Wrocław: Do trzech razy sztuka? Miasto wydłuża czas projektowania remontu mostu Osobowickiego i wymaga konsultacjifot. Jakub Zazula

Wrocław: Do trzech razy sztuka? Miasto wydłuża czas projektowania remontu mostu Osobowickiego i wymaga konsultacji

Mariusz Bartodziej
Mariusz Bartodziej
REKLAMA
Zabytkowa przeprawa nad Odrą ma być odnowiona do 2024 roku. Urzędnicy unieważnili już dwa postępowania z powodu zbyt wysokich ofert. W trzecim wprowadzili zmiany, m.in. oczekują omówienia koncepcji z mieszkańcami.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. ogłosiły dzisiaj, 1 kwietnia, trzeci przetarg na opracowanie projektu przebudowy mostu Osobowickiego (łączącego Kleczków z Różanką) wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Termin składania ofert mija 5 maja. O wyborze wykonawcy zadecyduje w 60% cena, w 20% doświadczenie projektanta branży mostowej, a po 10% drogowej i wodociągowej.
Na realizację zadania będzie miał trzynaście miesięcy od dnia podpisania umowy. Gdy przygotuje koncepcję, ma przeprowadzić konsultacje z radami osiedli północnej strony miasta (w szczególności z RO Karłowice-Różanka, Osobowice-Rędzin, Lipa Piotrowska i Sołtysowice). Nadzór spełni do zakończenia robót, czyli najpóźniej do 31 grudnia 2024 roku.

Dwa fiaska

O ogłoszeniu pierwszego przetargu informowaliśmy w październiku ubiegłego roku. Do 5 listopada zgłosiło się dwóch chętnych: Eco-Investment Poland Sp. z o.o. (2 mln 398 tys. zł) oraz Transprojekt Gdański (2 mln 643 tys. zł). Już dwa dni później WI unieważniły postępowanie, ponieważ planują przeznaczyć na ten cel maksymalnie 814 tys. zł.

Do unieważnienia drugiego postępowania doszło 10 lutego. Najtańsza oferta wyniosła 969 tys. zł, niemniej wymagania formalne spełniły tylko dwie pozostałe – sięgające 1 mln 484 tys. zł i 2 mln 643 tys. zł. W przypadku obu przetargów termin realizacji wynosił rok, a o konsultacjach nie było w ogłoszeniu mowy.



Kompleksowy remont

Most Osobowicki jest istotnym elementem w strukturze miasta z punktu widzenia prowadzenia transportu zbiorowego – podkreślają urzędnicy. – Prowadzi przez niego główny korytarz tramwajowy w kierunku północnych osiedli mieszkaniowych. W docelowym układzie mostu planowane jest wprowadzenie głównej trasy rowerowej łączącej właśnie te osiedla ze śródmieściem.

Inwestycja obejmuje branże mostową, drogową, torową, sanitarną, czy elektryczną. Jezdnia zostanie zwężona – w kierunku do centrum samochody oraz komunikacja miejska będą miały osobne pasy, a z centrum będzie jeden pas wspólny o szerokości 3 m. Do tego wzdłuż wschodniej strony drogi będzie prowadzić dwukierunkowa trasa rowerowa. Wykonawca zwiększy przestrzeń dla pieszych i rowerów przy skrzyżowaniu ul. Osobowickiej oraz Na Polance, połączy planowaną trasę rowerową z tą na ul. Pasterskiej, a także wprowadzi przejścia i przejazdy na wysokości wybrzeża Conrada-Korzeniowskiego. Wszystkie elementy konstrukcji mostu zostaną naprawione, a sieć trakcyjna – wymieniona.

Przywrócenie wieżyczek i usunięcie rurociągów

Most Osobowicki został zbudowany, ponieważ modernizacja drogi wodnej wymagała utworzenia nowej przeprawy w tej części Wrocławia. Składa się z dwóch obiektów. Północny (8-przęsłowy, o długości 223 m, prowadzący nad Starą Odrą i kanałem Różanka) powstał w latach 1895-1897, m.in. wg projektu radcy budowlanego Alfreda von Scholtz. Na tarasach widokowych na co trzecim filarze mieściły się zadaszone wieżyczki, już nieistniejące (do odbudowy w ramach II etapu inwestycji). Przetrwały za to ozdobne balustrady z obeliskami z tarczami herbowymi. Południową przeprawę (1-przęsłową, nad Kanałem Miejskim) wzniesiono w latach 1904-1905. Zachowały się na nim żeliwne bariery z ozdobnymi kratami, zakończone kamiennymi słupkami.

Cała konstrukcja jest wpisana od 1976 roku do rejestru zabytków, w związku z czym miejski konserwator wydał zalecenia. Oczekuje m.in. zachowania kompozycji przestrzennej mostów (gabarytów, form, oryginalnych elementów i detali) i ich konstrukcji, usunięcia lub przeniesienia "nieestetycznych" sieci rurociągów, a także przywrócenia wieżyczek na tarasach, żeliwnych słupów latarń oraz ozdobnych, metalowych słupów tramwajowych.

Obawy mieszkańców

Część mieszkańców, nie kryjąc zadowolenia z zamiaru remontu, zaniepokoiła się zakresem planowanych prac. W związku z tym radni północnych osiedli, w tym Rada Osiedla Osobowice-Rędzin, wystosowali pismo do prezydenta miasta. Ich zdaniem osoby odpowiedzialne za wytyczne do dokumentacji nigdy nie podróżowały mostem Osobowickim w godzinach szczytu. W piśmie czytamy m.in., że stworzenie dwukierunkowej drogi rowerowej przy zachowaniu obustronnych chodników jest zbędne z uwagi na niewielki ruch pieszych i rowerzystów, a zwężenie jezdni spowoduje paraliż komunikacyjny.

Przedstawiciele miasta zapewniają, że zgodnie z przygotowaną analizą na moście zmieszczą się jezdnia, torowisko, chodniki i droga rowerowa. Zaznaczają przy tym, iż uwagi mieszkańców mogą zostać uwzględnione podczas przygotowywania projektu remontu.

Więcej zdjęć w galerii.

Będą nowe mosty na wschodzie Wrocławia

Sukcesem przy drugiej próbie zakończyło się postępowanie w sprawie przeprawy nad rzeką w innej części miasta. Wrocławskie Inwestycje wyłoniły w marcu wykonawcę nowych mostów Chrobrego (łączących Wielką Wyspę ze Swojczycami). Inwestycja pochłonie niespełna 70 mln zł – o kilka milionów więcej, niż zakładali urzędnicy.



Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA