz Stronia Śląskiego.
Źródło: UMWD