Na całej długości odcinka DTŚ oznaczonego jako G2 (od ul. Kujawskiej do istniejącego węzła Drogi Krajowej nr 88 i ul. Portowej) trwają roboty przygotowawcze. Wzdłuż linii trasy wycinane są drzewa i krzaki, wyburzane są opustoszałe obiekty.
Prace w śródmieściu ruszyły przed miesiącem. Z zaciekawieniem obserwuje je wielu mieszkańców. Z gliwickiego krajobrazu zniknęły m.in. targowisko ,,Balcerek" i dwa ,,okrąglaki". Na całej długości odcinka DTŚ oznaczonego jako G2 (od ul. Kujawskiej do istniejącego węzła Drogi Krajowej nr 88 i ul. Portowej) trwają roboty przygotowawcze. Wzdłuż linii trasy wycinane są drzewa i krzaki, wyburzane są opustoszałe obiekty. A to dopiero początek prac.
Wkrótce na budowie w centrum pojawią się masywne dźwigi i buldożery. W pierwszej kolejności konieczne będzie ułożenie nowych i przełożenie istniejących sieci: ciepłowniczej, elektro-energetycznej, wodno-kanalizacyjnej czy gazowej. Harmonogram prac jest bardzo napięty.Na odcinku G2 o długości około 5,6 km powstanie aż 14 obiektów inżynierskich - wiaduktów, mostów, kładek technologicznych, a także tunel o długości prawie 500 m, którym średnicówka zostanie poprowadzona pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową. Budowa potrwa dwa lata, a wykonawcą tej części inwestycji jest konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. i Bilfinger Berger Budownictwo S.A. Cała Drogowa Trasa Średnicowa w Gliwicach ma być gotowa na początku 2015 r.
Bardziej zaawansowane są prace przy budowie pierwszego odcinka DTŚ oznaczonego jako G1 (od granicy miasta do ul. Kujawskiej). Ten fragment ma długość 2,8 km, a realizuje go od lipca ubiegłego roku firma SKANSKA S.A. Roboty prowadzone są na całej trasie. Przebudowano podziemną infrastrukturę, która kolidowała z drogą. Zgodnie z wymogami ochrony środowiska przygotowano zastępcze zbiorniki dla płazów i systemy zabezpieczeń szlaków ich wędrówek. Trwa wznoszenie podpór pod wiadukty nad torami PKP, ul. Wschodnią, Błonie i Kujawską, a także stawianie pali pod most nad rzeką Kłodnicą i autostradą A1. Wzmacniany jest grunt pod nasypy drogowe. Odcinek G1 ma być gotowy w trzecim kwartale 2014 r.
Tak duża budowa oznacza utrudnienia dla kierowców. Zanim gliwiczanie będą mogli korzystać z nowej i wygodnej trasy, muszą uzbroić się w cierpliwość. W związku z porządkowaniem terenu już teraz zdarzają się krótkotrwałe zwężenia ulic. To jednak tylko zapowiedź zmian, jakie czekają kierowców, pasażerów komunikacji miejskiej i pieszych w kolejnych miesiącach. Dopracowywany jest projekt zmian organizacji ruchu drogowego na czas realizacji DTŚ. Wkrótce dowiemy się, które ulice w pierwszej kolejności zostaną zamknięte, na jak długo i jakie objazdy będą obowiązywać w tym czasie.
źródło: UM Gliwice