Dwa projekty Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka rekomendowane do dofinansowania z UE [WIZUALIZACJE]

Orzech

Ogromne wyróżnienie dla Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, które może dostać ponad 16,5 mln euro dotacji na ważne inwestycje infrastrukturalne. Komitet Koordynacyjny The Connecting Europe Facility for Transport (CEF-T) zatwierdził właśnie rekomendację Komisji Europejskiej na przyznanie dofinansowania dla wybranych projektów dotyczących mobilności wojskowej oraz infrastruktury paliw alternatywnych.

Wśród pięciu polskich, z ogółem 22 projektów wybranych do dofinansowania z instrumentu "Łącząc Europę", aż dwa przygotowało lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce. Oba uzyskały uznanie w obszarze tematycznym "Dostosowanie sieci TEN-T do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania (dual use) w ramach mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility)". Jakie to projekty?

- Budowa II etapu równoległej drogi kołowania oraz I etap przebudowy drogi startowej na odcinku 700 m wraz z infrastrukturą techniczną.

- Etap II przebudowy drogi startowej na odcinku 1800 m wraz z infrastrukturą techniczną.

Oba projekty zostały wysoko ocenione, każdy otrzymał 19 punktów na 25 możliwych i są rekomendowane do dofinansowania. Na inwestycje, szacowane łącznie na ponad 33 miliony euro, podrzeszowskie lotnisko może dostać 50 procent dotacji z Komisji Europejskiej.

– Okres pandemii bardzo mocno odczuły zarówno lotniska jak i linie lotnicze. To był szczególnie ciężki czas dla regionalnych portów, takich jak nasz w Jasionce, stąd też moje specjalne stanowisko na Komitecie Regionów w tej sprawie – mówi marszałek Władysław Ortyl.

Tak będzie wyglądać docelowo wschodnia część lotniska po wykonaniu pierwszej z inwestycji. Część dobudowywana i remontowana oznaczona jest kolorem czerwonym:

– Rekomendacja dla dofinansowania aż dwóch inwestycji to duże wyróżnienie dla naszego portu lotniczego i szansa. Właściwie pandemia jeszcze się nie zakończyła, a lotnisko stanęło przed kolejnym wielkim wyzwaniem przyjęcia setek samolotów z całego świata. Z tym zadaniem radzi sobie bardzo dobrze, ale ten proces pokazuje, gdzie jeszcze należy inwestować w naszą infrastrukturę lotniskową. To będzie ważny krok w rozwoju Jasionki. Za pomoc w staraniach o dofinansowanie również chciałem podziękować Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Komisji Europejskiej – dodaje Władysław Ortyl. Przypomnijmy, że Województwo Podkarpackie jest większościowym udziałowcem podrzeszowskiego lotniska.

Drugim jest Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL). – Lotnisko Rzeszów-Jasionka to ważny punkt na mapie polskiej infrastruktury transportowej. Jako port cargo, obsługujący między innymi krajową "Dolinę Lotniczą", będzie uzupełniał i wspierał funkcjonowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego – podkreśla Stanisław Wojtera, prezes PPL.

– Rozwój podrzeszowskiego lotniska to także inwestycja w bezpieczeństwo Polski. Cieszę się, że działania zarządzającego portem, którego PPL jest udziałowcem, zostały docenione, a przedstawione projekty uzyskały tak wysoką ocenę – dodaje Stanisław Wojtera.

Od podziękowań dla Komisji Europejskiej oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej za pomoc w staraniu się o dofinansowanie rozpoczął prezes portu lotniczego w Jasionce.

– Te zadania inwestycyjne wpisują się w długoterminową strategię rozwoju naszego lotniska – zapewnia prezes Adam Hamryszczak. – Nie ukrywam, że to ogromne wyzwanie, jednak chcąc myśleć o dalszym rozwoju lotniska, musimy stawiać sobie ambitne cele i szukać dostępnych źródeł ich finansowania.

Przebudowa drogi startowej na odcinku 700 m od progu wschodniego (oznaczanego 27) poprawi znacząco jej nośność i zwiększy trwałość poprzez zastosowanie nawierzchni z betonu cementowego. Taką samą nawierzchnię ma już modernizowana w 2013 roku część pasa startowego po stronie zachodniej (09).

Druga planowana inwestycja to renowacja środkowej części drogi startowej na długości 1800 m. Oznaczono ją kolorem czerwonym:

Natomiast środkowa część pasa na długości 1800 m otrzyma także nową, wytrzymałą konstrukcję przeznaczoną dla nawierzchni z betonu asfaltowego. Takie rozwiązanie w środkowej części drogi startowej pozwoli na jej optymalną eksploatację.

Dodatkowo w pierwszym z projektów planowana jest budowa równoległej drogi kołowania o długości ok. 1240 m, co jeszcze poprawi zdolności operacyjne lotniska w rejonie progu od strony wschodniej, a także zwiększy przepustowość istniejącej drogi startowej.

– To zaś przełoży się na możliwość zwiększenia częstotliwości, a także bezpieczeństwa prowadzonych operacji lotniczych – podsumowuje prezes Adam Hamryszczak.

Źródło: Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka