DODAJ

[Wrocław] Łącznik drogowy na Muchoborze Wielkim pod znakiem zapytania. Przez formalności

Prywatny inwestor chce wybudować łącznik drogowy na Muchoborze Wielkim, którym można byłoby dojechać do Smolca, omijając ulicę Gagarina. Przeciągają się jednak kwestie formalne, które deweloper musi uzgodnić z urzędnikami.

Przypomnijmy, z inicjatywą budowy łącznika drogowego od ulicy Rakietowej do Żwirki i Wigury Zachodniej wyszła jesienią 2015 roku firma deweloperska Omega Buildings, budująca mieszkania w Smolcu, do którego dojazd prowadzi właśnie przez Muchobór Wielki.

W czerwcu zeszłego roku deweloper złożył wniosek do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta o podpisanie umowy na realizację inwestycji, a rozpoczęcie całego przedsięwzięcia miało nastąpić w marcu 2017 roku. 

Tak się jednak nie stanie, bo wciąż nie dopięto wszystkich formalności, a umowy nie ma.

Zaopiniowaliśmy pozytywnie wstępną koncepcję włączenia drogi do ulic Rakietowej oraz Żwirki i Wigury, ale sama inwestycja przebiegać będzie na terenach stanowiących własność gminy Kąty Wrocławskie oraz przez drogę techniczną należącą do GDDKiA, więc z przyczyn formalnych to nie ZDiUM jako przedstawiciel Gminy Wrocław będzie zawierał umowę z deweloperem na realizację tej inwestycji – tłumaczy portalowi InvestMap.pl Ewa Mazur, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Zgodnie z opinią wrocławskiego urzędu miejskiego, konieczne jest też wykonanie w ramach inwestycji remontu jezdni Żwirki i Wigury, na odcinku od projektowanej drogi do łącznika między ulicą Gagarina a Żwirki i Wigury. 
 
Opinie do wstępnej koncepcji przebiegu drogi wydaliśmy w listopadzie 2016 roku. Deweloper na podstawie uzyskanych opinii do koncepcji winien opracować projekt i uzgodnić go w ZDiUM (w zakresie włączenia do ulic Rakietowej oraz Żwirki i Wigury). Wszelkie formalności związane z budową łącznika musi uzgodnić z władającym gruntami znajdującymi się na terenie Smolca – dodaje Ewa Mazur.

Jak tłumaczy nam Jarosław Góral, przewodniczący zarządu osiedla Muchobór Wielki, deweloper postawą wrocławskich urzędników jest zniechęcony. Góral zapowiada, że – jako osiedlowy radny – wystąpi ze skargą do rady miejskiej na działalność Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta w tej sprawie.

Uważam, że brak jest dobrej woli, a postępowanie jest nadmiernie przewlekłe – podkreśla Jarosław Góral.

Rada osiedla Muchobór Wielki popiera bowiem całą inicjatywę, tłumacząc, że taki łącznik odciążyłby z ruchu ulicę Gagarina (to ulica osiedlowa), którą obecnie codziennie przejeżdża mnóstwo samochodów, jadących do i ze Smolca.



Deweloper chce wyręczyć miasto

Dodajmy, że pierwotnie taki łącznik pomiędzy ulicą Rakietową oraz Żwirki i Wigury miał zbudować  jako element Osi Inkubacjiczyli drogi, która docelowo miałaby połączyć Bielany Wrocławskie z ulicą Średzką, a jej częścią stałaby się obwodnica Leśnicy – wrocławski magistrat. Tej inwestycji próżno jednak szukać w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym miasta na lata 2015-2019. 

Na razie powstanie jedynie fragment Osi Inkubacji od centrum logistycznego Prologis do ulicy Rakietowej (niespełna kilometrowy odcinek od ulicy Granicznej do Prologis Park istnieje od kilku lat).