Uruchomienie trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, a także rozpoczęcie kursów na linii K przez pierwszy wrocławski elektrobus - to kluczowe, z punktu widzenia komunikacji miejskiej, wydarzenia pierwszego weekendu września. Ale to nie wszystko, bo ruszyły kolejne etapy remontów torowisk, w życie wszedł też nowy rozkład jazdy.
Od niedzieli 3 września do komunikacji autobusowej dołączyła na TAT komunikacja tramwajowa łącząca centrum miasta z Nowym Dworem. Po trasie autobusowo-tramwajowej jeżdżą już zatem tramwaje 13 i 23 oraz autobusy: 106, 107, 119, 122, 124, 126, 132, 134, 142, 148, 149, 152, 319, 909, 927, 206 i 249.
– Przy okazji uruchomienia TAT wprowadzono korekty w siatce połączeń w całym mieście. To nowa siatka połączeń tramwajowych i autobusowych w połączeniu z tymczasowymi zmianami remontowymi – zmiany dotyczą 18 tras tramwajowych i 11 autobusowych. Informacje o tych zmianach można znaleźć w specjalnym serwisie. Są one także w aplikacji "jak dojadę" czy w planerach gogolowskich – mówi Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
"Elektryk" już jeździ, jest też nowy rozkład jazdy
O tym, że linia K będzie pierwszą, w pełni "zieloną" linią autobusową we Wrocławiu informowaliśmy w ubiegłym tygodniu. Tak też się stało: pierwszy z 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G, który zasilił flotę MPK, już kursuje na tej trasie.
W życie wszedł także szkolny rozkład jazdy zastępując rozkłady wakacyjne. Oznacza to zwiększenie częstotliwości taktu tramwajowego z 15-minutowego na takt 12-minutowy, a także znaczne wzmocnienie kursów autobusowych w porannych i popołudniowych szczytach komunikacyjnych.
– W dni robocze tramwaje będą kursowały w godzinach szczytu co 12 minut, a zatem na odcinku, na którym kursują np. 2 linie, tramwaj podjedzie w godzinach szczytu średnio co 6 minut. Na takich ciągach komunikacyjnych jak np. ul. Legnicka, gdzie w układzie stałym przewidujemy 6 linii tramwajowych, nasza oferta będzie bogata, bo pojazd podjedzie na przystanek średnio co 2 minuty – przypomina Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Jedne remonty się kończą, inne zaczynają
Tramwaje jadą od niedzieli ulicą Legnicką po skończonym przed czasem wakacyjnym remoncie tamtejszego torowiska. Remont planowo miał się zakończyć 9 września, jednak już tydzień wcześniej na swoje trasy Legnicką wróciły 3, 10, 12, 21 i 22. Przywrócone zostały też przystanki autobusowe na skrzyżowaniu Legnicka, Kwiska, Wejherowska. W związku z powrotem tramwajów zlikwidowany został autobus "za tramwaj" 733.
Choć autobus "za tramwaj" zostaje - teraz jako linia 702 będzie obsługiwał południe Wrocławia.
– W sobotę zakończył się remont krzyżownicy tramwajowej na środku skrzyżowania Piłsudskiego/Powstańców Śl./Świdnicka. Umożliwia dziś przejazd tramwajowy w relacji pl. Legionów - Dworzec PKP, a także skręt z Piłsudskiego w Świdnicką. Jednocześnie rozpoczyna się remont rozjazdu Piłsudskiego/Powstańców Śląskich. Do 5 października zawieszone jest kursowanie tramwajów 2 i 20. 6 i 7 zawracają na wysokości odpowiednio Renomy i Capitolu. A 17 jedzie objazdem na Krzyki przez Grabiszyńską i Hallera. W zamian za nie między Krzykami a Capitolem kursować będzie autobus za tramwaj 702, zaś na trasie Leśnica – Arkady – Biskupin tramwaj 72 zastępujący tramwaje 20 i 2. Autobusy A i D będą dodatkowo zatrzymywać się na przystanku Wielka. Remont potrwa 5 tygodni – zapowiada Witold Woźny, prezes MPK.
Do nowej szkoły nową linią MPK
Od poniedziałku 4 września ruszy także nowa linia autobusowa 310 obsługująca nowo otwierany zespół szkolno-przedszkolny przy Asfaltowej. Do szkoły i przedszkola łącznie będzie uczęszczało docelowo 1200 dzieci. Linia MPK będzie kursować od skrzyżowania Buforowa/Sarnia/Vivaldiego przez Asfaltową do ronda Bednarza na Wojszycach.
Ponieważ poniedziałkowe rozpoczęcie roku szkolnego w tej placówce zaplanowano na 9:00, autobus 310 będzie 4 września kursował od 8:00, w normalne dni szkolne pierwszy kursy będą w cyklu 15-minutowym od 6:00. By zaakcentować uruchomienie nowej linii społecznicy z Klubu Sympatyków Komunikacji Miejskiej podstawią na tę trasę także jeden ze swoich zabytkowych pojazdów. Starego Jelcza!
– Każda nowa linia, czy to tramwajowa czy autobusowa, to poprawa oferty komunikacyjnej dla wrocławian. Jako Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uważamy, że takie okazje powinny mieć odpowiednią oprawę, stąd decyzja, by pierwszego dnia kursowania linii 310 pojawił się na niej dodatkowy autobus – zabytkowy z kolekcji naszego stowarzyszenia. Będzie to Jelcz M11. Pojazdy tego typu razem z przegubowymi Ikarusami stanowiły trzon komunikacji autobusowej we Wrocławiu w latach 80. Przy czym "przeguby" obsługiwały najbardziej oblegane linie, zaś na pozostałych pojawiały się krótkie jelcze, takie jak ten, który wyjedzie na linię 310 w poniedziałek – mówi Krzysztof Kołodziejczyk z KSTM.
Pojazdy KSTM stanowiły też trzon parady tramwajowo-autobusowej na TAT, która uroczyście zainaugurowała start nowej trasy.