fot. investphoto.pl

Wrocław: Miasto dokłada miliony do budowy trasy tramwajowej przez Popowice i wyłania wykonawcę

Mariusz Bartodziej
Prace związane z pierwszym etapem realizacji nowego torowiska mogą wkrótce ruszać. Budimex ma je zakończyć w przyszłym roku. Otrzyma ponad 120 milionów złotych – prawie 40 milionów więcej, niż miasto z koleją chcieli wydać. Przetarg na drugą część inwestycji urzędnicy mieli ogłosić jesienią.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły dzisiaj, 10 stycznia, przetarg na pierwszy etap budowy trasy tramwajowej wzdłuż ul. Popowickiej, StarogroblowejDługiej (od ul. Milenijnej do Jagiełły) wraz z przebudową wiaduktu nad ul. Długą i utworzeniem zintegrowanego węzła tramwajowo-kolejowego Wrocław Popowice oraz zaprojektowaniem i wybudowaniem przystanku kolejowego Wrocław Szczepin.
Listę ofert poznaliśmy 2 października. Zgłosiło się dwóch chętnych: Budimex Budownictwo Sp. z o.o. (122 mln 310 tys. zł brutto, w tym 70 mln zł w zakresie miasta, a reszta PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.) oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. (184 mln 506 tys. zł, w tym 116 mln zł miasto). Wrocławskie Inwestycje zamierzały przeznaczyć na ten cel 45 mln 994 tys. zł w imieniu gminy oraz 40 mln 190 tys. zł od PKP PLK. Postanowiły jednak dopłacić. Budimex złożył korzystniejszą ofertę od konkurenta pod względem ceny, doświadczenia kierownika budowy oraz terminów gwarancji i rękojmi (10 lat zamiast 5). Zwycięzca będzie miał na realizację zadania 23 miesiące.

Wreszcie ruszą prace

O ogłoszeniu przetargu w nowej formie informowaliśmy w lipcu ubiegłego roku. Urzędnicy podzielili pierwszy etap trasy tramwajowej przez Popowice na dwie części. Pierwsza dotyczy budowy torowiska na odcinku od Tesco przy ul. Długiej do Politechniki Wrocławskiej (przejście ul. Długiej w Starogroblową). Druga część obejmuje utworzenie przystanku kolejowego Wrocław Szczepin wraz z przebudową wiaduktu nad ul. Długą.
Etapowanie inwestycji to efekt fiaska drugiego przetargu, o którym pisaliśmy w czerwcu. Wszystkie chętne firmy oczekiwały ponad 100 mln zł więcej, niż zamierzał wydać magistrat – 177,91 mln zł brutto. O ofertach w pierwszym postępowaniu pisaliśmy w lutym. Wówczas najkorzystniejsza propozycja przekraczała zaplanowany budżet o ponad 55 mln zł.
Miasto chciało początkowo wybudować całą trasę pod koniec 2019 roku. Obecny harmonogram zakłada zakończenie pierwszego etapu prac w 2020 roku, a drugiegona początku 2021 r. Wrocławskie Inwestycje planowały ogłosić jesienią przetarg na drugą część przedsięwzięcia.
UM Wrocławia
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegała docelowo od skrzyżowania ul. Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej przez most Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką do skrzyżowania z ul. Milenijną i Pilczycką.
materiały prasowe