GDDKiA zmienia oblicze dawnej „gierkówki” w woj. śląskim Fot. GDDKiA

GDDKiA zmienia oblicze dawnej „gierkówki” w woj. śląskim

Orzech
Orzech
REKLAMA

Dwie zakończone przebudowy, trzy aktualnie realizowane odcinki oraz trzy kolejne fragmenty przygotowywane do przetargu. Sprawdzamy aktualny stan przygotowań i realizacji przebudowywanej DK91 w województwie śląskim.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawia aktualny RAPORT:

W zarządzie GDDKiA w woj. śląskim znajdują się obecnie dwa odcinki DK91. Północny, o długości 21,8 km, który zaczyna się na granicy województw łódzkiego i śląskiego, a kończy na północnej granicy Częstochowy. Południowy ciąg dawnej gierkówki, o długości 40,8 km, biegnie od południowej granicy Częstochowy aż do węzła Podwarpie na S1.

Do 2028 r. chcemy zmodernizować całą południową część DK91 na Śląsku. 10 km tej drogi zostało już przebudowane. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś - Zawada udostępniliśmy kierowcom w listopadzie 2023 r., natomiast drugi - pomiędzy Markowicami a Brudzowicami - w lipcu 2024 r. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa - Nowa Wieś, Siedlec Duży - Koziegłowy, Zawada - Siedlec Duży), o łącznej długości blisko 14,5 km, prowadzone są prace.

W użytkowaniu

Nowa Wieś - Zawada

W 2023 r. zakończyliśmy realizację tego zadania o wartości 75 mln zł. Od 10 listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z 5-kilometrowego odcinka przebudowanej drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu.

Markowice - Brudzowice

26 lipca 2024 r. udostępniliśmy użytkownikom ten 5-kilometrowy, przebudowany odcinek drogi. Tego dnia nastąpił też końcowy odbiór inwestycji o wartości około 80 mln zł.

Te odcinki już są realizowane

Zawada - Siedlec Duży

W lutym 2024 r. podpisaliśmy umowę o wartości ponad 120 mln zł na przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka. Projekt realizuje konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot. Prace postępują zgodnie z harmonogramem. Po udostępnieniu ruchu na jezdni w kierunku Częstochowy, wykonawca otworzył front robót na jezdni przeciwnej (w kierunku Katowic). Przewidywany termin zakończenia robót to 16 marca 2026 r., a termin oddania do ruchu to koniec 2025 r. Zaawansowanie rzeczowe wynosi około 60 proc.

Siedlec Duży - Koziegłowy

Inwestycję od 25 lipca 2023 r. realizuje firma PORR, a koszt przebudowy tego odcinka o długości 4,4 km wyniesie 84 mln zł. Od 8 stycznia br. ruch dwukierunkowy odbywa się po jezdni w kierunku Częstochowy (na razie po warstwie wiążącej nawierzchni).

Zaawansowanie robót wynosi około 60 proc. Przebudowano całą konstrukcję jezdni w kierunku Częstochowy wraz z warstwą wiążącą. Pozostaje do wykonania warstwa ścieralna, docelowa organizacja ruchu i roboty wykończeniowe. Obecnie prace prowadzone są na jezdni w kierunku Katowic. Wykonywana jest nowa konstrukcja drogi, ekrany akustyczne oraz kanalizacja deszczowa. Zadanie obejmuje także budowę oświetlenia drogowego, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach oraz kanału technologicznego, przebudowę sieci teletechnicznej, a także sieci wodociągowej i gazowej.

REKLAMA

Pierwotny termin zakończenia przebudowy tego odcinka przypadał na IV kwartał 2024 r. Na wydłużony termin realizacji zadania mają wpływ prace dodatkowe związane z koniecznością rozbiórek istniejących nawierzchni klinkierowych, gruntów skalistych oraz niekorzystnych warunków podłoża gruntowego. Przewidywany termin zakończenia robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie dwóch przepustów to IV kwartał 2025 r.

Częstochowa - Nowa Wieś

Przebudowę tego odcinka o długości 4,6 km realizuje firma PORR. Umowę o wartości ponad 95 mln zł podpisaliśmy 25 lipca 2023 r. Aktualne zaawansowanie rzeczowe wynosi 60 proc. Od przełożenia ruchu na przebudowaną jezdnię w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego (21 stycznia br.), wykonawca prowadzi rozbiórkę istniejącej konstrukcji drogi oraz roboty ziemne na jezdni w kierunku Katowic.

Obecnie, po podpisaniu aneksu terminowego, zakończenie robót przypada na maj 2025 r. Jednakże już teraz wykonawca zapowiada złożenie kolejnych roszczeń terminowych, wskazując, że do zakończenia kontraktu powinno dojść w I kwartale 2026 r. O tym, czy i ewentualnie o ile zostanie wydłużony kontrakt, będzie wiadomo po rozpatrzeniu tego roszczenia. Przewidywany termin oddania odcinka do ruchu to koniec 2025 r.

Zakończono projektowanie

Koziegłowy - Markowice

Umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości 5,3 km podpisaliśmy w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i wykonawczy. 31 sierpnia 2023 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany oraz udzielającą pozwolenie na budowę. Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w III kw. 2025 r., po wcześniejszym zapewnieniu finansowania inwestycji.

W projektowaniu:

Brudzowice - Siewierz

Umowę na zaprojektowanie rozbudowy ponad 4-kilometrowego odcinka podpisaliśmy w grudniu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i wykonawczy. Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w III kw. 2026 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i zapewnieniu finansowania inwestycji.

Siewierz - Podwarpie

Umowa na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości 6,9 km została zawarta w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i projekt wykonawczy. 14 marca 2023 r. złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę, które uzyskaliśmy 3 lipca 2023 r. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane zaplanowaliśmy na II kw. 2026 r.

Realizację tych trzech zadań planujemy na lata 2025-2028.

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA