Jedna z ofert zmieściła się w budżecie wynoszącym 5,1 miliona złotych i to ona okazała się najkorzystniejsza. Spółki Rotomat oraz Zakład Sieci i Zasilania mają skończyć prace tuż przed jesienią.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły 28 marca przetarg na rozbiórkę estakady zachodniej na pl. Społecznym. Zwycięzcą zostało konsorcjum spółek Rotomat Sp. z o.o. oraz Zakład Sieci i Zasilania Sp. z o.o. Uzyskały największą liczbę punktów dzięki cenie, mimo mniejszego od konkurencji doświadczenia projektantów organizacji ruchu zastępczego oraz docelowego.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły 28 marca przetarg na rozbiórkę estakady zachodniej na pl. Społecznym. Zwycięzcą zostało konsorcjum spółek Rotomat Sp. z o.o. oraz Zakład Sieci i Zasilania Sp. z o.o. Uzyskały największą liczbę punktów dzięki cenie, mimo mniejszego od konkurencji doświadczenia projektantów organizacji ruchu zastępczego oraz docelowego.
O przedstawieniu listy ofert pisaliśmy w tym miesiącu. Zgłosiło się trzech chętnych. Firma Pro-Tra Building Sp. z o.o. oczekiwała 5 mln 340 tys. zł, konsorcjum firm Rotomat oraz Zakład Sieci i Zasilania 3 mln 987 tys. zł, a działające wspólnie PBW Inżynieria Jacek Garbacz i Probudowa.com Sp. z o.o. 12 mln 710 tys. zł. Miasto planowało wydać 5 mln 100 tys. zł.
Estakada wschodnia powstała w 1988 roku. Osiem lat temu przeszła kompleksowy remont, dlatego zniknie dopiero w kolejnych latach. Przetarg obejmuje wyburzenie zachodniej (z 1986 roku) wraz z podporami i dojazdami. Nowy układ drogowy (lewoskręt z kierunku ul. Oławskiej/Traugutta w stronę mostu Pokoju) z wprowadzeniem zastępczej organizacji ruchu na czas rozbiórki ma być gotowy do 30 czerwca. Inwestycja zakończy się najpóźniej 15 września.
Investphoto.pl
Doradca magistratu wyłoniony
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju ogłosiło w październiku, na zlecenie Wrocławia, przetarg na doradztwo prawne, ekonomiczno-finansowe oraz techniczne w zakresie przygotowania projektu partnerstwa publiczno-prywatnego: "Nowe zagospodarowanie placu Społecznego". Zamierzało wydać 2 mln 322 tys. zł brutto. Unieważniło postępowanie 5 marca z powodu zbyt wysokiej ceny korzystniejszej oferty.
Konsorcjum firm LPW Sp. z o.o. Investment, Support Agata Kozłowska i Kancelaria Radcy Prawnego Irena Skubiszak Kalinowska okazało się gorsze od konsorcjum Hogan Lovells (Warszawa) LLP (spółka partnerska) oddział w Polsce i PwC Advisory Sp. z o.o. Sp. k. w ośmiu kryteriach dotyczących jakości i doświadczenia (w jednym otrzymały taką samą liczbę punktów). O wyniku zadecydowała cena. Pierwszy z uczestników oczekiwał 944 tys. zł, a drugi – 4 mln 796 tys. zł.
Zamawiający podzielił zakres doradztwa na 16 etapów. Zwycięska firma zacznie m.in. od przeanalizowania rynku w poszukiwaniu potencjalnych partnerów, przygotowania modelu projektu PPP i przeprowadzenia szkoleń dla zamawiającego (ministerstwo) i promotora (magistrat). Później zajmie się sporządzeniem ogłoszenia przetargowego, oceną wniosków, czy przeprowadzeniem rozmów pomiędzy stronami. Wśród jej ostatnich zadań znajdą się opracowanie i zawarcie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, finansowe zamknięcie projektu, a także dodatkowe wsparcie doradcze. Swoje zadanie ma planowo wykonać do końca 2021 roku.
Znikną estakady, a powstanie tunel
Wrocław planuje realizację projektu "Nowe zagospodarowanie placu Społecznego" od ponad 10 lat. W 2007 roku rozstrzygnął konkurs architektoniczny, trzy lata później radni uchwalili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w 2012 roku powstało studium projektowe, czyli dziewięć tomów poświęconych różnym branżom (m.in. drogowej, konstrukcyjnej i architektonicznej).
Przyszły inwestor zajmie się kompleksową przebudową układu komunikacyjnego i sieciowego w rejonie placu Społecznego zgodnie z zapisami MPZP, częściowo odtwarzając układ z okresu międzywojennego. Zamknie główne trasy (z pl. Dominikańskiego do mostu Grunwaldzkiego i z mostu Pokoju do ulicy Pułaskiego) i wyburzy istniejące estakady. W zamian wybuduje tunel. Będzie przebiegał wzdłuż urzędu wojewódzkiego. Urzędnicy szacują koszt przedsięwzięcia na około 900 mln zł.
fot. Mariusz Bartodziej
Wynagrodzeniem inwestora będzie prawo do zabudowania okolicznego terenu. Magistrat dopuszcza jednak możliwość płatności. Partner prywatny będzie odpowiedzialny za: sfinansowanie kosztów budowy miejskiej infrastruktury i jej przeprowadzenie, utworzenie budynków wraz z pozyskaniem nabywców i najemców, a także eksploatację wybranych elementów infrastruktury publicznej. Magistrat zakłada, że czas trwania partnerstwa wyniesie co najmniej 10 lat.
fot. Mariusz Bartodziej