W czerwcu, po ponad 20 latach pojedziemy pociągiem z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski

W czerwcu, po ponad 20 latach pojedziemy pociągiem z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy

ZDJĘCIA
REKLAMA

W czerwcu, po ponad 20 latach pojedziemy pociągiem z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy. Mieszkańcy Dolnego Śląska zyskają dodatkowy dostęp do kolei. Przygotowana jest trasa połączenia. Przystanki zapewnią wygodny dostęp do pociągów wszystkim podróżnym Inwestycję za 217 mln zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych z RPO Województwa Dolnośląskiego.

Między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Przewidywany czas przejazdu na trasie Wrocław Główny - Sobótka - Świdnica wyniesie około godziny - w zależności od liczby zatrzymań.

– Modernizacja linii kolejowej nr 285 i wznowienie ruchu pasażerskiego to jedno z naszych zobowiązań programowych złożonych w 2019 roku. Mieszkańcy kolejnych gmin zyskają możliwość korzystania z bezpiecznego i wygodnego środka lokomocji. Czas przejazdu pociągów będzie stanowił konkurencyjną alternatywę w stosunku do ruchu kołowego odbywającego się m.in. zatłoczoną drogą krajową numer 35. Dziękuję wszystkim osobom oraz instytucjom, które brały udział w procesie realizacji tej inwestycji – powiedział Szef Kancelarii Premiera Minister Michał Dworczyk.

– Prace na linii kolejowej nr 285 były od wielu lat oczekiwane przez mieszkańców Dolnego Śląska. Cieszę się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skutecznie realizują kolejną inwestycję, która ma na celu eliminowanie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Jako samorząd województwa jesteśmy przygotowani na uruchomienie już od czerwca regionalnych połączeń kolejowych z użyciem naszych najnowocześniejszych pociągów, które bezpośrednio skomunikują Świdnicę z Wrocławiem przez Sobótkę – powiedział Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

– Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków budżetowych oraz ze wsparciem środków unijnych, jak projekt na trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica, realnie zwiększają dla mieszkańców Dolnego Śląska oraz w Polsce możliwości kolei, jako środka komunikacji efektywnej i ekologicznej. W ostatnich latach dzięki wykonanym pracom zapewniliśmy możliwości sprawnych podróży i przewozu towarów na trasie Legnica – Rudna Gwizdanów, Wrocław Psie Pole – Jelcz Laskowice oraz Węgliniec – Zgorzelec – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski
PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski
PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski
PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski

Na linii kolejowej WrocławSobótka Świdnica przystanki zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowane zostało oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach są wiaty i ławki. W sąsiedztwie przystanków zamontowano stojaki na rowery.

Na trasie przygotowano nowy tor, mosty i wiadukty. Od Sobótki Zachodniej do Świdnicy już od 2020 r. po nowych torach prowadzony jest ruch towarowy. Ważnym obszarem prac było przygotowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły modernizację ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie skrzyżowania są odpowiednio zabezpieczone. W lokalizacjach, które tego wymagały, ustawiono sygnalizatory, rogatki i monitoring. Roboty z branży automatyki i energetyki zapewnią właściwą pracę systemu sterowania ruchem pociągów.

Dodatkowe możliwości kolei - szerszy zakres prac

Plany rozwoju kolei - budowy drugiego toru na odcinku Wrocław - Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) wymagały rozszerzenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowany. Jest dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń.

REKLAMA

Połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz.

Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, "Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto" jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski
PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski
PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski
PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski
PKP PLK / Foto: P. Mieszkowski, A. Lewandowski

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych

Na trasie WrocławSobótkaŚwidnica jest ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie są odpowiednio zabezpieczone. Zgodnie z wymogami są ustawione znaki drogowe, a w miejscach które tego wymagają jest sygnalizacja świetlna oraz rogatki. Zachowując zasady ruchu drogowego bezpiecznie przejdziemy lub przejedziemy przez tory.

Polskie Linie Kolejowe kierują apel o ostrożność na przejazdach-kolejowo drogowych do gmin i parafii, położonych wzdłuż linii kolejowej Wrocław SobótkaŚwidnica. Do mieszkańców trafią również ulotki zwracające uwagę na bezpieczne zachowanie. Na przejazdach prowadzone są akcje przypominające o bezpieczeństwie.

Rozwaga kierowców i pieszych, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego i odpowiedzialność za życie współpasażerów aut i podróżnych są kluczowe dla odpowiedzialnego podróżowania.

PKP PLK, Przystanki mapa

Źródło: PKP PLK

Komentarze (5)

Napisz komentarz
Greg(gość)
Zwycięska,  Grota Roweckiego  i całe południe dziękuję bardzo za ten chory pomysł.
zosiajelonek(gość)
@
Czeslaw
(gość)
Przeciez stacja Klecina byla tak na uboczu, ze zewszad i tak bylo daleko. Stacja Partynice sciaga na siebie o wiele wiecej osob. No i nie przesadzajmy bo od starej stacji Klecina do nowej Partynice jest 800m w linii prostej.
W linii prostej? Niech Pan nie będzie śmieszny. W linii prostej to z Kleciny do Rynku jest jakieś 3 km. Dla gołębia. Na Klecinie od zawsze, od Niemca była stacja kolejowa. Teraz oczywiście po co? Zapomniane, zadupne osiedle... Przecież to jakaś wiocha. Żaden decydent tu nie mieszka.
@darek(gość)
Czy linia 285 będzie obejmowała postój na stacji Sobótka? Jeśli tak to jaki jest koszt przejazdu z Sobótki do bielan wrocławskich?
Czeslaw(gość)
@
Barbara
(gość)
Ja tak z wielką nieśmiałością się pytam dlaczego  został przystanek w Klecinie? Przecież nie wszyscy są sprawni żeby dostac się na przystanki Partynice lub  Kobierzyce. Osiedle się rozwija, przybywa mieszkańców, ale ci tam , niech zasuwają na w/wymienione przystanki.
Przeciez stacja Klecina byla tak na uboczu, ze zewszad i tak bylo daleko. Stacja Partynice sciaga na siebie o wiele wiecej osob. No i nie przesadzajmy bo od starej stacji Klecina do nowej Partynice jest 800m w linii prostej.
Barbara(gość)
Ja tak z wielką nieśmiałością się pytam dlaczego  został przystanek w Klecinie? Przecież nie wszyscy są sprawni żeby dostac się na przystanki Partynice lub  Kobierzyce. Osiedle się rozwija, przybywa mieszkańców, ale ci tam , niech zasuwają na w/wymienione przystanki.
REKLAMA