Wrocław: Mieszkańcy doczekają się pętli na Polanowicach. Miasto dopłaca

Wrocław: Mieszkańcy doczekają się pętli na Polanowicach. Miasto dopłaca

Mariusz Bartodziej
REKLAMA
Udało się za drugim razem wyłonić wykonawcę pętli i zatoki autobusowej w sąsiedztwie autostradowej obwodnicy Wrocławia, choć okazała się o pół miliona droższa, niż zakładano. Mać-Bud Usługi Budowlane Beata Rucińska skończy prace z początkiem wakacji.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły 30 stycznia przetarg na zaprojektowanie i budowę pętli autobusowej na Polanowicach w ciągu ul. Kamieńskiego. Zgłosiło się dwóch chętnych – obaj zaproponowali po pięć lat gwarancji i wydłużenia rękojmi. Konsorcjum spółek Elektrotim S.A. oraz Rotomat Sp. z o.o. oczekiwało 1 mln 348 tys. zł brutto. Firma Mać-Bud Usługi Budowlane Beata Rucińska była gotowa podjąć się zadania za 996 tys. zł. Miasto chciało przeznaczyć na ten cel 473 tys. zł, ale postanowiło dołożyć środki brakujące do korzystniejszej z ofert.
Zwycięska firma ma na realizację zadania pięć miesięcy od dnia podpisania umowy (dokumentacja projektowa będzie gotowa w ciągu kwartału). Inwestycja powstanie w ramach Programu Inicjatyw Rad Osiedla.

Budowa miała już trwać

O unieważnieniu pierwszego przetargu donosiliśmy w grudniu ubiegłego roku. Wówczas Rotomat Sp. z o.o. oczekiwał 1 mln 137 tys. zł, a Elektrotim S.A. – 1 mln 305 tys. zł. Urzędnicy nie zwiększyli wówczas przygotowanej kwoty, 473 tys. zł.

Pętla potrzebna do wakacji

Północ Wrocławia rozbudowuje się w dynamiczny sposób. Przybywa nam nawet po paręset mieszkańców miesięcznie – zauważa Joanna Stańczyk, przewodnicząca Rady Osiedla Polanowice-Poświętne-Ligota. – Jedynym środkiem komunikacji jest dla nas autobus linii 144, który jeździ w miarę często, jednak kończy kurs na pętli przy szpitalu. Autobus 130 kursuje rzadko, a w dodatku nie dowozi do żadnych ważnych centrów przesiadkowych. Nowa pętla jest pilnie potrzebna.
Radna podkreśla, że na ich osiedlu nie ma szkoły, a nawet, oprócz jednego prywatnego, przedszkola. Przez to rodzice muszą dowozić dzieci do placówek samochodami, co zwiększa korki.
Chcemy dać mieszkańcom możliwość przesiadania się na autobus, który dowiezie ich do centrum szybko i bezpośrednio – wyjaśnia Joanna Stańczyk. – Wśród nowo wprowadzających osób jest wiele rodzin z dziećmi. Rozmawialiśmy z urzędnikami o promocji wśród rodziców możliwości zostawiania samochodu przed domem i dojeżdżania autobusami przedłużonej linii 144.
Przewodnicząca rady stwierdza, że są bombardowani pytaniami przez mieszkańców wyczekujących nowej pętli i wydłużenia trasy pojazdów MPK. Dodaje, że termin realizacji tego planu był już kilkukrotnie przekładany.
Chcemy, by pętla powstała do wakacji, tak by dzieciaki mogły już jeździć od września autobusem. To dla nas bardzo ważne.

Jedyna możliwa lokalizacja

Szerokość jednokierunkowej pętli do zawracania wyniesie 4,5-6,5 m, a długość 112 m (78 m nowej jezdni i 34 m na odcinku przebudowywanej drogi serwisowej AOW). Wykonawca zabezpieczy istniejące filary wiaduktu poprzez budowę betonowych i stalowych barier energochłonnych.
Zwycięska firma zajmie się również utworzeniem zatoki autobusowej o długości 80 m z kostki kamiennej dla czterech pojazdów. Tuż przy niej postawi przystanek z podwyższonym peronem wraz z wiatą i oświetleniem. Ponadto wykonawca skomunikuje go poprzez nowe przejście dla pieszych z istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym po drugiej stronie ulicy.
Wybrana lokalizacja jest jedyną możliwą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zgodziła się na nią między innymi pod warunkiem, by z powodów bezpieczeństwa nie znalazły się tam przystanki ani zatoka autobusowa – mówi Joanna Stańczyk.
UM Wrocławia

Co oprócz nowej pętli?

Radni nie poprzestają na powstaniu nowej pętli. Zgłaszali już obecnemu prezydentowi miasta, by po drugiej stronie ulicy powstał parking typu Park&Ride.
Od północnej strony przyjeżdża bardzo dużo osób z Trzebnicy. Część z nich przesiadłaby się z chęcią na autobus. A tak wciąż jesteśmy "rozjeżdżani" – tłumaczy Joanna Stańczyk.
Ponadto wspólnie z radnymi z Sołtysowic starają się, aby linię 116 przenieść z pętli Sołtysowice na tę przy ul. Kamieńskiego, tak by autobusy jeździły przez Polanowice i mieszkańcy mieli dojazd do szpitala.
Na przeszkodzie stoją dwa zakręty o nachyleniu dziewięćdziesiąt stopni na ulicy Starościńskiej, ale przy dokończeniu północnego odcinka obwodnicy śródmiejskiej jest możliwość wyprostowania tej drogi – zauważa Stańczyk.
O staraniach mieszkańców o dokończenie obwodnicy pisaliśmy w maju ubiegłego roku.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

W Krakowie Panattoni wybuduje nowy park magazynowo-dystrybucyjny City Logistics Kraków I
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, wybuduje w stolicy Małopolski park mag...
We Wrocławiu planowane są kolejne nowe inwestycje dla rowerzystów
Wrocław z roku na rok staje się coraz bardziej przyjaznym miastem dla osób korzystających z rowerów....
Nowa sieć dyskontowo-hurtowa Supeco wchodzi na Dolny Śląsk. Otworzyła dwa pierwsze sklepy
Supeco - tak nazywa się nowa sieć sklepów dyskontowo-hurtowych uruchamianych w Polsce przez francusk...
Poznań: Stara Rzeźnia została objęta Programem Opieki Konserwatorskiej
Historyczne budynki kompleksu Starej Rzeźni zostaną objęte programem badań architektonicznych i kons...
Poznań: Belgowie kupili tereny od MTP – powstanie wielofunkcyjna przestrzeń
W samym centrum miasta, pomiędzy ulicami Matejki, Grunwaldzką i Ułańską, powstanie wielofunkcyjny ko...
Koleje Dolnośląskie podpisały umowę z PESĄ na zakup pięciu nowych pociągów [WIZUALIZACJE]
We wtorek, 29 września Koleje Dolnośląskie S.A. i spółka Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA podpisały...
Autobusy MPK Wrocław zostaną wyposażone w kamery ze sztuczną inteligencją
Na ulice stolicy Dolnego Śląska wyjadą autobusy wyposażone w specjalne, inteligentne kamery, które p...
Wrocław: Arkop chce zbudować osiedle przy parku Bieńkowickim
To ma być pierwsza inwestycja tego wrocławskiego dewelopera na granicy Bieńkowic i Brochowa. Zajmie...
Wrocław: Nowa ulica rozładuje ruch przy Promenadach. Na pobliskie biura postawili już m.in. Katarczycy
Łącznik ulic Jana Czochralskiego oraz Antoniego Słonimskiego usprawni komunikację na Kleczkowie oraz...
Dom Handlowy Renoma przejdzie modernizację. Będzie więcej biur a mniej sklepów [WIZUALIZACJE]
Największy wrocławski dom handlowy Renoma przejdzie kolejną już w swojej długiej historii modernizac...