Rozpoczęły się prace przygotowawcze związane z realizacją kolejnej kluczowej, strategicznej inwestycji dla Polski. W miejscu planowanej lokalizacji pierwszego w Polsce pływającego terminalu LNG GAZ-SYSTEM rozpoczął pogłębianie dna Zatoki Gdańskiej. To jeden z kluczowych etapów poprzedzających budowę infrastruktury nabrzeża. Prace obejmą łącznie blisko 656 tys. metrów kwadratowych akwenu.
Działania poprzedzono oczyszczeniem dna morskiego z obiektów ferromagnetycznych. Następnie ruszyły prace czerpalne, które podzielono na cztery etapy. Pierwszy z nich obejmuje pogłębienie fragmentu dna, na którym powstanie przyszłe nabrzeże terminalu. W kolejnej fazie roboty będą kontynuowane w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej infrastruktury, aż do budowanego przez Urząd Morski w Gdyni falochronu osłonowego. Ostatnie dwa etapy obejmą południową i wschodnią część morskiego placu budowy.
– Rozpoczęcie prac przygotowawczych na morzu to kolejny istotny krok w realizacji Programu FSRU. Pogłębienie dna w rejonie przyszłego terminalu to nie tylko warunek bezpiecznego manewrowania i cumowania jednostek o dużym zanurzeniu, ale też fundament sprawnego funkcjonowania całej infrastruktury. W GAZ-SYSTEM konsekwentnie rozwijamy sieć gazociągów, która zwiększa możliwości importu gazu drogą morską i realnie wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski – powiedział Sławomir Hinc, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.
Gdy zakończą się prace pogłębiarskie wówczas rozpocznie się mobilizacja jednostek pływających, sprzętu i materiałów niezbędnych do przeprowadzenia robót kafarowych (wbijania pali w dno morskie). Prace te muszą być prowadzone z uwzględnieniem warunków pogodowych oraz tzw. okresu wrażliwego środowiskowo - czyli czasu w roku, kiedy przyroda w tym rejonie jest szczególnie podatna na zakłócenia, np. z powodu tarła ryb. Te etapy prac będą trwać do przyszłego roku.
Część materiału wydobytego podczas pogłębiania dna Zatoki Gdańskiej zostanie wykorzystana do uzupełnienia plaży w Górkach Zachodnich (przy wejściu nr 21). Reszta trafi na specjalny obszar zrzutu wyznaczony przez Urząd Morski w Gdyni.

Terminal FSRU – nowy punkt wejścia gazu do Polski
Pływający terminal LNG (FSRU – Floating Storage Regasification Unit) to strategiczna inwestycja wpisująca się w rozwój infrastruktury gazowej w Polsce i regionie. Zakłada powstanie infrastruktury zdolnej do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji ponad 6 mld m3 gazu rocznie. Jednostka regazyfikacyjna, budowana obecnie w stoczni Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej, zostanie na stałe zacumowana w południowej części Zatoki Gdańskiej, w rejonie Portu Gdańsk (w sąsiedztwie Baltic Hub i toru podejściowego). Infrastruktura ta będzie drugą w Polsce (po terminalu LNG w Świnoujściu) instalacją umożliwiającą odbiór skroplonego gazu dostarczanego drogą morską.
Program FSRU obejmuje nie tylko budowę nabrzeża i morskiego gazociągu, ale także rozbudowę krajowego systemu przesyłowego o blisko 250 km nowych gazociągów lądowych. Oddanie do eksploatacji nowego terminalu planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku.
Wsparcie finansowe inwestycji
Część morska inwestycji prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze. Maksymalna wysokość wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
W czerwcu 2025 r. GAZ-SYSTEM podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na kwotę 2,2 mld zł, która zostanie przeznaczona na budowę infrastruktury gazu ziemnego. Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w ramach którego Program FSRU został ujęty w części dotyczącej REPowerEU – unijnego instrumentu wspierającego szybkie uniezależnienie Europy od rosyjskich paliw kopalnych do 2030 roku. Projekt budowy części lądowej terminalu wpisuje się w cele REPowerEU, zakładające m.in. zwiększenie efektywności energetycznej oraz eliminację barier w rozwoju odnawialnych źródeł energii.kOSZT
Koszt inwestycji
Prezes Gaz-Systemu, Sławomir Hinc, poinformował, że całkowity koszt budowy pływającego terminala LNG (FSRU) w Gdańsku, wraz z towarzyszącą infrastrukturą morską oraz gazociągami lądowymi, to około 4,5 miliarda złotych. Wskazana kwota nie obejmuje kosztów czarteru jednostki FSRU.
Jak zaznaczył prezes Gaz-Systemu, spółka zakontraktowała dotychczas usługi i materiały w polskich firmach na łączną kwotę około 1,8 miliarda złotych.



![W Warszawie powstaje 150-metrowy AFI Tower [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/251/123/77563_100x70.jpg)

![Nowa hala już działa. Postępy przy rozbudowie kompleksu AMBEREXPO w Gdańsku [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/44/44/686636_100x70.jpg)







![[Lublin] Wykonawca rozbudowy terminala Portu Lotniczego Lublin wybrany](https://investmap.pl/_i/image/21/21/41493_100x70.jpg)
![[Katowice] Budimex wybuduje nową drogę startową w Pyrzowicach](https://investmap.pl/_i/image/253/125/6141_100x70.jpg)
![[Lublin] Port Lotniczy Lublin podpisał umowę z wykonawcą rozbudowy](https://investmap.pl/_i/image/148/20/41620_100x70.jpg)
![[śląskie] Stadion Miejski w Bielsku-Białej nabiera kształtów](https://investmap.pl/_i/image/15/15/1295_100x70.jpg)
![[Olsztyn] Pierwszy w Olsztynie salon Bershka powstanie w Alfie](https://investmap.pl/_i/image/91/91/3931_100x70.jpg)
![[Lublin] Rozbudowa Portu Lotniczego Lublin](https://investmap.pl/_i/image/1/1/27649_100x70.jpg)
![[Wrocław] Na Żernikach ruszyła budowa supermarketu sieci Stokrotka](https://investmap.pl/_i/image/6/6/32262_100x70.png)
![[Wrocław] Rusza budowa obiektu mieszkalno-biznesowego na Popowicach](https://investmap.pl/_i/image/126/126/1918_100x70.jpg)
![Nowa Rotunda będzie gotowa w 2018 roku. Tak ma wyglądać [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/225/97/36833_100x70.jpg)
![[pomorskie] 28 ha na terminal naftowy. ZMPG i PERN podpisały umowę dzierżawy gruntów](https://investmap.pl/_i/image/134/6/7046_100x70.jpg)