We Wrocławiu, dzięki wsparciu LG Energy Solution, powstało nowe laboratorium elektromobilnościPolitechnika Wrocławska

We Wrocławiu, dzięki wsparciu LG Energy Solution, powstało nowe laboratorium elektromobilności

Orzech
Orzech
REKLAMA

Na Wydziale Elektrycznym Politechniki Wrocławskiej, w stolicy Dolnego Śląska powstało nowe laboratorium elektromobilności. Jego uruchomienie było możliwe dzięki wsparciu firmy LG Energy Solution Wrocław, która przekazała na ten cel ponad 600 tys. zł.

W trakcie uroczystego otwarcia pracowni prof. Tomasz Nowakowski, prorektor ds. organizacji i rozwoju uczelni powiedział, że w przyjętej niedawno strategii uczelni na lata 2023-2030 zadeklarowano m.in. dążenie do budowania wielodziedzinowego uniwersytetu europejskiego.

– Ta europejskość, oprócz aktywności naukowej i dydaktycznej, to m.in. przynależność do sieci uniwersytetów Unite!, które pracują nad sposobem kształcenia nowoczesnego inżyniera. Na PWr kształcimy studentów na wielu kierunkach klasycznych, ale też nowoczesnych, jak elektromobilność. Możliwość skorzystania z nowoczesnego laboratorium podniesie jakość kształcenia i umożliwi prowadzenie wartościowych prac naukowo-badawczych – mówił prorektor.

Radca Ambasady Republiki Korei w Polsce Shik Kim podkreślił, że Polska jest bardzo ważnym partnerem Korei Płd. w Europie, a strategiczne partnerstwo pomiędzy naszymi krajami zawarto już w 2013 r.

– Jednak od zeszłego roku słowo strategiczne nabrało szczególnego znaczenia zwłaszcza w takich dziedzinach jak przemysł obronny, energia czy infrastruktura. Tak poważny skok we współpracy Polski i Korei Płd. nie przyszedł nagle. To efekt wcześniejszych, wieloletnich działań, na tle których ta współpraca się pogłębiała. Bardzo się cieszę, że kolejny krok w naszych relacjach postawiła firma LG i Politechnika Wrocławska – dodał Shik Kim.

Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska

Elektromobilność to przyszłość

– Przed dwoma laty utworzyliśmy na naszym wydziale nowy kierunek studiów – elektromobilność, a do jego dalszego rozwoju potrzebujemy odpowiedniej bazy laboratoryjnej i właśnie dlatego nawiązaliśmy współpracę z firmą LG Energy Solution Wrocław, która wspiera nas w tym zakresie – mówi prof. Waldemar Rebizant, dziekan Wydziału Elektrycznego. – Efektem naszej kooperacji są już wykłady prowadzone przez specjalistów z LG, wyjazdy naszych studentów do zakładu w Biskupicach Podgórnych, a teraz również ta nowoczesna pracownia – dodaje.

Dzięki wsparciu firmy w nowym laboratorium elektromobilności znalazły się m.in. stanowiska sterowania różnymi rodzajami napędów elektrycznych ze wszystkimi nowoczesnymi silnikami stosowanymi w elektromobilności. Co ważne, studenci będą mogli dodatkowo wykorzystywać najnowocześniejsze rozwiązania dla kadry naukowej do szybkiego prototypowania układów sterowania.

Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska

– W naszym laboratorium możemy wyznaczyć poszczególne etapy przetwarzania energii. Unikatowym rozwiązaniem są stanowiska wyposażone w układy szybkiego prototypowania, dzięki którym studenci mogą projektować własne struktury sterowania silnikami prądu przemiennego i stałego w różnych konfiguracjach. To rzecz na polskich uczelniach dotychczas niespotykana – mówił dr inż. Maciej Skowron z Wydziału Elektrycznego, kierownik laboratorium. – Na pozostałych stanowiskach możemy z kolei analizować wpływ współpracy akumulatorów z układami napędowymi i sposób ich wzajemnego oddziaływania – tłumaczył.

W laboratorium, dzięki współpracy i kooperacji z firmą Ecobike, znalazły się również stanowiska z rowerami elektrycznymi umożliwiającymi analizę pracy układu elektromechanicznego.

REKLAMA
Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska

– Pojazdy elektryczne to nie chwilowy trend, ale transformacja, która zmienia sposób, w jaki się poruszamy i wchodzimy w interakcję ze środowiskiem naturalnym – zaznacza Yong Girl Lee, dyrektor External Relations Department LG Energy Solution Wrocław. – O przyszłości zielonej i zrównoważonej myślimy już teraz, dlatego wspólnie z Politechniką Wrocławską oddajemy dziś w ręce studentów i pracowników akademickich wyjątkowe Laboratorium Elektromobilności. Mamy nadzieję, że przyczyni się ono do rozwoju utalentowanych młodych ludzi, dzięki którym serce europejskiej elektromobilności będzie bić jeszcze mocniej, a na naszej wspólnej pracy nad EV skorzysta cała planeta.

Nauka na kierunku elektromobilność przeznaczona jest dla wszystkich osób, które pasjonują się najnowocześniejszymi technologiami wykorzystywanymi w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. W szczególności układami elektronicznymi i energoelektronicznymi, napędami, systemami magazynowania i przetwarzania energii stosowanymi w tego typu pojazdach oraz całą infrastrukturą zasilania i przetwarzania energii elektrycznej.

Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska

LG Energy Solution Wrocław już w październiku 2021 r. objęła patronatem ten kierunek studiów. Natomiast krótko później firma podpisała z PWr umowę w zakresie wspólnego prowadzenia projektów badawczych, organizowanie praktyk i staży naukowych dla studentów, doktorantów i pracowników uczelni, a także kształtowanie programów nauczania.

– Otwarcie tej pracowni jest pierwszym etapem naszych planów związanych z rozbudową infrastruktury laboratoryjnej. Chcemy się rozwijać w kierunku elektromobilności autonomicznej, dlatego już teraz zapraszamy do współpracy wszystkie firmy związane z tą branżą. Razem możemy dokonać rzeczy, o których jeszcze niedawno baliśmy się nawet pomyśleć – powiedział prof. Waldemar Rebizant.

Politechnika Wrocławska
Politechnika Wrocławska

LG Energy Solution to światowy lider dostarczający zaawansowane baterie litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych (EV), produktów IT i elektronarzędzi oraz do systemów magazynowania energii (ESS). W 2016 roku w Biskupicach Podgórnych powstało LG Energy Solution Wrocław, które stanowi pierwsze, a zarazem największe centrum produkcji baterii do samochodów elektrycznych w Europie. W zakładzie zajmującym powierzchnię około 100 hektarów znajduje się kilkadziesiąt nowoczesnych linii produkcyjnych.

Źródło: Politechnika Wrocławska

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA