Aleja Wielkiej Wyspy, czyli trasa łącząca Krzyki z Biskupinem i Sępolnem, jest już gotowa w ponad 80 procentach. Wyczekiwana przez mieszkańców droga, która diametralnie poprawi komunikację we wschodniej części Wrocławia, ma być przejezdna jeszcze w 2023 roku.
W ramach naszego cyklu o najważniejszych wrocławskich inwestycjach ostatnich lat, byliśmy już na przebudowanej ulicy Pomorskiej, powstających nowych mostach Chrobrego, a także dwóch kluczowych dla rozwoju komunikacji miejskiej trasach tramwajowych: na Nowy Dwór i na Popowice.
Inwestycja za ponad 200 mln złotych
Dziś z kolei zapraszamy na wschód Wrocławia, gdzie powstaje Aleja Wielkiej Wyspy. To od lat wyczekiwana przez mieszkańców droga, która połączy ulicę Krakowską z ulicą Mickiewicza, a dzięki temu stworzy zupełnie nową trasę między Krzykami a Biskupinem i Sępolnem.
Aleja Wielkiej Wyspy będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę i – co podkreśla magistrat – nie będzie to obwodnica. Zostaną tam bowiem wprowadzone ograniczenia w tonażu samochodów ciężarowych.
Koszt budowy Alei Wielkiej Wyspy to ponad 234 mln złotych, a inwestycja w całości jest finansowana z budżetu gminy Wrocław. Łącznie powstaje tu 3,4 kilometra drogi, 9,5 kilometra dróg rowerowych i 12,5 kilometra chodników.
Dwa nowe mosty połączą wschodnie osiedla Wrocławia
Najtrudniejsze prace przy Alei Wielkiej Wyspy to budowa dwóch mostów na Odrze i Oławie. Jeden o długości 698,75 metrów – na Odrze, drugi na Oławie o długości 353,46 metrów. Powstaną też dwa wiadukty – nad ulicą Wilczą i na wysokości ulicy Wittiga.
Do budowy największego z obiektów inżynierskich, czyli mostu nad Odrą, zastosowano aż 14 podpór, a grunt pod nimi wzmacnia blisko 800 pali przemieszczeniowych, głębokich od 6 do 9 metrów. Ta potężna przeprawa – 2100 ton stali i prawie 16 tys. metrów sześciennych betonu – była realizowana metodą nawisową i – co ciekawe – w środku jest pusta. Dzięki temu konstrukcja jest lżejsza, ale i tak spełnia najwyższe parametry wytrzymałościowe.
Z kolei na moście nad Oławą na Alei Wielkiej Wyspy jest już płyta pomostowa. Trwają prace przy najazdach prowadzących na tę przeprawę, a w wakacje planowane są próby obciążeniowe.
Aleją Wielkiej Wyspy przejedziemy jeszcze w tym roku
Drogowcy pracują obecnie także na skrzyżowaniu Alei Wielkiej Wyspy z ulicami Wróblewskiego i Olszewskiego – wykonawca układa tam warstwy masy bitumicznej na jezdni i rusza z przebudową sieci podziemnych.
– W ciągu kilku najbliższych tygodni chcemy zakończyć prace na tym skrzyżowaniu, żeby można było rozpocząć prace związane z przebudową skrzyżowania ulicy Mickiewicza oraz alei Paderewskiego i włączenia od strony Sępolna i Zalesia w Aleję Wielkiej Wyspy. Wcześniej wykonaliśmy prace związane z przebudową skrzyżowania Alei Wielkiej Wyspy z ulicą Dembowskiego na Sępolnie – zapowiada Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Te trzy wielkie skrzyżowania na Wielkiej Wyspie to newralgiczne punkty dla budowy nowej trasy komunikacyjnej. W kwietniu drogowcy zamierzają także układać masę bitumiczna na odcinku od ulicy Dembowskiego w kierunku ulicy Kosynierów Gdyńskich i prowadzić intensywne prace przy budowie skrzyżowania alei Armii Krajowej z AWW. W wakacje planowane są próby obciążeniowe mostów.
– Przejezdność Alei Wielkiej Wyspy ma być zapewniona w tym roku. Takie są założenia dla wykonawcy – będziemy mogli przejechać zarówno mostami, które budujemy: 700-metrowym nad Odrą i 350-metrowym nad rzeką Oławą, a także wiaduktami nad ulicą Wilczą i krótszym tunelo-wiaduktem na wysokości ulicy Wittiga – dodaje Krzysztof Świercz.