Rozstrzygnięto przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Jordanowa Śląskiego do ŁagiewnikGDDKiA

Rozstrzygnięto przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Jordanowa Śląskiego do Łagiewnik

REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Jordanowa Śląskiego do Łagiewnik. Tym samym poznaliśmy wyniki pierwszych trzech postępowań przetargowych na realizację 33-kilometrowego fragmentu dolnośląskiej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik.

W przetargu na odcinek od Jordanowa Śląskiego do Łagiewnik wpłynęło 13 ofert. Komisja przetargowa po sprawdzeniu i weryfikacji jako najkorzystniejszą wskazała ofertę złożoną przez firmę Budimex S.A., która opiewa na kwotę 355  614 315,9 zł.

Przypomnijmy, że kilka dni temu GDDKiA wskazała wykonawców dwóch pierwszych odcinków. Najkorzystniejszą ofertę na realizację trasy pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe (wartość 309 777 961,23 zł), natomiast dla następnego odcinka do Jordanowa Śląskiego firma PORR (401 110 124,16 zł). W przetargach na trzy odcinki S8 wpłynęło łącznie 37 ofert. Wszystkie mieściły się budżecie przewidzianym na realizację, wynoszącym ok. 1,9 mld zł. 

Wybrane przez komisję przetargową oferty mają jednocześnie najniższe ceny spośród złożonych przez zainteresowanych wykonawców. Kryteria pozacenowe – przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem - wszyscy wykonawcy zadeklarowali na takim samym, maksymalnym poziomie.  

Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, GDDKiA planuje podpisać umowy z wykonawcami jeszcze w IV kwartale br. 

Rusza przetarg na kolejny dolnośląski odcinek drogi ekspresowej S8 od Ząbkowic Śląskich do Barda.

Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przesłała ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę prawie 14-kilometrowego odcinka S8 od Ząbkowic Śląskich do Barda. To już czwarty odcinek dolnośląskiej S8, który jest w fazie przetargu.

Trasa o długości ok. 14  km, dla której decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) GDDKiA uzyskała 12 października 2021 r., zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i  Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią.  

W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8.  Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcje przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt. 

GDDKiA
GDDKiA

Cztery z sześciu odcinków S8

Realizację drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podzieliła na sześć krótszych odcinków.

Docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW (Autostradowej Obwodnicy Wrocławia)/S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi.

W przyszłości odcinek pomiędzy węzłem Kobierzyce Północ a węzłem Łagiewnikami Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.

GDDKiA jest w trakcie przygotowywania dokumentacji przetargowej dla odcinka Łagiewniki Zachód – Ząbkowice Śląskie Północ.

Dla ostatniego odcinka Bardo – Kłodzko GDDKiA jest w trakcie prac przygotowawczych, których efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach GDDKiA wskaże wariant preferowany dla którego zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

TAK BĘDZIE PRZEBIEGAĆ S8 WROCŁAW – KŁODZKO:

REKLAMA

Docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW/S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.

Wrocław (Magnice) – Łagiewniki

33-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy odcinki realizacyjne:

Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km  

Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346.  Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.

Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km  

Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski – połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.   

Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km   

Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ - połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód – połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.

GDDKiA
GDDKiA

Łagiewniki Zachód – Ząbkowice Śląskie Północ

Trasa o długości ok. 17,3 km zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki, Niemcza i Ząbkowice Śląskie. Droga ekspresowa S8 poprowadzona zostanie po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać).    

Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Niemcza na skrzyżowaniu z obecną DK8 oraz Ząbkowice Śląskie Północ na połączeniu z obecną DK8 i drogą powiatową nr 3165D. Ponadto wybudowanych zostanie: 17 mostów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt; osiem wiaduktów nad drogą ekspresową; wiadukt w ciągu drogi ekspresowej (nad koleją); 12 przepustów w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt. 

Ząbkowice Śląskie Północ – Bardo

Trasa o długości ok. 14  km zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią.  

W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8.  Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcję przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, 12 przepustów, w tym 10 pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.

Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.   

Budowa drogi ekspresowej jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

W artykule wykorzystano materiały GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA