Zasoby powierzchni handlowych w 2023 roku wzbogaciły się o kolejne nowe obiekty. Z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że ubiegłym roku w Polsce powstało 35 nowych obiektów handlowych, a kolejnych 14 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Ich łączna powierzchnia handlowa wyniosła ponad 424 tys. mkw. GLA, w tym 149 tys. mkw. GLA oddano w I półroczu, a kolejne 275 tys. mkw. GLA w II półroczu 2023 r. Dzięki tym inwestycjom całkowita powierzchnia polskich obiektów handlowych na koniec 2023 r. przekroczyła 13,38 mln mkw. GLA.
– W 2023 r. wyraźnie zwiększyła się zarówno dynamika nowych inwestycji, jak i rozbudów oraz modernizacji już istniejących obiektów handlowych. Przełożyło się to na ponad 30% wzrost nowo oddanej powierzchni handlowej, w porównaniu do 2022 r., czyli dodatkowo o blisko 100 tys. mkw. GLA. Dane te potwierdzają wcześniejsze analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych dotyczące obiektów handlowych w przygotowaniu i budowie, z których wynika, że polski rynek nadal cechuje duży potencjał inwestycyjny, szacowany na 1,2 mln mkw. nowej powierzchni GLA do końca 2025 r. – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Najwięcej nowych obiektów handlowych w 2023 r. powstało w Wielkopolsce, gdzie otwarto ich aż 7. Po 3 nowe obiekty oddano do użytku w 7 województwach. Najbardziej aktywnymi inwestorami były firmy Trei Real Estate Poland oraz LCP Properties, które uruchomiły po 3 nowe parki handlowe.
Z kolei największymi nowymi inwestycjami uruchomionymi w 2023 r. były Galeria Bawełnianka w Bełchatowie oraz Park Handlowy Elbląg i Karuzela Biała Podlaska. Wśród inwestycji dominowały parki handlowe, które łącznie odpowiadają za 83% nowej powierzchni handlowej.
Obiekty handlowe były też rozbudowywane i modernizowane. Przykładowo, w Warszawie ponownie otwarte zostało centrum handlowe Fort Wola, a galeria Atrium Promenada została kompleksowo zmodernizowana. Z kolei w Jeleniej Górze, w województwie dolnośląskim przebudowano dawny obiekt Tesco, w którym obecnie działa centrum handlowe E.Leclerc.
W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 81% udział mają centra handlowe, kolejne 17% przypada na parki handlowe, a 2% na centra wyprzedażowe.
Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne
Nieco ponad połowa nowoczesnej powierzchni handlowej usytuowana jest w 8 największych aglomeracjach, reszta skupiona jest w ośrodkach od poniżej 100 tys. do 400 tys. mieszkańców.