Wyczekiwaną od lat trasą przejedziemy jeszcze w tym roku! fot. Jakub Zazula

Wyczekiwaną od lat trasą przejedziemy jeszcze w tym roku!

FILM
REKLAMA

Aleja Wielkiej Wyspy, czyli trasa łącząca Krzyki z Biskupinem i Sępolnem, jest już gotowa w ponad 80 procentach. Wyczekiwana przez mieszkańców droga, która diametralnie poprawi komunikację we wschodniej części Wrocławia, ma być przejezdna jeszcze w 2023 roku.

W ramach naszego cyklu o najważniejszych wrocławskich inwestycjach ostatnich lat, byliśmy już na przebudowanej ulicy Pomorskiej, powstających nowych mostach Chrobrego, a także dwóch kluczowych dla rozwoju komunikacji miejskiej trasach tramwajowych: na Nowy Dwór i na Popowice.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Inwestycja za ponad 200 mln złotych

Dziś z kolei zapraszamy na wschód Wrocławia, gdzie powstaje Aleja Wielkiej Wyspy. To od lat wyczekiwana przez mieszkańców droga, która połączy ulicę Krakowską z ulicą Mickiewicza, a dzięki temu stworzy zupełnie nową trasę między Krzykami a Biskupinem i Sępolnem.

Aleja Wielkiej Wyspy będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę i – co podkreśla magistrat – nie będzie to obwodnica. Zostaną tam bowiem wprowadzone ograniczenia w tonażu samochodów ciężarowych.

Koszt budowy Alei Wielkiej Wyspy to ponad 234 mln złotych, a inwestycja w całości jest finansowana z budżetu gminy Wrocław. Łącznie powstaje tu 3,4 kilometra drogi, 9,5 kilometra dróg rowerowych i 12,5 kilometra chodników.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Dwa nowe mosty połączą wschodnie osiedla Wrocławia

Najtrudniejsze prace przy Alei Wielkiej Wyspy to budowa dwóch mostów na Odrze i Oławie. Jeden o długości 698,75 metrów – na Odrze, drugi na Oławie o długości 353,46 metrów. Powstaną też dwa wiadukty – nad ulicą Wilczą i na wysokości ulicy Wittiga.

REKLAMA

Do budowy największego z obiektów inżynierskich, czyli mostu nad Odrą, zastosowano aż 14 podpór, a grunt pod nimi wzmacnia blisko 800 pali przemieszczeniowych, głębokich od 6 do 9 metrów. Ta potężna przeprawa – 2100 ton stali i prawie 16 tys. metrów sześciennych betonu – była realizowana metodą nawisową i – co ciekawe – w środku jest pusta. Dzięki temu konstrukcja jest lżejsza, ale i tak spełnia najwyższe parametry wytrzymałościowe.

Z kolei na moście nad Oławą na Alei Wielkiej Wyspy jest już płyta pomostowa. Trwają prace przy najazdach prowadzących na tę przeprawę, a w wakacje planowane są próby obciążeniowe.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Aleją Wielkiej Wyspy przejedziemy jeszcze w tym roku

Drogowcy pracują obecnie także na skrzyżowaniu Alei Wielkiej Wyspy z ulicami Wróblewskiego i Olszewskiego – wykonawca układa tam warstwy masy bitumicznej na jezdni i rusza z przebudową sieci podziemnych.

W ciągu kilku najbliższych tygodni chcemy zakończyć prace na tym skrzyżowaniu, żeby można było rozpocząć prace związane z przebudową skrzyżowania ulicy Mickiewicza oraz alei Paderewskiego i włączenia od strony Sępolna i Zalesia w Aleję Wielkiej Wyspy. Wcześniej wykonaliśmy prace związane z przebudową skrzyżowania Alei Wielkiej Wyspy z ulicą Dembowskiego na Sępolnie – zapowiada Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Te trzy wielkie skrzyżowania na Wielkiej Wyspie to newralgiczne punkty dla budowy nowej trasy komunikacyjnej. W kwietniu drogowcy zamierzają także układać masę bitumiczna na odcinku od ulicy Dembowskiego w kierunku ulicy Kosynierów Gdyńskich i prowadzić intensywne prace przy budowie skrzyżowania alei Armii Krajowej z AWW. W wakacje planowane są próby obciążeniowe mostów.

Przejezdność Alei Wielkiej Wyspy ma być zapewniona w tym roku. Takie są założenia dla wykonawcy – będziemy mogli przejechać zarówno mostami, które budujemy: 700-metrowym nad Odrą i 350-metrowym nad rzeką Oławą, a także wiaduktami nad ulicą Wilczą i krótszym tunelo-wiaduktem na wysokości ulicy Wittiga – dodaje Krzysztof Świercz.

Komentarze (3)

Napisz komentarz
DODO(gość)
Krzyki to nie tylko osiedle koło ul. Krzyckiej, ale też dzielnica Wrocławia, tak samo jak analogicznie Biskupin i Śródmieście.
ABC(gość)
@
Max
(gość)
Bezsensowna inwestycja z jednym pasem drogowym. Tak nie buduje się nawet ma wsi. W zasadzie to trasa rowerowa z pasem drogowym dodanym przy okazji. Poza tym autor artykułu niech go poprawi. Krzyki to osiedle na południu Wrocławia w okolicy ulicy Krzyckiej. Ta droga nie ma nic wspólnego z Krzykami.
Proszę się dokształcić dokąd dochodzą Krzyki
Max(gość)
Bezsensowna inwestycja z jednym pasem drogowym. Tak nie buduje się nawet ma wsi. W zasadzie to trasa rowerowa z pasem drogowym dodanym przy okazji. Poza tym autor artykułu niech go poprawi. Krzyki to osiedle na południu Wrocławia w okolicy ulicy Krzyckiej. Ta droga nie ma nic wspólnego z Krzykami.
REKLAMA