Fragment wschodniej obwodnicy Wrocławia pomiędzy Łanami a Długołęką miał być gotowy jeszcze w tym roku. Tymczasem budowa wciąż nie ruszyła, ponieważ Strabag po zakończeniu projektu oczekiwał więcej pieniędzy. Władze województwa rozpisały nowy przetarg. Kobylarnia z Mirbudem wykonają prace za ponad 160 milionów złotych.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei rozstrzygnęła dzisiaj, 13 lutego, przetarg na budowę drogi wojewódzkiej od drogi wojewódzkiej nr 455 do krajowej nr 98, czyli północnego odcinka WOW (Łany-Długołęka) o długości około 9,85 km. Najkorzystniejsza okazała się oferta złożona przez konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. (lider) oraz Mirbud S.A. (partner). Oczekiwały 164,7 mln zł brutto, przy czym zamawiający planował wydać maksymalnie 124 mln zł. Zapewniają dziesięcioletnią gwarancję. Na wykonanie zadania mają 24 miesiące od dnia podpisania umowy. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich.
Materiały inwestora
Droga wyczekiwana od lat
O podpisaniu umowy z wykonawcą tego fragmentu WOW informowaliśmy w lutym 2017 roku. Strabag miał na realizację zadania 45 miesięcy od tamtego momentu. Za projekt i budowę miał otrzymać 104 mln 395 tys. zł.
Rzecznik prasowy marszałka informował we wrześniu 2018 roku, że projekt budowlany został już sprawdzony, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dobiega końca. Dodawał, że czekają jeszcze na decyzje urzędowe, m.in. pozwolenia wodno-prawne.
– Spodziewamy się, że rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w okresie zimowym. Zgodnie z planem powinny zakończyć się w październiku 2020 roku – zapowiadał wówczas Nowakowski.
Władze województwa wydały ZRID 8 marca. Tydzień później przekazały teren budowy Strabagowi. Ten rozpoczął 18 kwietnia prace polegające na "wytyczeniu części granicy pasa drogowego przylegającej do ROD-Wojnów oraz wyznaczeniu i zastabilizowaniu palikami drewnianymi osi projektowanej obwodnicy od ronda ks. Jerzego Popiełuszki zgodnie z rosnącym kilometrażem".
W czerwcu ubiegłego roku donosiliśmy, że Strabag, po skończeniu projektu i wstępnych pracach w terenie, wciąż nie rozpoczął budowy, ponieważ oczekiwał dodatkowych pieniędzy – ok. 70 mln zł. W wyniku negocjacji Strabag otrzymał tylko ok. 10 mln zł za prawa do części projektowej.
Koszt tego odcinka WOW wyniesie więc ok. 174 mln zł (projekt i wynagrodzenie dla nowego wykonawcy). To mniej więcej tyle, ile oczekiwał za całość Strabag po podwyżce. Dlaczego nie zawarto z nim od razu porozumienia, zamiast rozpisywać nowe postępowanie?
– Nie było ku temu podstaw prawnych. Wykonawcę obowiązywał kontrakt, zgodnie z którym za kwotę około 105 milionów złotych miał zaprojektować i wybudować północny odcinek obwodnicy między Łanami a Długołęką – wyjaśnia nam rzecznik prasowy marszałka województwa.
DSDiK ogłosiła więc 4 września przetarg na dokończenie zadania. Do 9 grudnia wpłynęło siedem ofert. Wynosiły od 164 mln 700 tys. do 209 mln 773 tys. zł. Zgłosił się m.in. Strabag, który oczekiwał 186 mln 606 tys. zł.
Wygodnie połączenie z AOW i S8
– Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Prace będą trwały 36 miesięcy, włączając w to zaprojektowanie trasy oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń – mówił trzy lata temu Michał Nowakowski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Droga rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińskąwe Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem "Długołęka" Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
UMWD
Postępy na południu
Zbliża się również rozpoczęcie budowy południowego odcinka WOW, podzielonego na dwa fragmenty. W styczniu informowaliśmy, kto został projektantem i wykonawcę jednego z nich, a kto zaprojektuje drugi.