Wrocław wydał już ponad 300 mln zł na TORYwolucję. Jakie są plany na 2024 rok?MPK Wrocław

Wrocław wydał już ponad 300 mln zł na TORYwolucję. Jakie są plany na 2024 rok?

Orzech
Orzech
REKLAMA

We Wrocławiu trwające od czterech lat działania w ramach TORYwolucji pochłonęły już kwotę przekraczającą 300 milionów złotych. Inicjatywa ta stanowi kompleksową reakcję na znaczną liczbę incydentów związanych z wykolejeniami, które miały miejsce w ostatnich latach w tym mieście. Już teraz znamy listę zadań planowanych na 2024 rok.

Program Torywolucja jest kontynuowany we Wrocławiu przez czwarty rok z rzędu, obejmując różnorodne prace remontowe. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) Wrocław podsumowało zrealizowane inwestycje z mijającego roku, wśród których znalazło się kilka znaczących remontów na najczęściej uczęszczanych trasach tramwajowych. Rok ten był również szczególny ze względu na otwarcie dwóch zupełnie nowych linii tramwajowych.

– Zaczęliśmy tę kadencję od audytu wrocławskich torowisk. Okazało się, że wiele odcinków torowych, trakcyjnych, wiele rozjazdów, krzyżownic, zwrotnic jest do wymiany. Trzeba było podjąć ten trud. Wydaliśmy na wszystkie edycje #TORYwolucji ponad 300 mln złotych. I dzięki temu co udało się zrobić, komunikacja we Wrocławiu funkcjonuje już inaczej. I to nie koniec TORYwolucji – zapowiedział prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Spośród 19 inwestycji zrealizowanych w tym roku, największą była modernizacja torowiska wzdłuż ul. Legnickiej. Na odcinku pomiędzy ul. Zachodnią a ul. Niedźwiedzią przeprowadzono renowację torów wraz z siecią trakcyjną, wymieniono rozjazd na skrzyżowaniu ul. Legnickiej z Milenijną, a także odnowiono przejazd. Dodatkowo, przejazdy zostały odnowione na skrzyżowaniach ul. Legnickiej z ul. Kwiską oraz Małopanewską, gdzie ponadto na wysokości dawnej zajezdni nr V wymieniono rozjazd.

Nowe rozjazdy pojawiły się także na skrzyżowaniach ul. Pułaskiego i ul. Małachowskiego, ul. Pomorskiej i Dubois – rozjazd w ul. Pomorską oraz na skrzyżowaniu ul. Świdnickiej i ul. Piłsudskiego – rozjazd od strony ul. Powstańców Śląskich. MPK przeprowadziło także remonty przejazdów drogowych w torowisku na ul. Kosmonautów.

– Aby w możliwie jak największym stopniu ograniczać wynikające z prowadzonych prac utrudnienia w ruchu, w kluczowych punktach miasta MPK dzieliło je na etapy. Dzięki temu nie było konieczności zamykania newralgicznych skrzyżowań – podsumował prezes wrocławskiego MPK Witold Woźny.

– Chciałbym podziękować pracownikom MPK i podwykonawcom za wykonaną pracę, a naszym pasażerom i wszystkim mieszkańcom Wrocławia za wyrozumiałość i cierpliwość. Ogromne podziękowania dla pana prezydenta Jacka Sutryka oraz radnych miejskich za wsparcie i fundusze, dzięki którym możliwe realizowanie tych ważnych inwestycji – podkreślił Witold Woźny.

MPK Wrocław
MPK Wrocław

Oprócz prac związanych z remontami torowisk, MPK przeprowadziło szereg działań związanych z siecią trakcyjną. Poza już wspomnianym remontem sieci trakcyjnej przy ul. Legnickiej, zmodernizowane zostały słupy przy ul. Powstańców Śląskich, a także stacje prostownikowe takie jak „Biskupin”, „Racławicka”, „Ołbińska” i „Pułaskiego”. Przewoźnik miejski przeprowadził również remont sieci trakcyjnej na ul. Powstańców Śląskich od ul. Hallera do ul. Krzyckiej, na placu Społecznym oraz w ul. Małachowskiego od ul. Gwarnej do ul. Pułaskiego.

MPK Wrocław, w ramach TORYwolucji, wyremontowało w 2023 roku także sześć przejść dla pieszych przez torowisko, które do wyremontowania wybrali mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska poprzez zorganizowane przez przewoźnika głosowanie:

- przejście na skrzyżowaniu ul. Opolskiej i Karwińskiej,

- dwa przejścia na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Pracy,

- przejście przy Placu Powstańców Warszawy na wysokości budynku Muzeum Poczty i telekomunikacji,

- przejście przy ul. Plac Powstańców Warszawy na wysokości Urzędu Wojewódzkiego,

- przejście na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śl. z ul. Szczęśliwą,

- przejście przy ul. Bałtyckiej na wysokości marketu „Ponik”.

MPK Wrocław
MPK Wrocław
REKLAMA
MPK Wrocław
MPK Wrocław

Program TORYwolucja będzie kontynuowany w 2024 r. Gdzie będą prowadzone remonty?

– TORYwolucja nie zwalnia, rok 2024 również przyniesie nowe zadania – zapowiada prezes MPK Witold Woźny.

W planach na rok 2024 są m.in.:

- wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Szewskiej (rozjazd od strony ul. Krupniczej wraz z odcinkiem prostym od ul. Świdnickiej do ul. Szewskiej),

- wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z Zajezdnią Ołbin wraz z siecią trakcyjną

- remont torowiska w ul. Szczytnickiej,

- remont torowiska w ul. Powstańców Śl. od ul. Piłsudskiego do ul. Swobodnej,

- przejazdu na skrzyżowaniu ul. Grabiszyńskiej z ul. Zaporoską,

- budowa nowego rozjazdu w ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin (rozjazd od strony Jedności Narodowej) wraz z siecią trakcyjną.

- wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką,

- przebudowa połączenia z Zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej,

- wymiana sieci trakcyjnej w ul. Powstańców Śląskich od ul. Świdnickiej do al. Hallera,

- remont torowiska wraz z siecią na ul. Kosmonautów, na odcinku od ul. Kamiennogórskiej do przystanku Jeleniogórska.

– TORYwolucja się nie kończy, bo przynosi pasażerom korzyści, poprawiając zdecydowanie bezpieczeństwo i komfort jazdy – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

– Zyskali to, że we Wrocławiu tramwaje jeżdżą płynnie, nie wykoleją się. Właściwie rejestrujemy tylko wykolejenia związane ze statystycznymi, nie zależnymi od stanu torowisk zdarzeniami, które się zawsze zdarzają i zdarzać będą w miastach, w których tramwaje jeżdżą – podkreśla Jacek Sutryk.

Niezależnie od programu TORYwolucja na bieżąco będą też realizowane prace remontowe na wrocławskich torowiskach.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA