Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji na przeprowadzenie prac przygotowawczych dla pozostałej, północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Oznacza to, że inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - ma przyznane finansowanie i może rozpocząć przygotowanie dokumentów do ogłoszenia przetargu.
Przed ogłoszeniem postępowania na prace przygotowawcze GDDKiA planuje zebrać wstępne stanowiska przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z obszaru objętego pracami projektowymi. Zebrane informacje zostaną poddane analizie i w miarę możliwości zostaną uwzględnione w założeniach do przetargu.
Następnie GDDKiA ogłosi postępowanie na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Zadaniem projektanta będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, w tym poprowadzenia jej w śladzie istniejącej drogi krajowej. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz nasze dotychczasowe doświadczenia w realizacji takich inwestycji.
Konsekwencją prac będzie wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, która połączy się z przygotowywaną zachodnią częścią OAW i od wschodu ominie Warszawę.
Punktem początkowym i końcowym tej części OAW będzie S7 na północ i południe od stolicy. Ogłoszenie przetargu na prace przygotowawcze GDDKiA planuje jeszcze w tym roku.
Cztery warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
GDDKiA kontynuuje prace związane z wariantowym poprowadzeniem dwóch fragmentów zachodniej części OAW. Prace te obejmują opracowanie STEŚ dla odcinka od drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy.
Słuchamy głosu społeczeństwa
W związku z dużym zainteresowaniem społecznym dotyczącym szczegółów projektu OAW i otrzymaniem wielu wniosków oraz opinii, gdzie jedną z propozycji jest poprowadzenie trasy po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50, GDDKiA zleciła biurom projektowym przeprowadzenie takiej analizy.
Biura projektowe przesłały do samorządów arkusze z zaznaczonym wstępnie wariantem nr 4, z prośbą o przekazanie informacji dotyczących samorządowych dróg publicznych oraz dróg niepublicznych w rejonie przygotowywanej OAW. Ta informacja posłuży projektantom do pozyskania stanu faktycznego dróg istniejących, w szczególności rozróżnienia pomiędzy drogami publicznymi i wewnętrznymi. Materiał ten ma charakter wyłącznie roboczy. Wynika z kolejnego etapu prowadzonych prac projektowych związanych z opracowaniem STEŚ.
Trzy warianty po nowym śladzie, jeden po DK50
Należy podkreślić, że nadal trwają prace projektowe związane z opracowywaniem wszystkich czterech wariantów przebiegu OAW.
Spośród projektowanych obecnie wariantów OAW, trzy są poprowadzone po nowym śladzie, a założeniem czwartego wariantu jest jak największe wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wszystkie warianty OAW projektowane są w jednakowym stopniu szczegółowości.
Po otrzymaniu wnioskowanych informacji projektant uszczegółowi rozwiązania, celem przygotowania jednolitych, dla wszystkich czterech wariantów, materiałów do opiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczeństwo w ramach akcji informacyjnej.
Przewidywany obecnie termin opiniowania to II połowa 2025 r.
Wtedy też GDDKiA będzie oczekiwać na stanowiska i opinie samorządów, organizacji i instytucji. W okresie tym Dyrekcja będzie organizować spotkania ze społeczeństwem w każdej gminie, przez którą przebiegają warianty, celem zapoznania z rozwiązaniami i zebrania opinii każdego zainteresowanego. O tych działaniach GDDKiA będzie informować z wyprzedzeniem oraz uzgadniać terminy spotkań.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w przyszłym roku
Po zakończeniu wszystkich ww. opisanych działań, przeanalizowaniu opinii i postulatów, te które będą możliwe do wprowadzenia, zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej.
Finalnie wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne. Jej wyniki pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej.
Wniosek do RDOŚ w Warszawie GDDKiA planuje złożyć w II połowie 2026 r.

Źródło: GDDKiA