[dolnośląskie] Wyraźny postęp prac na trzecim odcinku S5

Kajtman
Prace przy budowie dolnośląskiego fragmentu drogi ekspresowej S5 nabierają tempa. Na jego trzecim odcinku, realizowanym przez firmę Astaldi, roboty prowadzone są na 14 spośród 18 zaprojektowanych mostów i wiaduktów. Trwają również intensywne przygotowania do rozpoczęcia nasuwania mostu, który stanie nad rzeką Widawą.
Prace na trzecim odcinku drogi ekspresowej S5 od km 137+500 przed węzłem Trzebnica do węzła Wrocław Północ są coraz bardziej zaawansowane, zarówno jeśli chodzi o roboty drogowe, jak i mostowe.
Usunęliśmy już wszystkie kolizje elektroenergetyczne i prawie wszystkie kolizje gazowe, teletechniczne i wodociągowe. Trwają prace przy wykopach, wzmacnianiu podłoża materacami geosyntetycznymi, osuszaniu nasypów oraz przy warstwach odsączających. Poszczególne obiekty inżynieryjne wyłaniają się powoli z ziemi. Kierowcy jadący drogą krajową numer 5 na pewno zwracają uwagę na rosnące podpory wiaduktów oraz na wyraźny zarys wytyczonej i stopniowo wyrównywanej trasy – mówi Artur Raczak, dyrektor kontraktu z firmy Astaldi.
Planowany przebieg drogi S5 najlepiej widać na odcinku między Będkowem a Wisznią Małą, gdzie droga ekspresowa biegnie w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej drogi krajowej nr 5. Przy jednym z dwóch planowanych Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Wisznia Mała Zachód) działa już wytwórnia mas bitumicznych, przy której obecnie magazynowane jest kruszywo drogowe. W najbliższych dniach w wybranych miejscach przy wytwórni rozpocznie się układanie próbnego odcinka warstwy podbudowy nawierzchni bitumicznej.
Roboty mostowe wykonuje się obecnie na 14 spośród 18 mostów i wiaduktów zaprojektowanych w ciągu drogi S5 i poprzecznych do niej, a także przy 19 z 25 przepustów betonowych (które są między innymi przejściami dla małych zwierząt). Przy niektórych z nich trwa montaż prefabrykatów, zbrojenie i betonowanie wlotów oraz łączenie styków taśmą bentonitową. Przy węźle Kryniczno wykonano wykop pod chudy beton i zakończono roboty palowe oraz fundament przyczółka nr 1 od strony Trzebnicy, w październiku prowadzone będą prace fundamentowe przy pozostałych przyczółkach. Natomiast gotowe fundamenty są już m.in. na obiektach w okolicach Będkowa i Ligoty Pięknej, tam też robotnicy zbroją podpory przęseł. Zaawansowanie prac mostowych można zaobserwować przy wspomnianej wytwórni mas bitumicznych, gdzie gotowe są już oczepy pięciu podpór wiaduktu. Na podobnym poziomie prowadzone są prace przy słupach i przyczółkach innych wiaduktów, m.in. na obiektach WS-28 i WD-29 (tuż za Trzebnicą, przy zakończeniu odcinka 2) czy przy budowie węzła Trzebnica. Przygotowano tu powierzchnię fundamentów pod izolację cienką, trwa zbrojenie słupów oraz betonowanie fundamentów i zbrojenie jednego z przyczółków. Prace budowlane wiązały się ze zmianą organizacji ruchu przy zjeździe na Trzebnicę oraz Wołów i Lubin (droga nr 340) – zamknięto dotychczasowy zjazd, a kierowcy jadący od strony Wrocławia korzystają obecnie z lewoskrętu wytyczonego na wiadukcie.
Duży postęp widać także przy obiekcie MS-41, czyli planowanym moście nad rzeką Widawą. Będzie to żelbetowy most o długości 750 metrów, budowany z wykorzystaniem technologii nasuwania podłużnego. Segmenty mostu powstawać będą na specjalnie przygotowanych stanowiskach, czyli wytwórniach, a następnie nasuwane będą systematycznie na gotowe podpory. Powstała już konstrukcja pod stanowisko nasuwania od strony Wrocławia, kończą się roboty palowe pod stanowisko od strony Poznania. Rozpoczęcie nasuwania od strony Wrocławia zaplanowane jest na początek listopada. Natomiast prace na placu budowy drugiego mostu żelbetowego (nad rzeką Ławą) znajdują się obecnie na etapie wykonywania pali fundamentowych. Zintensyfikowanie robót nastąpi po wybudowaniu większego mostu na Widawie, gdy cały sprzęt zostanie przeniesiony pod Wisznię Małą.
 
Astaldi buduje 19-kilometrowy odcinek drogi S5, który jest częścią dolnośląskiego fragmentu trasy Korzeńsko-Wrocław. Jest to ważny szlak komunikacyjny ułatwiający kierowcom dojazd do Poznania, ale także poprawiający płynność ruchu tranzytowego. Poprawi on zdecydowanie również ruch lokalny i zlikwiduje bardzo częste korki od ulicy Żmigrodzkiej do świateł w miejscowości Kryniczno. Gotowy odcinek zostanie oddany do użytku pod koniec 2017 r.