Wrocław, posiadający jeden z trzech czynnych torów wyścigów konnych w Polsce ma w planach modernizację obiektu na wrocławskich Partynicach, tak by kompleks żył nie tylko w sezonie wyścigowym i nie tylko w dniach, kiedy odbywają się gonitwy. W planach jest szereg inwestycji, które mają podnieść atrakcyjność toru i okolicy nie tylko dla mieszkańców okolicznych osiedli, ale i dla wszystkich Wrocławian i przyjezdnych.
W 2015 roku projekt koncepcyjny rozbudowy i modernizacji Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych na Partynicach przygotowało wrocławskie biuro architektoniczne BASIS – Sirojć i Szkółka z Wrocławia.
Projekt architektoniczny i urbanistyczny przygotował i opracował zespół w składzie: Dariusz Sirojć, Krzysztof Szkółka, Aleksandra Omiotek.
Projekt architektoniczny i urbanistyczny przygotował i opracował zespół w składzie: Dariusz Sirojć, Krzysztof Szkółka, Aleksandra Omiotek.
W ramach projektu zaproponowano:
Wyścigi:
- tor wyścigowy o szerokości 25 m i długości 2150 m o nawierzchni trawiastej z opcją rozgrywania wyścigów przeszkodowych oraz tor o nawierzchni „all weather” do treningu koni
- oświetlenie torów wyścigowych o parametrach umożliwiających transmisje HDTV do rozgrywania gonitw nocnych
- wewnętrzny tor przeszkodowy przebiegający między wydzielonymi strefami widza, z przeszkodami nad tunelem dla publiczności
- bezkolizyjny ruch ludzi i koni dzięki możliwości przejścia przez wewnętrzną powierzchnię toru korzystając z systemu tuneli
- 240 koni w 10 stajniach wyścigowych, każda stajnia z własnym zapleczem i domkiem trenerskim
- trzy parkury do rozgrywania zawodów w skokach, ujeżdżeniu, powożeniu i innych dyscyplinach jeździeckich oraz do pokazów
Rekreacja:
- centrum edukacji dzieci i młodzieży z klubem oraz strefą koni reprezentacyjnych
- hala dla rekreacji i hipoterapii o wymiarach 20 x 100 m z opcją podziału na pięć niezależnych modułów o wymiarach 20 x 20 m każdy
- centrum hipoterapii z indywidualną salą ćwiczeń do świadczenia pełnego zakresu usług rehabilitacji osób niepełnosprawnych
- nowe stajnie rekreacyjne dla 66 koni z bazą dla obsługi, użytkowników i gości
- nowe stajnie gościnne dla ok. 140 koni wraz z wydzielonym obiektem dla ludzi
- ścieżka biegowa ze stacjami gimnastycznymi
- plac zabaw i aktywności ruchowej dla dzieci
- łąka piknikowa ze stołami biesiadnymi
- rekreacyjne nabrzeże stawu z wypożyczalnią sprzętu wodnego
Nowe obiekty:
- wieża widokowa o wysokości 28,5 m w wydzielonej dla publiczności wewnętrznej strefie toru
- budynek szkoleniowy z salami konferencyjnymi, biurami, kawiarnią, restauracją oraz strefą VIP
- istniejąca obecnie hala z rozbudowaną widownią
- hotel z 30 pokojami gościnnymi
- wielofunkcyjna hala sportowa na potrzeby mieszkańców miasta
- ambulatorium z salą operacyjną i boksami dla 10 koni
- zaplecze techniczne ze specjalistycznym sprzętem do kompleksowej obsługi wszystkich funkcji terenu
- biogazownia dla zagospodarowania odpadów
- lokalny posterunek policji i straży miejskiej wraz z boksami dla 18 koni
- nowe parkingi dla ok. 400 samochodów i 44 koniowozów
Aktualnie projekt istnieje jedynie na papierze. Budowa ma być dofinansowana ze środków unijnych. Najwcześniej w 2017 roku roku okaże się, czy i ile środków na ten cel zostanie przekazanych z unijnych dotacji. Cała inwestycja ma być współfinansowana przez miasto i wpisana w Wieloletni Plan Inwestycyjny Wrocławia.
Wizualizacje znajdują się na stronie www.basis.wroclaw.pl.
Wizualizacje znajdują się na stronie www.basis.wroclaw.pl.