Wielka inwestycja na ostatniej prostej. Wkrótce pojedziemy nową ulicą Pomorską fot. Jakub Zazula

Wielka inwestycja na ostatniej prostej. Wkrótce pojedziemy nową ulicą Pomorską

ZDJĘCIA
Tomasz Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA

Wygodnie i komfortowo – tak już niebawem będzie jeździć się przez wrocławskie Nadodrze. Gdy końca dobiegnie kompleksowa przebudowa ulicy Pomorskiej, powstanie reprezentacyjna arteria, łącząca północne osiedla stolicy Dolnego Śląska ze ścisłym centrum miasta. Prace są na bardzo zaawansowanym etapie, a zakończenie tej wielkiej inwestycji planowane jest na drugi kwartał 2024 roku.

Wrocławskie Nadodrze od lat zmienia swoje oblicze. Już wkrótce przejazd przez to osiedle stanie się dużo bardziej komfortowy dla wszystkich uczestników ruchu – rowerzystów, pasażerów MPK i kierowców. Zdecydowanie wygodniej będą też mieli piesi. Dobiega bowiem końca zakrojona na szeroką skalę rewitalizacja trasy biegnącej od ulicy Grodzkiej tuż przy Rynku aż do placu Staszica i ulicy Reymonta.

Przypomnijmy, że najpierw wypiękniały Mosty Pomorskie, które po zakończonej rok temu, spektakularnej przebudowie z miejsca stały się jedną z wizytówek Wrocławia. W ramach całej, opiewającej na około 70 mln złotych inwestycji, metamorfozę przeszły także ulice w obrębie mostów i skrzyżowanie z ulicą Księcia Witolda. Pojawiły się nowe chodniki, torowisko tramwajowe i sieci podziemne.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Prace na bardzo zaawansowanym etapie

Od dłuższego czasu gotowy jest już pierwszy, przylegający do mostów Pomorskich odcinek ulicy Pomorskiej, gdzie przebudowano jezdnię i chodnik, wybudowano nową drogę rowerową i torowisko tramwajowe, a swoje oblicze zmieniły też wloty ulicy Cybulskiego. Od drugiej połowy 2022 roku drogowcy pracują już także na pozostałym odcinku Pomorskiej, który – wraz z zachodnią częścią placu Staszica – przechodzi gruntowną metamorfozę.

Obejmuje ona przebudowę jezdni i torowiska tramwajowego na odcinku ponad jednego kilometra. Powstają tu nowe drogi rowerowe, chodniki oraz nowe przystanki wiedeńskie na wysokości pl. Staszica. Pojawią się nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe (m.in. na wysokości ul. Wąskiej czy Biskupa Tomasza Pierwszego). Nie zabraknie nasadzeń zieleni, kompleksowo przebudowane zostaną także sieci podziemne-kanalizacyjna, wodociągowa, energetyczna i gazowa.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Prace są na bardzo zaawansowanym etapie, a zakończenie tej wielkiej inwestycji planowane jest na drugi kwartał 2024 roku.

Pod koniec maja będziemy kończyć prace, które obecnie idą pełnym frontem na całym zakresie przedsięwzięcia. Tam, gdzie możemy, wykonujemy prace drogowe. Jeśli chodzi o tory tramwajowe, został w zasadzie do dokończenia tylko krótki odcinek na wysokości placu Strzeleckiego i ulicy świętego Wincenta, czyli tam, gdzie pojawią się przystanki wiedeńskie. Są tam obecnie prowadzone skomplikowane prace przy przebudowie sieci wodno-kanalizacyjnej. Gdy tylko się z nimi uporamy, połączymy się z torowiskiem – wyjaśnia nam Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
REKLAMA

Testują nowy typ betonu

Reszta torowiska na ulicy Pomorskiej jest już gotowa, a piesi korzystają już z nowego chodnika na odcinku od strony wiaduktu przy ulicy Reymonta.

Szykujemy już także kolejne odcinki dróg rowerowych i jezdni pod układanie masy bitumicznej, tu planujemy w marcu mocną intensyfikację robót. Prowadzimy testy betonu jamistego, to bardzo wytrzymały i jednocześnie przepuszczający wodę materiał. Stosuje się go w okolicach drzew, do tej pory tego rozwiązania we Wrocławiu jeszcze nie wprowadzaliśmy. Obecnie testujemy je na ulicy Pomorskiej i Kaszubskiej – jeśli testy wypadną pomyślnie, a miejskie służby zaakceptują ten materiał, to zamierzamy ułożyć go na drogach rowerowych na wysokości Parku Staszica – zapowiada Krzysztof Świercz.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Oprócz tego, na terenie inwestycji intensywnie pracują brukarze, którzy zajmują się m.in. świetlikami przy klatkach schodowych budynków.

Wszystko wskazuje na to, że z końcem maja zakończymy roboty, więc w czerwcu moglibyśmy już pojechać nowo przebudowaną ulicą Pomorską. Takie są założenia i nie zanosi się na zakłócenie tego terminu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak wykonawca realizuje powierzone mu zadanie. To nasza pierwsza współpraca z poznańską firmą Torpol i możemy ją zaliczyć do zdecydowanie udanych – dodaje Krzysztof Świercz.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

To nie koniec planowanych zmian

Przebudowa ulicy Pomorskiej i części placu Staszica łącznie pochłonie ponad 66 milionów złotych, a inwestycja współfinansowana jest z Polskiego Ładu. Co istotne, plany magistratu na trwającej już modernizacji się nie kończą.

W toku jest bowiem przetarg na opracowanie projektu przebudowy ulicy Reymonta na odcinku od wiaduktu PKP do mostu Osobowickiego, wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego nad tym zadaniem. Do postępowania zgłosiło się dwóch chętnych: PBW INŻYNIERIA z ceną ofertową 1 888 517,40 zł brutto i Biprogeo Projekt, które zaproponowało kwotę 2 298 870 złotych brutto. Magistrat na to zadanie zamierza przeznaczyć 1 925 860,79 zł brutto.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Jakub Zazula
Elegancko idzie ten remont jak na te skale
REKLAMA