Budynki mają być niższe i mieć charakter willowy, by były zgodne z obowiązującym planem miejscowym – m.in. takie zalecenia otrzymał inwestor planujący budowę osiedla przy ulicy Orawskiej.
Jak informuje Rada Osiedla Ołtaszyn, Bouygues Immobilier Polska Sp. z o.o. planuje wybudować przy Orawskiej osiedle składające się z siedmiu czteropiętrowych bloków. Z tego powodu urząd miejski zlecił inwestorowi wniesienie poprawek do projektu, by nie naruszał obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
MPZP dopuszcza na tym terenie budynki wielorodzinne typu willowego lub bliźniaczego i szeregowego. Jak wiemy nieoficjalnie, przy Orawskiej mają powstać obiekty z siedmioma dwuklatkowymi segmentami i garażem wielostanowiskowym, które nie mają cech willi. Dodatkowo plan zakłada zabudowę wielorodzinną jedynie na części obszaru, jeżeli inwestor klarownie rozdzieli ją od jednorodzinnej i zachowa odpowiednią kompozycję przestrzenną.
Zgodnie z planem miejscowym dla tego obszaru, liczba kondygnacji budynku nie może być większa od dwóch, z dopuszczalną trzecią w poddaszu. Według naszych informacji inwestor zakłada budowę czwartej kondygnacji jako poddasze nieużytkowe oraz użytkowe, czyli część mieszkań dwupoziomowych. Deweloper powinien dostosować się również do wymogu przeznaczenia co najmniej dwudziestu procent powierzchni działki na zieleń wysoką. Ma czas na wprowadzenie zmian w projekcie do połowy lutego.
RO Ołtaszyn
Najpierw remont dróg, później budowa osiedla
– Uważamy, że już dość na naszym osiedlu inwestycji deweloperskich bez uprzedniego przygotowania infrastruktury dla nowych mieszkańców i poszanowania prawa do godnych warunków życia już tu mieszkających ludzi. Najpierw drogi, nowe przyłącza mediów, uwzględnienie potrzeb rekreacyjnych: place zabaw, tereny zielone, parkingi i przede wszystkim projekt zgodny z planem miejscowym. Przy ulicach Orawskiej i Motylkowej powinny powstawać osiedla willowe – twierdzi Sebastian Wilk, przewodniczący zarządu osiedla Ołtaszyn.
Zgodnie z informacją, którą otrzymała rada osiedla, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta nie przewiduje na razie remontu dróg znajdujących się w pobliżu planowanego przez Bouygues Immobilier Polska Sp. z o.o. osiedla.
– W najbliższych terminach nie planuje się utwardzenia nawierzchni ulic Koszyckiej, Motylkowej, Nektarowej, Orawskiej i Sojowej. Naprawy dróg osiedlowych nie są planowane z dużym wyprzedzeniem. Są wykonywane na bieżąco, biorąc pod uwagę posiadane środki finansowe oraz skalę ubytków – tłumaczą urzędnicy.
Sebastian Wilk podkreśla, że nie zależy im na blokadzie inwestycji. Chcą zachęcić inwestorów oraz przedstawicieli urzędu miasta do współpracy z mieszkańcami i przekonać wpierw do budowy drogi w kierunku centrum, np. Orawskiej, a dopiero później osiedla.
– Będziemy czuwać i monitorować warunki pozwoleń na budowę. Każda nowa inwestycja powinna być wartością dodaną do naszego osiedla i nie pogłębiać paraliżu komunikacyjnego Ołtaszyna –zapowiada Wilk.
Kontrowersje wokół inwestycji
Międzynarodowy deweloper, złożył 31 października wniosek o pozwolenie na budowę budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem na działce numer 4/5. Osiedle zaprojektowała Agnieszka Włodarczyk, właścicielka pracowni chillHouse Sp. z o.o.
Przy ul. Orawskiej ma powstać siedem dwukondygnacyjnych budynków wielorodzinnych wraz z poddaszem i 229 miejsc parkingowych w trzech garażach podziemnych. Powierzchnia terenu to ponad 12 tys. mkw., z czego pod zabudowę zostanie wykorzystana blisko połowa. Do tego dochodzi 7211 mkw. całkowitej powierzchni użytkowej garaży wraz z towarzyszącą infrastrukturą.
UM Wrocławia
– Szanujemy, że jest to teren prywatny, więc ktoś chce zainwestować i coś tam zrobić. Ale nie powinna powstawać inwestycja, do której przyszli mieszkańcy nie będą mieli jak dojechać. Ołtaszyn nie jest przygotowany na kolejnych kilkuset mieszkańców. Już teraz dostrzegamy problemy komunikacyjne – m.in. to mówił wówczas Sebastian Wilk, przewodniczący zarządu osiedla Ołaszyn.
Zwracał uwagę na obawy mieszkańców o zwiększenie się intensywności problemów komunikacyjnych i zniszczenie okolicznych dróg podczas prac budowlanych.
– Organizacja ruchu dla prowadzonej inwestycji zostanie uzgodniona z Wydziałem Inżynierii Miejskiej oraz Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta, które określają maksymalne obciążenia dla samochodów poruszających się po drogach Wrocławia. Ponadto ZDiUM określa inwestorowi obowiązek utrzymania dróg wyjazdowych z placu budowy w czystości. Jeśli zdarzą się jakiekolwiek nieprawidłowości, interwencję może podjąć Straż Miejska, która ma prawo do sprawdzenia poprawności wykonywania wydanej decyzji administracyjnej – odpowiadała Małgorzata Szafran z wrocławskiego magistratu.
Głos w sprawie inwestycji zabrał również deweloper.
– Zapewniamy, że przy realizacji naszych inwestycji zawsze bierzemy pod uwagę wszystkie aspekty lokalne, tak, aby komfort życia obecnych mieszkańców osiedli, na których powstają nasze inwestycje, był na wysokim poziomie – zarówno podczas procesu realizacji, jak i po zamieszkaniu ich przez naszych klientów – twierdzi Łukasz Paryś, dyrektor Bouygues Immobilier Polska Sp. z o.o. we Wrocławiu.