Otwarto ostatni, brakujący odcinek drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku Fot. Magda Szumiata / GDDKIA

Otwarto ostatni, brakujący odcinek drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku

ZDJĘCIA
REKLAMA

Od środy 31 lipca jedziemy nowoczesną, dwujezdniową drogą ekspresową pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ. To ostatni oddany do ruchu fragment biegnącej wzdłuż zachodniej granicy trasy S3 w województwie dolnośląskim. Łącznie ze zrealizowanymi już odcinkami od Troszyna w woj. zachodniopomorskim, przez woj. lubuskie aż do Lubawki na Dolnym Śląsku kierowcy mają do dyspozycji 436 km ekspresowej S3.

Ekspresówka w liczbach

Nowy, 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 dosłownie przebija się przez malownicze krajobrazy Sudetów, obejmując aż 69 obiektów inżynierskich. Jego kluczowym elementem była budowa dwóch dwunawowych tuneli o długości ok. 2,3 km (TS-26) oraz ok. 320 m (TS-32). Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale. Trasa przebiega nowym korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiecie jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim, na terenie gmin Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów i Kamienna Góra. W ramach inwestycji powstały także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Jaczków Wschód i Jaczków Zachód). Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau.

Orzech
+61
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Tunele drogowe w ciągu dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3

Niewątpliwie sztandarowym elementem realizowanej inwestycji są dwa nowoczesne tunele drogowe, które pozwalają na odciążenie naziemnej sieci transportowej, ukrywając uciążliwy ruch drogowy pod powierzchnią ziemi.

Dłuższy tunel został wydrążony nową austriacką metodą NATM, która została wybrana ze względu m.in. na budowę geologiczną górotworu, duży przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Na konstrukcję tunelu składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów o długości 2301 m – nitka lewa (wschodnia) i o dł. 2272 m – nitka prawa (zachodnia), osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Drążenie obu nitek zostało zakończone w połowie lutego 2022 r.

Krótszy tunel drogowy zrealizowano metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Podzielono go na 27 segmentów. Po wykonaniu wykopu przystąpiono do etapu fundamentów, następnie wykonano ściany, po czym przystąpiono do zakrycia ścian poprzez betonowanie kaloty tunelu. Następnym etapem było wykonanie robót branżowych i drogowych, czyli systemy oraz nawierzchnia, a na samym końcu przystąpiono do zasypania tunelu i odtworzenia terenu nad obiektem.

Orzech
+14
1
Łukasz Soio widzę że nie zapomnieli o krajalnicy dla motocyklistów
Zaloguj aby dodać komentarz

Odcinek na tle regionu 

Na terenie Dolnego Śląska S3 będzie miała 135 km długości. Jej przebieg zaczyna się przy granicy z województwem lubuskim i biegnie do granicy Polski w Lubawce, gdzie w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11. Na Dolnym Śląsku S3 przebiega w okolicy Głogowa, Polkowic, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa, Kamiennej Góry i Lubawki. W okolicy Legnicy przecina się z autostradą A4.

Odcinek na tle kraju 

W realizacji pozostaje jeszcze S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim, którego udostępnienie planowane jest do końca 2024 r. Docelowo S3 na terenie naszego kraju będzie miała ok. 470 km. Wraz z zakończeniem budowy odcinka S3 pomiędzy Świnoujściem i Troszynem powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą. Obecnie kierowcy mogą dojechać do węzła Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2027 r. 

REKLAMA

Droga na tle Europy 

Droga ekspresowa S3 stanowi element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC - The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji.

Organizacja ruchu

Na ostatnim węźle Lubawka, z uwagi na brak kontynuacji drogi szybkiego ruchu po stronie czeskiej, pojazdy są przekierowane na drogę wojewódzką nr 369 (DW369). Dla pojazdów poruszających od granicy DK5 wjazd na S3 będzie możliwy na węźle Lubawka poprzez DW369 lub też na kolejnym węźle Kamienna Góra Południe poprzez DW367. Dla pojazdów ciężarowych obowiązują ograniczenia tonażowe na granicy w Lubawce (DK5) do 9 ton oraz na DW369 do 12 ton. Pojazdy ciężarowe powyżej 12 t, kierujące się do Lubawki, powinny zjechać z węzła Kamienna Góra Południe na DK5. Z uwagi na powyższe ograniczenia samochody ciężarowe o masie powyżej 9 t kierowane są poprzez DK3 do przejścia granicznego w Jakuszycach.

Dofinansowanie unijne

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 1,9 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to ponad 928 mln zł. 

Co z dalszym odcinkiem drogi po czeskiej stronie?

Czeska droga D11 ma się połączyć z polską S3 na granicy polsko-czeskiej w Lubawce i poprowadzić dalej z Trutnova w kierunku Hradca Kralove i do Pragi.

Niestety, ale nasi południowi sąsiedzi jeszcze nie rozpoczęli prac po swojej stronie. Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) w połowie czerwca poinformowała, że wybrany został nowy wykonawca tej inwestycji. Pierwotnie był to nasza polska firma Budimex S.A.). Nowym wykonawcą została wybrana czeska spółka Metrostav Group z Pragi. Jest już wydane pozwolenie na budowę.

Przy pierwszym wyborze generalnego wykonawcy (Budimex), realizacja tego 21-kilometrowego odcinka drogi od granicy polsko-czeskiej w Lubawce do Trutnova miała potrwać do 2027 roku. Teraz ten termin z pewnością przesunie się o kilka miesięcy (na 2028 rok?). Czechom pozostanie jeszcze do wybudowania odcinek D11 Jaroměř – Trutnov.

Dla Czechów to bardzo ważne połączenie z portami bałtyckimi, co jest dla nich szczególnie ważne handlowo i turystycznie. Dziwi więc ta opieszałość i zwłoka w budowie przedłużenia naszej S3 po ich stronie i dogodne połączenie drogowe Pragi z Polską.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA