W Krakowie trwa przebudowa al. 29 Listopada. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma jest Strabag Sp. z o.o. Za blisko 95 mln zł wyremontuje, w systemie "projektuj i buduj", ponad 2,5 km odcinek.
Część funduszy będzie pochodzić ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Inwestycja ma ponad roczne opóźnienie, ze względu na uregulowanie kwestii podziału działek, przez które przebiega droga.
To druga co do wielkości i ważności inwestycja infrastrukturalna Miasta w północnej części Krakowa. Planowane do realizacji zadanie obejmuje rozbudowę istniejącej ulicy al. 29 Listopada (od ul. Opolskiej/Woronicza do granic miasta) na długości ok. 2.6 km wraz z przebudową obiektów inżynierskich oraz rozbudową, przebudową i budową infrastruktury: odwodnienia, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej i kolidującego uzbrojenia. Planowany przebieg trasy pokrywa się z istniejącą trasą al. 29 Listopada.
Celem inwestycji jest poprawa warunków ruchu w północnej części Krakowa. Dzięki poszerzeniu al. 29 Listopada do co najmniej dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każda stronę, przebudowie wiaduktów kolejowych, a także – w perspektywie czasu – połączeniu nowej al. 29 Listopada z planowanymi do realizacji inwestycjami komunikacyjnymi, m.in. budową północnej obwodnicy, linii tramwajowej do Górki Narodowej, ulic Iwaszki oraz Felińskiego, wyjazd z Krakowa w kierunku północnym będzie znacznie łatwiejszy i szybszy.
Zakres planowanych do realizacji prac budowlanych obejmuje m.in.:
• przebudowę drogi ul. Al. 29 Listopada i dróg bocznych zgodnie z zakresem na planie zagospodarowania zamieszczonego w Koncepcji;
• przebudowę 2 wiaduktów kolejowych,
• budowę system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, inne;
• przebudowę i budowę urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, kanału technologicznego, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, cieplnych i innych w zakresie objętym inwestycją;
• oświetlenie drogowe w zakresie objętym inwestycją w technologii LED,
• Wykonanie zabezpieczenia antygraffiti podpór, oraz miejsc łatwo dostępnych zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonowych powłoką akrylową;
• oznakowanie drogi i dróg związanych oraz wyposaży ww. drogi w urządzenia BRD m.in.: bariery ochronne, itp.• wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia drogi i obiektu inżynierskiego oraz korpusu wysokich nasypów wraz z powierzchniowym umocnieniem skarp;• oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń odwadniajacych i odbiorników dla skutecznego odprowadzenia wody z pasa drogowego.
Zadanie jest realizowane w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Wyłonionym 24 maja 2017 roku wykonawcą jest Konsorcjum firm STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (Lider), STRABAG Sp. z o.o. (Partner). Wartość kontraktu to 94.897.131,26 PLN.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Na wyremontowanym odcinku, droga będzie mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Projekt zakłada także budowę chodników dla pieszych oraz ścieżki rowerowe po obu stronach ulicy. Na trasie do nowej pętli autobusowo-tramwajowej będzie wydzielony osobny buspas, by usprawnić komunikację miejską. Łączna długość wyniesie około 700 metrów. W ramach inwestycji przebudowane zostaną także dwa wiadukty kolejowe.
Po przebudowie, północna część Krakowa zyska sprawniejszy system transportowy.