Zrobiono właśnie kolejny krok do rozpoczęcia budowy obwodnicy Trzebnicy w województwie dolnośląskim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Burmistrza Trzebnicy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy obwodnicy tego miasta. To kolejna dolnośląska obwodnica oczekująca na wydanie tej decyzji.
W złożonym dokumencie GDDKiA wskazała preferowany wariant obwodnicy. Jest on wynikiem prac projektantów nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz uzgodnień z samorządami i lokalną społecznością. W załączonej do wniosku dokumentacji znalazła się karta informacyjna przedsięwzięcia. Zawarto w niej prognozę oddziaływania budowy obwodnicy Trzebnicy w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza, jakości wód, a także na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). W dokumentacji GDDKiA wskazała działania minimalizujące oddziaływanie inwestycji na środowisko m.in. lokalizację i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód oraz nasadzeń zieleni.
Obwodnica Trzebnicy w ciągu DK15
Jako wariant preferowany GDDKiA wskazała wariant W2, który przebiega po północnej stronie miasta. Punktem początkowym obwodnicy jest skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 359 i wspólnego przebiegu drogi krajowej nr 15 oraz drogi wojewódzkiej nr 340. Punktem końcowym jest skrzyżowanie obwodnicy z istniejącym przebiegiem DK15 oraz drogi powiatowej nr 1400D. Na początku i końcu obwodnicy o długości ok. 1,5 km projektowane są ronda włączające nowy odcinek w sieć istniejących dróg. Obwodnica Trzebnicy planowana jest jako droga jednojezdniowa ruchu przyspieszonego (GP).
W ramach budowy zostaną wykonane dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny, przejścia dla małych zwierząt, oświetlenie drogowe, urządzenia BRD, odwodnienie drogi i przebudowa istniejącej infrastruktury.
DŚU niezbędna do dalszego etapu prac
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zatwierdzi przebieg obwodnicy i pozwoli dokończyć prace nad STEŚ-R (m.in. badania geologiczne). Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę inwestycji, który opracuje niezbędne projekty, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz zrealizuje prace w terenie.
Poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu
Budowa obwodnicy poprawi przepustowość układu komunikacyjnego łączącego drogę ekspresową S5 z DK15 Trzebnica - Milicz - Toruń. Pozwoli także na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, skróci czas podróży i poprawi jakości życia mieszkańców.
Inwestycja planowana jest do realizacji w formule Projektuj i buduj w latach 2027-2029.
Źródło: GDKKiA