Na ten dzień od długiego czasu czekają mieszkańcy zachodnich osiedli Wrocławia. Od poniedziałku 15 maja z Kozanowa, tramwajem i bez przesiadek, dojedziemy m.in. na place Bema i Grunwaldzki, do Rynku czy na Dworzec Główny, a wozy MPK w szczycie kursować będą co 6 minut. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej przez Popowice to – bez dwóch zdań jedno z najważniejszych w ostatnich latach wydarzeń dla wrocławskiej komunikacji miejskiej.
W poniedziałek 15 maja 2023 roku, o świcie, pierwsze regularne tramwaje zaczną kursować nową trasą przez Szczepin i Popowice. W minionych dniach przeprowadzono ostatnie odbiory techniczne (przystanków, węzłów przesiadkowych, oznakowania czy roślinności), a także przejazdy testowe tramwajów. My – uzbrojeni w sprzęt fotograficzny – też wybraliśmy się na miejsce, by na żywo sprawdzić, jak prezentuje się inwestycja i uwiecznić ją dla Was na zdjęciach i filmie. Zobaczcie zatem, jak nowa trasa tramwajowa wygląda z lotu ptaka i z perspektywy motorniczego.
Dzień Otwarty MPK pełen atrakcji
Z kolei wrocławskie MPK, aby nadać odpowiednią oprawę otwarciu tej jakże ważnej inwestycji (dość powiedzieć, że poprawi ona dostęp do komunikacji miejskiej dla minimum 15 tysięcy osób, które do przystanku tramwajowego będą mieć nie więcej niż 7,5 minuty spaceru), zorganizowało w sobotę 13 maja Dzień Otwarty. Tego dnia teren Politechniki Wrocławskiej przy ulicy Długiej 63, tuż oboj nowej trasy tramwajowej, zamienił się w prawdziwą mekkę dla miłośników komunikacji miejskiej, rodzin z dziećmi i wszystkich osób, które chciały spędzić wolny czas w otoczeniu atrakcji, jakie przygotował przewoźnik.
A tych było co niemiara. Przede wszystkim wystawa zabytkowego taboru i pojazdów technicznych, budzących największe zainteresowanie zwłaszcza wśród miłośników transportu zbiorowego, ale też chociażby wynoszący się ponad korony drzew balon na uwięzi, boisko do koszykówki czy strefa relaksu z leżakami. Na najmłodszych czekały natomiast dmuchańce, karuzele, malowanie twarzy, fotobudka, a nawet przejazdy kucykami i ścianka wspinaczkowa. Pojawiła się również strefa gastronomiczna z foodtruckami, a także stoisko z darmową watą cukrową.
Chętni mogli też specjalnymi autobusami dojechać na zajezdnię tramwajową Ołbin i autobusową przy ulicy Obornickiej, a tam – zasiąść za sterami autobusu oraz tramwaju i pod okiem wykwalifikowanego szkoleniowca nauczyć się obsługi, a także poprowadzić pojazdy. Można było również zwiedzić tereny zajezdni, odwiedzając niedostępne na co dzień miejsca i zobaczyć z bliska, jak funkcjonują obiekty.
Trasa tramwajowa przez Popowice – jak będą kursować pojazdy MPK?
Przez Popowice nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie dokładnie tą samą trasą, co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą – jak zapewniają urzędnicy – będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim po całkowicie wydzielonym torowisku tramwajowym i zastąpi wspominany autobus linii C. Druga to dzisiejsza linia 32, która znacznie zmieni trasę. Zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez wyremontowane mosty Pomorskie, przystanek Rynek i Świdnicka, dalej ulicą Widok i Kołłątaja do osiedla Gaj.
– Taka zmiana trasy linii 32 zapewni oczekiwane od lat przez mieszkańców Kozanowa połączenie z centrum. Przy tej okazji – dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmienimy jej numer na 18. Obie linie będą kursowały z częstotliwością w szczycie co 12 minut każda, czyli na nowych przystankach na Popowicach tramwaj pojawi się co 6 minut – wyliczają w magistracie.
Zmiany zostaną wprowadzone także w zakresie komunikacji autobusowej. Autobusy linii 102 będą kursowały w obu kierunkach przez ulicę Kozanowską, Dokerską i Gwarecką. Autobusy linii 104 będą jeździły w relacji Rędzińska - Ślazowa - Rędzińska w obu kierunkach przez ulicę Maślicką, Pilczycką, Gwarecką, Dokerską, Kozanowską, Pilczycką, węzeł przesiadkowy "Kwiska", most Milenijny i ulicę Osobowicką. Linia 140 zostanie przejęta przez kursy wydłużonej trasy linii 104. Z kolei autobusy linii 122 będą kursowały w obu kierunkach przez ulicę Legnicką i Zachodnią z pominięciem ulicy Wejherowskiej, Popowickiej, Starogroblowej, Długiej i Poznańskiej.
Autobus 103 zostaje "po staremu", nowe tramwaje nie dojadą do stadionu
Ostateczny przebieg nowych tramwajowych oraz linii autobusowych ustalono wczesną wiosną, po przeprowadzonych przez miasto spotkaniach i otrzymanych uwagach od mieszkańców. Pierwotnie magistrat planował też zmienić trasę autobusu 103. Urzędnicy chcieli go skrócić do ulicy Kwiskiej, bo ich obserwacje pokazały, że około połowa pasażerów nie dojeżdżała do placu Jana Pawła II i przesiadała się z tego autobusu na inne połączenia. Niemniej jednak radni osiedlowi w petycji i na spotkaniach prosili o utrzymanie obecnej trasy autobusu. Miasto przystało na ten postulat mieszkańców.
– Autobus 103 będzie jeździł tak, jak obecnie – czyli do placu Jana Pawła II. Nie zostanie skrócony do węzła Kwiska – to najbardziej istotny wniosek RO i mieszkańców. Pojedzie przez Pilczycką. Natomiast linia 102 i linia 104 przez Kozanowską i Dokerską – to kompromisowe rozwiązania przedyskutowane z radami osiedli na spotkaniu – wyjaśniała w marcu Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności w magistracie.
Zamieniony zostanie kierunek pętlenia, czyli zawracania tramwajów 18 (dotychczasowe 32) i 19 na Kozanowie. Była to prośba tamtejszej Rady Osiedla oraz Rady Osiedla z Maślic. Dzięki temu szybciej będzie można się przesiąść na tramwaj w kierunku stadionu. Rada prosiła też o przedłużenie linii przez Popowice do pętli przy stadionie. Jednak w tym celu niezbędny byłby zakup kilkunastu dodatkowych tramwajów dwukierunkowych, a miasta w tym momencie nie stać na taki wydatek.
– Nie możemy przedłużyć tramwaju 18 do stadionu – to byłaby niewątpliwie dodatkowa oferta dla przesiadek z auta na tramwaj. Niestety z uwagi na dostępność taboru dwukierunkowego oraz możliwości układu torowego na Osiedlu Kozanów, w chwili obecnej nie jest możliwe przedłużenie trasy linii tramwajowej 18 do krańcówki przy ulicy Królewieckiej. Będziemy ten wniosek brać pod uwagę w przyszłości – tłumaczyła Kozłowska-Święconek.
Żegnaj, Celino!
Weekend 13-14 maja jest ostatnim, w którym przez ulice Wrocławia kursują autobusy linii C, nazywanej przez kierowców wrocławskiego MPK Celiną lub Celinką. To jedna z dawnych linii pospiesznych, które we Wrocławiu noszą literowe oznaczenie. Biegnie z osiedla na Kozanowie przez Kępę Mieszczańską i ulicę Drobnera na plac Grunwaldzki. Taki jest jej współczesny bieg. Warto jednak wspomnieć, że linia o takim oznaczeniu funkcjonowała wcześniej.
– Przed wojną linie autobusowe we Wrocławiu oznaczano literami, najczęściej stanowiącymi inicjał miejscowości lub osiedla, do którego prowadziły. Linia C wiodła przez osiedle Carlowitz, czyli dzisiejsze Karłowice. Po wojnie linia C powstała już na przełomie 1945 i 1946 roku. Połączyła Zalesie z Dworcem Głównym. Od 1947 roku była to podmiejska relacja wiodąca ze skrzyżowania ulic Kościuszki i Traugutta na wschód – przez Krakowską i Opolską aż do Siechnic. Ówczesna nazwa tej miejscowości brzmiała Czechnica, stąd jako oznaczenie pojawiła się właśnie litera C – opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.
W latach 70. tak oznaczona relacja łączyła Stadion Olimpijski przez Rynek, ulicę Grabiszyńską i plac Pereca z ulicą Stalową. Współczesna linia C powołana została w 1996 roku i stanowiła szybkie połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim. Z autobusów linii C szczególnie licznie korzystali studenci Politechniki Wrocławskiej, podróżujący pomiędzy kampusem głównym i tym zlokalizowanym przy ulicy Długiej. Relacja biegła przez tzw. trasę Mieszczańską, czyli arterię powstałą pomiędzy ulicą Długą a Dubois. Jej częścią był otworzony w 1994 roku most Dmowskiego.
– Co ciekawe, już wtedy na moście pozostawiono rezerwę pod przyszłe torowisko tramwajowe, które powstało na naszych oczach. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na otwarcie nowej trasy – komentuje Tomasz Sielicki.
Biegnącą tędy autobusową linię C zastąpi z dniem 15 maja nowa linia tramwajowa 19, która skorzysta z najnowszego torowiska w ciągu ulicy Długiej i Popowickiej.
Nowa trasa tramwajowa przez Popowice w liczbach
Trasa tramwajowa przez Szczepin i Popowice liczy 3,8 kilometra – rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulicy Jagiełły i Dmowskiego, biegnie przez most Dmowskiego, ulicę Długą, Starogroblową i Popowicką aż do skrzyżowania z Milenijną i Pilczycką. Do wiaduktu kolejowego przy ulicy Długiej tory tramwajowe zostały poprowadzone między jezdniami, za nim biegną po północnej stronie drogi. Nowe torowisko w znacznej części jest zielone, nawiązując do tego, które prowadzi już w stronę Kozanowa. W ramach całego przedsięwzięcia powstało 9 nowych przystanków i dwa zintegrowane węzły przesiadkowe – przy wiaduktach kolejowych nad ulicą Długą i Starogroblową.
Wiadukt przy ulicy Długiej został przebudowany (ten przy ulicy Starogroblowej był już wcześniej przygotowany pod nową inwestycję). Oprócz dwóch węzłów i nowych przystanków MPK, w ramach całego przedsięwzięcia powstało też ponad 5 kilometrów przebudowanych i nowych odcinków jezdni, a także 6 km nowych i przebudowanych dróg rowerowych. Z myślą o niedowidzących, chodniki wzdłuż nowej trasy zostały wyposażone w linie naprowadzające, specjalnie zostały też oznaczone wiaty oraz miejsca oczekiwania na przystankach. Do przebudowy poszły też skrzyżowania znajdujące się na trasie tramwajowej. Aby tramwaj mógł komfortowo przejechać nową trasą, wzmocniony został most Dmowskiego, wybudowano też ważny prawoskręt z ulicy Milenijnej w Lotniczą.
Nowa trasa spełni dwie główne role. Pierwsza, o której już pisaliśmy wyżej, to obsługa mieszkańców kilku wrocławskich osiedli – z Kozanowa tramwajem bez przesiadek przez Popowice dojedziemy m.in. na plac Bema, plac Grunwaldzki, do Rynku i Dworca Głównego, a wozy MPK w szczycie będą kursować tą trasą co 6 minut. Druga funkcja to stworzenie alternatywy dla mocno obciążonej ruchem linii tramwajowej wzdłuż ulicy Legnickiej. Warto bowiem zauważyć, że torowiskiem na Legnickiej przejeżdża – w szczycie – w ciągu godziny nawet 80 tramwajów w obu kierunkach, a w razie awarii bądź wypadku, wszystkie wozy są unieruchomione, bo nie ma możliwości ominięcia zatoru.
Koszt budowy nowej linii tramwajowej przez Popowice to ponad 222 mln złotych, a inwestycja została dofinansowana przez Unię Europejską kwotą 75,7 mln zł dla zakresu Gminy Wrocław.