Mieszkańcy mieli pojechać tramwajem z Kępy Mieszczańskiej do ulicy Milenijnej jeszcze w 2019 roku. Oczekiwania wykonawców wymogły jednak na urzędnikach etapowanie inwestycji. Prace warte ponad 120 milionów złotych już trwają. Całość powinna być skończona za dwa lata.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. ogłosiły wczoraj, 31 stycznia, przetarg na podetap IB oraz etap II budowy trasy tramwajowej wzdłuż ul. Popowickiej, Starogroblowej – Długiej (od ul. Milenijnej do Władysława Jagiełły). Zainteresowani mogą składać oferty najpóźniej 11 marca. O wyborze zwycięzcy zadecyduje w 60% cena, w 20% doświadczenie kierownika robót torowych, w 10% prac drogowych, a po 5% mostowych oraz instalacyjnych. Na realizację zadania będzie miał 24 miesiące od dnia podpisania umowy. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich.
materiały inwestora
Urzędnicy podzielili zamówienie na cztery części. Pierwsza (zakres gminy i MPWiK) obejmuje dokończenie realizowanego już torowiska. Druga dotyczy przebudowy ul. Popowickiej z Wejherowską, Zajęczą oraz Białowieską, a także utworzenie ścieżek rowerowych po południowej stronie Popowickiej na odcinku od skrzyżowania wspomnianych dróg (gmina i Vantage Development S.A. realizujący Port Popowice). Za pozostałe dwie części odpowiadają deweloperzy z Kępy Mieszczańskiej (Archicom
S.A., Echo Investment S.A., ICG Invest Sp. z o.o. oraz Milart Sp. z o.o.). Chodzi o remont fragmentu ul. Mieszczańskiej, a także o budowę lewo- i prawoskrętu z ul. Dmowskiego w kierunku Mieszczańskiej oraz montaż dwóch sygnalizatorów świetlnych. Autobusy będą korzystać z części nowej trasy – pozostała ma być tzw. zielonym torowiskiem.
materiały inwestora
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegała docelowo od skrzyżowania ul. Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej przez most Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką do skrzyżowania z ul. Milenijną i Pilczycką.
materiały prasowe
Ponad dwa lata opóźnień i miliony dopłaty
Pierwszy przetarg na budowę całej trasy tramwajowej miasto ogłosiło w listopadzie 2017 roku. Zakładało, że wyda około 180 mln zł, a prace potrwają do końca września roku 2019. Unieważniło jednak postępowanie w marcu dwa lata temu, ponieważ czterech potencjalnych wykonawców oczekiwało od 237,8 mln do 303,5 mln zł. Fiaskiem zakończył się także drugi przetarg, w którym chętni liczyli na 301,61-339,53 mln zł. To wymusiło podział inwestycji.
W lipcu 2018 roku magistrat rozpoczął poszukiwania wykonawcy pierwszego etapu. Miał być zrealizowany w latach 2018-2020. Jesienią urzędnicy planowali ogłosić przetarg na drugą fazę (zrobili to dopiero teraz), do realizacji na lata 2019-2021.
UM Wrocławia
Wrocławskie Inwestycje wyłoniły w styczniu ubiegłego roku wykonawcę pierwszych prac. Prowadzi je Budimex S.A. za 122 mln 310 tys. zł (miasto wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowali wydać 86 mln 184 tys. zł). Ma je skończyć z początkiem 2021 roku, a więc później, niż założyli w magistracie.
fot. Jakub Zazula