W pierwszym przetargu jedyny chętny oczekiwał prawie 90 milionów złotych, w drugim najtańsza oferta wyniosła niespełna 70 milionów. Trakcja PRKiI stworzy przeprawę łączącą Wielką Wyspę ze Swojczycami do 2022 roku.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły wczoraj, 3 marca, drugi przetarg na opracowanie dokumentacji i wybudowanie nowych mostów Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455. Do 20 stycznia zgłosiło się ośmiu chętnych – wszyscy zapewnili pięcioletnią gwarancję. Oczekiwali od 69 mln 660 tys. do 96 mln 211 tys. zł brutto. Najkorzystniejsza, jednocześnie najtańsza, okazała się ta złożona przez Trakcję PRKiI S.A. z Warszawy. Miasto planowało przeznaczyć na ten cel 65 mln zł, ale postanowiło tym razem dopłacić brakującą kwotę.
Wykonawca ma na wykonanie zadania dwa lata od dnia podpisania umowy. W ciągu 10 miesięcy ma przygotować pełny projekt i uzyskać ostateczne zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Jest współfinansowana ze środków europejskich.
fot. Jakub Zazula
Nowe mosty nie w 2020, a w 2022 r.
Pierwsze postępowanie WI ogłosiły w lutym ubiegłego roku. Wówczas termin realizacji zamówienia określili na 16 miesięcy. W kwietniu donosiliśmy, że jedynym zainteresowanym okazało się konsorcjum spółek Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. oraz Mostostal Kielce S.A. Oczekiwało 87 mln 605 tys. zł przy dziesięcioletniej gwarancji i o rok krótszej rękojmi. Z powodu przekroczenia budżetu doszło 6 maja do unieważnienia przetargu.
Część projektowa dotyczy m.in. branży mostowej, odwodnienia, oświetlenia (drogi i iluminacji przeprawy), przebudowy sieci, organizacji ruchu docelowego oraz zieleni kompensującej niezbędną wycinkę.
WI rozstrzygnęły przetarg na przygotowanie samego projektu już w kwietniu 2017 roku. Warunki spełniło dziesięć firm. Ich oferty wynosiły od 816 tys. (Sweco Engineering Sp. z o.o., zwycięzca) do 2 mln 297 tys. zł brutto. Magistrat chciał wydać maksymalnie 1 mln 120 tys. zł.
– Część dokumentacji trzeba doprojektować i uzgodnić. Stąd informacja o opracowaniu dokumentacji i wymagania w stosunku do wykonawcy [Trakcji PRKiI] – informuje nas Krzysztof Świercz, rzecznik prasowy WI.
UM Wrocławia
Długość mostu Południowego (nazwa robocza, jednoprzęsłowy) wyniesie 153,51 m, a Północnego (wieloprzęsłowy) 75,3 m. Oba będą miały konstrukcję stalową, łukową z płytowym ustrojem nośnym, z żelbetowymi przyczółkami (Północny dodatkowo z filarami). Wykonawca wydzieli na nich osobne pasy ruchu dla komunikacji miejskiej (w tym tramwajów, przebieg trasy przedstawialiśmy w marcu zeszłego roku) oraz obustronne ścieżki piesze i rowerowe.
Istniejące mosty Chrobrego łączą ul. Mickiewicza ze Swojczycką. Powstały w latach 1916-1917. Zostały zniszczone w 1945 roku, a następnie odbudowane. Wieloletnie użytkowanie doprowadziło je do złego stanu technicznego. Z racji uszkodzeń, miasto wyeliminowało z ruchu przez nie ciężkie pojazdy (powyżej 15 t), co nie wykluczało kursowania autobusów. Urzędnicy nie podjęli jeszcze decyzji w sprawie dalszego losu historycznych przepraw.
Po czterech miesiącach ruszy rewitalizacja Pomorskich
Już w sobotę, 7 marca, rozpoczną się prace w innej lokalizacji. Pro-Tra Building Sp. z o.o. rozpocznie przebudowę zabytkowych mostów Pomorskich pomiędzy Starym Miastem a Nadodrzem. Wrocławskie Inwestycje wyłoniły wykonawcę w listopadzie. W tym przypadku koszt to również niespełna 70 mln zł – z tym że konieczna była mniejsza dopłata. Szykują się utrudnienia w komunikacji.
fot. Jakub Zazula
materiały inwestora