Rail Baltica: Większość dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami na podlaskim odcinku trasy jest już użytkowanaFot. Artur Lewandowski / PKP PLK S.A.

Rail Baltica: Większość dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami na podlaskim odcinku trasy jest już użytkowana

Orzech
Orzech
REKLAMA

Większość dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica jest już użytkowana. Dwa nowe wiadukty zwiększające bezpieczeństwo otwarto w miejscowościach Dąbrowa-Łazy i Szepietowo-Janówka. Inwestycje za łącznie 44,7 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Do użytku mieszkańców oddano 22 z 25 wiaduktów budowanych przez PLK S.A. na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica. Kolejne nowe wiadukty drogowe udostępniono w miejscowościach Dąbrowa-Łazy i Szepietowo-Janówka w gminie Szepietowo. Tym samym pomiędzy Czyżewem a Łapami otwarte dla ruchu samochodów są już wszystkie zaplanowane skrzyżowania dwupoziomowe. To jeden z efektów modernizacji międzynarodowej trasy kolejowej – dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn na wskazanym odcinku zostały zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Kierowcy nie zatrzymują się już przed torami.

Wiadukt w Dąbrowie-Łazach ma 80 m długości, a wraz z drogami dojazdowymi prawie 900 m. Zapewnia drogę o jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz ciąg pieszo-rowerowy. Obiekt sąsiaduje z przystankiem kolejowym, dlatego dla wygodnej i bezpiecznej komunikacji wykonano schody oraz pochylnie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Są też wygrodzone ścieżki z antypoślizgową nawierzchnią oraz parking dla podróżnych przesiadających się na kolej z samochodów. Koszt budowy wiaduktu to 24,7 mln zł.

W pobliżu wsi Szepietowo-Janówka zbudowano wiadukt nad torami i przebudowano układ komunikacyjny w rejonie dawnego przejazdu. Przeprawa wraz z dojazdami ma 1100 m długości. Wiadukt prowadzi nad linią kolejową i równoległymi do torów nowymi odcinkami dróg lokalnych. Koszt wykonanych prac to prawie 20 mln zł.

Bezkolizyjne skrzyżowania dla wygody i bezpieczeństwa

REKLAMA

Z puli 25 bezkolizyjnych skrzyżowań przeznaczonych dla ruchu samochodów, w budowie pozostają tunele pod torami w Łapach i Baciutach oraz wiadukt nad linią kolejową w Trypuciach. Dodatkowe przeprawy przez tory dla pieszych i rowerzystów zapewni 14 przejść podziemnych, zlokalizowanych w większości przy stacjach i przystankach. Na części oddanych do ruchu obiektów prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe i porządkowe.

Budowa dwupoziomowych przepraw przez tory to jeden z istotnych elementów modernizacji linii kolejowej Rail Baltica, mający szczególne znaczenie dla lokalnej społeczności. Wiadukty zastępują dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a kierowcy nie muszą zatrzymywać się już przed torami. To wygoda i bezpieczeństwo dla mieszkańców, ale także istotne usprawnienie ruchu pociągów, które po zakończeniu wszystkich prac na linii, będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Skorzystają także tysiące pasażerów podróżujących na międzynarodowej trasie.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, ich zakończenie zaplanowano na ten rok.

Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).

Zródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA