[Katowice] Finalizacja prac przy układaniu pierwszej warstwy nawierzchni nowej drogi startowej w Katowice Airport

graviteo

W najbliższych dniach na lotnisku w Pyrzowicach zostanie ukończony jeden z etapów budowy nowej drogi startowej - zakończy się układanie pierwszej z dwóch warstw betonowych nawierzchni przyszłej drogi. Górna warstwa zostanie ułożona w przyszłym roku.

 

Ponadto w pyrzowickim porcie rozpoczęły się prace ziemne przy budowie dróg szybkiego zjazdu tzw. speedway, pozwalających na opuszczenie przez statek powietrzny drogi startowej z prędkością nawet 90 km/h. Łączna wartość inwestycji to 157 mln zł.


W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice wybetonowano 144 tys. m kw. podbudowy nowej drogi startowej o grubości 22 cm. W tym celu wykorzystano prawie 32 tys. m sześc. betonu cementowego. Układanie ostatniej 30-centymetrowej warstwy nawierzchni przyszłej drogi rozpocznie się w przyszłym roku. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na trzeci kwartał 2014 r., natomiast samoloty będą mogły skorzystać z nowej infrastruktury rok później.


Statki powietrzne, które będą lądować na nowej drodze startowej będą mogły z niej szybko zjechać korzystając z drogi szybkiego zjazdu tzw. speedway. W Katowice Airport powstaną dwie tego typu drogi (N i R), po jednej dla każdego kierunku. Zostaną one usytuowane pod takim kątem względem nowej drogi startowej, by możliwe było opuszczenie jej przed ukończeniem pełnego dobiegu, tj. przy prędkości wynoszącej do 90 km/h. Ponadto w Katowice Airport udostępnione zostaną trzy prostopadłe drogi kołowania - L, M i S. Aktualnie trwają prace ziemne przy budowie drogi kołowania N oraz M.


- Po zakończeniu inwestycji komfort korzystania z Katowice Airport i jego możliwości operacyjne zdecydowanie wzrosną. Dłuższa, o 400 m od obecnej, droga startowa pozwoli przyjąć największe statki powietrzne z pełnym obciążeniem, a drogi szybkiego zjazdu umożliwią ekspresowe opuszczenie pasa i udostępnienie go kolejnym samolotom, dla których nie zabraknie miejsca na rozbudowanej niedawno płycie postojowej - mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.


W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice trwają prace przy budowie infrastruktury nowoczesnego systemu nawigacyjnego, który będzie wspomagał lądowania samolotów w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego pułapu chmur - Instrument Landing System (w skrócie ILS) kategorii II. Trwają również prace przy budowie sieci teletechnicznej systemu METEO, w tym m.in. systemu informowania o wystąpieniu oblodzenia na nawierzchni.


Budowa przyszłej drogi startowej realizowana jest w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. ,,Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu br. budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.


Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące inwestycje, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.