Wielkimi krokami zbliża się kompleksowy remont torowiska w ciągu ulicy Legnickiej. – To największa i najważniejsza tegoroczna inwestycja przeprowadzona w ramach programu #TORYwolucja – podkreślają przedstawiciele MPK Wrocław. W jej ramach przewoźnik wymieni ponad 1400 metrów toru pojedynczego szyn, wyremontuje perony przystankowe, zbuduje nowe odwodnienie, a także wymieni 26 słupów trakcyjnych.
Kompleksowe prace na ulicy Legnickiej ruszą już 18 czerwca i potrwają do początku września.
– Zadanie to jest jednym z najważniejszych inwestycji przewidzianych w tym roku. Dzięki temu, że od 15 maja jeździmy nowo otwartą trasą przez Popowice, możemy teraz przystąpić do modernizacji tego kluczowego torowiska. Ta inwestycja jest dla nas ważna, bo każdej godziny ulicą Legnicką porusza się kilkadziesiąt tramwajów. Dzięki wyremontowaniu newralgicznego fragmentu od ulicy Zachodniej do Niedźwiedziej pojedziemy bez drgań, szybciej i bardziej komfortowo – tłumaczy Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Przedstawiciele przewoźnika przypominają, że program #TORYwolucja od 2019 roku pozwala na modernizację i remont wielu odcinków wrocławskich torowisk.
– To ponad 240 mln złotych, które przeznaczyliśmy na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Widać to także w statystykach, bo liczba wykolejeń spadła w ostatnich latach o ponad 80%. Właśnie to udowadnia, że pieniądze te zostały wydane w jak najbardziej właściwy sposób – wylicza Przemysław Nowicki, wiceprezes wrocławskiego MPK.
Remont ulicy Legnickiej w trzech etapach
Pierwszym i największym etapem kompleksowego remontu jest modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ulicy Legnickiej na odcinku od skrzyżowania z ulicą Zachodnią do skrzyżowania z ulicą Niedźwiedzią. Właśnie w tym miejscu zostanie wymienionych ponad 1400 metrów toru pojedynczego szyn, 26 słupów trakcyjnych, a także kilometr sieci trakcyjnej.
Ponadto, na całym odcinku Zachodnia – Niedźwiedzia, pomijając przejazdy drogowe i przejścia dla pieszych, MPK zabuduje torowisko roślinnością i wybuduje nowe odwodnienie. Zielone międzytorze zyska także przystanek tramwajowy Niedźwiedzia, a łączna powierzchnia nowej, ekologicznej nawierzchni wyniesie aż 3558 metrów kwadratowych.
Kolejnym etapem będzie natomiast modernizacja przejazdów na skrzyżowaniu ulicy Legnickiej z Kwiską i Małopanewską, wraz z wymianą rozjazdu na wysokości zajezdni nr V. Remont obejmie zabudowę betonową torowiska oraz odtworzenie nawierzchni asfaltowej. W następnej kolejności prace przeprowadzone zostaną także na skrzyżowaniu ulicy Legnickiej z Milenijną, gdzie pojawi się zupełnie nowy rozjazd tramwajowy.
Prace zgodnie z umową prace mają potrwać do 9 września, jednak – jak zapewniają w MPK – wykonawca robót zrobi wszystko, aby oddać torowisko do użytku wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Na czas trwania prac wyłączony z ruchu będzie fragment torowiska ulicy Złotoryjskiej (przystanek "Dolmed") do ul. Milenijnej. Łączny koszt inwestycji to ponad 17,2 miliona złotych.
Na zachód Wrocławia nową trasą przez Popowice
Jak podkreślają urzędnicy, aby zachować możliwość podróży komunikacją zbiorową w zachodnie części Wrocławia, tramwaje pojadą nową trasą przez Popowice.
– Tak duża inwestycja zawsze wiąże się z pewnymi zmianami w organizacji kursowania komunikacji publicznej. My mamy ten komfort, że otwierając linię przez Popowice, zapewniliśmy sobie alternatywę w połączeniach tramwajowych zachodniej części Wrocławia. Część z linii biegnących z Leśnicy i Pilczyc do centrum i z powrotem będziemy mogli skierować właśnie nową trasą tramwajową, czyli wydzielonym, komfortowym torowiskiem – tłumaczy Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Zmiany dotyczyć będą wszystkich linii, które znajdują się w osi ulicy Legnickiej. Tramwaje linii 3, 10, 20, 23 i 31 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach, a ich trasa będzie przebiegać nowym torowiskiem od ulicy Lotniczej i Milenijnej przez Popowice i Szczepin, włączając się w stały układ na Mostach Sikorskiego oraz Mostach Pomorskich. Tramwaje linii 33 zostaną natomiast skrócone do pętli "Wrocławski Park Przemysłowy", do której będą kursowały w obu kierunkach przez plac Jana Pawła II i ulicę Legnicką.
Dodatkowo na trasie od placu Jana Pawła II do Pilczyc pojadą tak zwane "zatramwaje", czyli autobusy zastępcze linii 733. Częstotliwość ich kursowania to 4 minuty w szczycie i co około 5-6 minut w pozostałych godzinach.