Wielkie zmiany na wrocławskim lotnisku. To skok generacyjny

Wielkie zmiany na wrocławskim lotnisku. To skok generacyjny

REKLAMA

Przed wrocławskim lotniskiem intensywny czas związany z przebudową części operacyjnej i terminalu. Dzięki realizacji największego w historii programu inwestycyjnego, port obsłuży nawet dwukrotnie więcej samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu. To przełoży się na jeszcze atrakcyjniejszą siatkę połączeń, zarówno turystycznych, jak i tych wykorzystywanych przez przedstawicieli biznesu.

Pasażerów przybywa

Wrocławski port lotniczy, który od 1992 r. jest w zarządzie spółki Port Lotniczy Wrocław S.A. stale się rozwija. Pasażerów z roku na rok przybywa i dlatego kilkanaście lat temu zdecydowano o budowie drugiego terminala. Po jego uruchomieniu w 2012 r. przepustowość zwiększyła się do 3,9 mln pasażerów rocznie. Wówczas rozbudowano również płaszczyzny lotniskowe. Dzisiaj jednak to okazuje się niewystarczające. Dynamiczny wzrost liczby operacji lotniczych oraz obsłużonych pasażerów spowodował, że aktualna infrastruktura lotnicza zaczęła zbliżać się do swojego maksimum.

Jak wyjaśnia Bartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Wrocław, obecnie wykorzystywany terminal został zaprojektowany z założeniem obsługi niespełna 4 milionów pasażerów.

Jeżeli dynamika wzrostu utrzyma się do końca roku, liczba ta osiągnie ponad 4,6 mln podróżnych, czyli ponad pół miliona więcej niż pierwotnie zakładane maksimum. To samo dotyczy infrastruktury lotniskowej, która bez rozbudowy nie gwarantowałby możliwości dalszych wysokich wzrostów – mówi Wiśniewski.

Spółka Port Lotniczy Wrocław S.A. zdecydowała o bardzo ważnych, wręcz kluczowych dla lotniska inwestycjach. Rozpoczął się największy w historii program inwestycyjny, który pozwoli na jego rozwój.

Skok generacyjny

Do końca przyszłego roku powstanie nowa płyta postojowa na 12 samolotów, droga szybkiego zjazdu, nowa mierząca 2,5 km droga kołowania i płyta do odladzania. Dodatkowo wyremontowane zostaną dotychczas wykorzystywane drogi kołowania. Całkowity koszt inwestycji to 376 878 387 mln zł netto (463 560 416,01 mln zł brutto), z czego 175 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania unijnego w ramach instrumentu CEF2 na lata 2021 - 2027. To największa inwestycja lotnicza z unijnym dofinansowaniem w całej Europie, która przyniesie pasażerom wiele korzyści, takich jak: zdecydowanie większa szansa na jeszcze bardziej atrakcyjną siatkę połączeń zarówno turystycznych, jak i biznesowych, potencjał na pojawienie się nowych przewoźników czy podniesienie komfortu dla podróżnych.

Stojące przed nami wyzwanie to nawet nie krok milowy w historii naszego lotniska, to skok generacyjny. Dzięki realizacji ambitnych założeń będziemy w stanie obsłużyć nawet dwukrotnie więcej samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu. To przełoży się na jeszcze atrakcyjniejszą siatkę połączeń, zarówno turystycznych, jak i tych wykorzystywanych przez przedstawicieli biznesu. To również wielka szansa dla naszego regionu, którego okno na świat powiększy się niemal dwukrotnie – podkreśla Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Prace prowadzi firma Strabag Infrastruktura Południe. Ich zakres jest bardzo duży, dlatego nieuniknione jest wstrzymanie operacji lotniczych na wrocławskim lotnisku. W okresie 26.10.2025r. – 04.12.2025r. będzie ono nieczynne. Jak zaznaczają przedstawiciele Portu Lotniczego, zespół specjalistów analizował wiele scenariuszy, które mogłyby pozwolić na nieprzerwane funkcjonowanie lotniska, jednak każdy z nich niósł ze sobą pewne ryzyka dotyczące bezpieczeństwa operacji lotniczych, na co dbając o pasażerów, nie można było się zgodzić.

REKLAMA

Terminal i parking

Zakończyło się zbieranie ofert w przetargu na kompleksowe opracowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej oraz dokumentacji projektowej dla przebudowy i rozbudowy terminalu Portu Lotniczego Wrocław. Wkrótce zostanie wyłoniony zwycięzca, który będzie miał również za zadanie uzyskanie niezbędnych decyzji, uzgodnień, zgód i zezwoleń dla zadań inwestycyjnych oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla każdego przedsięwzięcia budowlanego realizowanego w ramach rozbudowy.

Przed nami bardzo intensywny czas związany z przebudową zarówno części operacyjnej lotniska, jak i terminalu. Jeżeli cały proces przetargowy pójdzie sprawnie, pierwsze pozytywne zmiany nasi pasażerowie odczują w drugiej połowie przyszłego roku. Według wstępnych planów cały proces zakończy się oddaniem do użytkowania rozbudowanego terminalu w pierwszej połowie 2029 roku – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław, odpowiedzialny za nadzór nad inwestycjami.

Terminal zostanie rozbudowany w kierunkach wschodnim i zachodnim. Pasażerowie zyskają wielopoziomowy parking. Wybudowany zostanie również budynek do ładowania pojazdów obsługi naziemnej, przebudowana będzie brama wjazdowa na lotnisko.

Kontynuujemy rozpoczęty w zeszłym roku największy w historii naszego lotniska program inwestycyjny. Trwająca przebudowa części operacyjnej była pierwszym krokiem w kierunku rozwoju, teraz czas na kolejne etapy, czyli przygotowanie do rozbudowy terminalu i budowy wielopoziomowego parkingu. Wszystko, co planujemy i realizujemy, robimy z myślą o naszych pasażerach, którym chcemy zapewnić jak największy komfort podróży, do którego są we Wrocławiu przyzwyczajeni – tłumaczy Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Trochę historii

Lotnisko we Wrocławiu powstało w 1938 roku. Wybudowane zostało przez Niemców, na potrzeby ich wojska. Wówczas nazywało się Flughafen Breslau-Schongarten. Po zakończeniu wojny, przez krótki czas służyło Armii Radzieckiej, aż w końcu na dobre zostało przejęte przez Polskę, chociaż do roku 1958, port w Starachowicach obsługiwał niemal wyłącznie loty wojskowe. Dopiero potem na stałe został włączony w sieć połączeń krajowych Polskich Linii Lotniczych. Pierwsze regularne zagraniczne loty rozpoczęły się w roku 1993 (Niemcy), kolejne pięć lat później (Austria i Dania).

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA