We Wrocławiu trwające od czterech lat działania w ramach TORYwolucji pochłonęły już kwotę przekraczającą 300 milionów złotych. Inicjatywa ta stanowi kompleksową reakcję na znaczną liczbę incydentów związanych z wykolejeniami, które miały miejsce w ostatnich latach w tym mieście. Już teraz znamy listę zadań planowanych na 2024 rok.
Program Torywolucja jest kontynuowany we Wrocławiu przez czwarty rok z rzędu, obejmując różnorodne prace remontowe. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) Wrocław podsumowało zrealizowane inwestycje z mijającego roku, wśród których znalazło się kilka znaczących remontów na najczęściej uczęszczanych trasach tramwajowych. Rok ten był również szczególny ze względu na otwarcie dwóch zupełnie nowych linii tramwajowych.
– Zaczęliśmy tę kadencję od audytu wrocławskich torowisk. Okazało się, że wiele odcinków torowych, trakcyjnych, wiele rozjazdów, krzyżownic, zwrotnic jest do wymiany. Trzeba było podjąć ten trud. Wydaliśmy na wszystkie edycje #TORYwolucji ponad 300 mln złotych. I dzięki temu co udało się zrobić, komunikacja we Wrocławiu funkcjonuje już inaczej. I to nie koniec TORYwolucji – zapowiedział prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Spośród 19 inwestycji zrealizowanych w tym roku, największą była modernizacja torowiska wzdłuż ul. Legnickiej. Na odcinku pomiędzy ul. Zachodnią a ul. Niedźwiedzią przeprowadzono renowację torów wraz z siecią trakcyjną, wymieniono rozjazd na skrzyżowaniu ul. Legnickiej z Milenijną, a także odnowiono przejazd. Dodatkowo, przejazdy zostały odnowione na skrzyżowaniach ul. Legnickiej z ul. Kwiską oraz Małopanewską, gdzie ponadto na wysokości dawnej zajezdni nr V wymieniono rozjazd.
Nowe rozjazdy pojawiły się także na skrzyżowaniach ul. Pułaskiego i ul. Małachowskiego, ul. Pomorskiej i Dubois – rozjazd w ul. Pomorską oraz na skrzyżowaniu ul. Świdnickiej i ul. Piłsudskiego – rozjazd od strony ul. Powstańców Śląskich. MPK przeprowadziło także remonty przejazdów drogowych w torowisku na ul. Kosmonautów.
– Aby w możliwie jak największym stopniu ograniczać wynikające z prowadzonych prac utrudnienia w ruchu, w kluczowych punktach miasta MPK dzieliło je na etapy. Dzięki temu nie było konieczności zamykania newralgicznych skrzyżowań – podsumował prezes wrocławskiego MPK Witold Woźny.
– Chciałbym podziękować pracownikom MPK i podwykonawcom za wykonaną pracę, a naszym pasażerom i wszystkim mieszkańcom Wrocławia za wyrozumiałość i cierpliwość. Ogromne podziękowania dla pana prezydenta Jacka Sutryka oraz radnych miejskich za wsparcie i fundusze, dzięki którym możliwe realizowanie tych ważnych inwestycji – podkreślił Witold Woźny.
Oprócz prac związanych z remontami torowisk, MPK przeprowadziło szereg działań związanych z siecią trakcyjną. Poza już wspomnianym remontem sieci trakcyjnej przy ul. Legnickiej, zmodernizowane zostały słupy przy ul. Powstańców Śląskich, a także stacje prostownikowe takie jak „Biskupin”, „Racławicka”, „Ołbińska” i „Pułaskiego”. Przewoźnik miejski przeprowadził również remont sieci trakcyjnej na ul. Powstańców Śląskich od ul. Hallera do ul. Krzyckiej, na placu Społecznym oraz w ul. Małachowskiego od ul. Gwarnej do ul. Pułaskiego.
MPK Wrocław, w ramach TORYwolucji, wyremontowało w 2023 roku także sześć przejść dla pieszych przez torowisko, które do wyremontowania wybrali mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska poprzez zorganizowane przez przewoźnika głosowanie:
- przejście na skrzyżowaniu ul. Opolskiej i Karwińskiej,
- dwa przejścia na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Pracy,
- przejście przy Placu Powstańców Warszawy na wysokości budynku Muzeum Poczty i telekomunikacji,
- przejście przy ul. Plac Powstańców Warszawy na wysokości Urzędu Wojewódzkiego,
- przejście na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śl. z ul. Szczęśliwą,
- przejście przy ul. Bałtyckiej na wysokości marketu „Ponik”.
Program TORYwolucja będzie kontynuowany w 2024 r. Gdzie będą prowadzone remonty?
– TORYwolucja nie zwalnia, rok 2024 również przyniesie nowe zadania – zapowiada prezes MPK Witold Woźny.
W planach na rok 2024 są m.in.:
- wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Szewskiej (rozjazd od strony ul. Krupniczej wraz z odcinkiem prostym od ul. Świdnickiej do ul. Szewskiej),
- wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z Zajezdnią Ołbin wraz z siecią trakcyjną
- remont torowiska w ul. Szczytnickiej,
- remont torowiska w ul. Powstańców Śl. od ul. Piłsudskiego do ul. Swobodnej,
- przejazdu na skrzyżowaniu ul. Grabiszyńskiej z ul. Zaporoską,
- budowa nowego rozjazdu w ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin (rozjazd od strony Jedności Narodowej) wraz z siecią trakcyjną.
- wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką,
- przebudowa połączenia z Zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej,
- wymiana sieci trakcyjnej w ul. Powstańców Śląskich od ul. Świdnickiej do al. Hallera,
- remont torowiska wraz z siecią na ul. Kosmonautów, na odcinku od ul. Kamiennogórskiej do przystanku Jeleniogórska.
– TORYwolucja się nie kończy, bo przynosi pasażerom korzyści, poprawiając zdecydowanie bezpieczeństwo i komfort jazdy – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
– Zyskali to, że we Wrocławiu tramwaje jeżdżą płynnie, nie wykoleją się. Właściwie rejestrujemy tylko wykolejenia związane ze statystycznymi, nie zależnymi od stanu torowisk zdarzeniami, które się zawsze zdarzają i zdarzać będą w miastach, w których tramwaje jeżdżą – podkreśla Jacek Sutryk.
Niezależnie od programu TORYwolucja na bieżąco będą też realizowane prace remontowe na wrocławskich torowiskach.