Co dalej z budową ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia?DSDiK

Co dalej z budową ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia?

REKLAMA

Co dalej z budową ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia? Niestety, na rozstrzygniecie przetargu na realizację tej bardzo ważnej inwestycji jeszcze poczekamy. Nowa infrastruktura komunikacyjna będzie stanowiła istotne połączenie dla miejscowości na południowych obrzeżach stolicy Dolnego Śląska, tworząc prawie 4-kilometrowy odcinek trasy.

Przetarg na fragment ostatni fragment obwodnicy mający połączyć jej istniejącą część z al. Karkonoską trwa od grudnia ubiegłego roku. Pierwotnie postępowanie przetargowe miało zostać rozstrzygnięte w lutym. Tak się jednak nie stało. Kolejnym terminem otwarcia ofert w przetargu na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia był 16 lipca. Tym razem także się nie udało go rozstrzygnąć.

Tuż przed rozstrzygnięciem zapadła decyzja o przedłużeniu przetargu o kolejne tygodnie. Wszystko przez to, że inwestor, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei musi najpierw odpowiedzieć na ponad 140 kolejnych pytań, które wpłynęły od firm zainteresowanych realizacją tej inwestycji. Potencjalni wykonawcy tego odcinka obwodnicy musieli też dostać dodatkowy czas na dostosowanie swoich ofert do otrzymanych odpowiedzi. Łącznie, od początku ogłoszenia tego przetargu rożnego rodzaju pytań, w tym bardzo szczegółowych, zadano już blisko tysiąc.

Jaki jest nowy termin rozstrzygnięcia tego przetargu?

Nowy termin to końcówka sierpnia. Zakładając, że do końca sierpnia lub na początku października uda się w końcu rozstrzygnąć przetarg, sama budowa ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia rozpocznie się z pewnością nie wcześniej niż na początku przyszłego roku. Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie miał na realizację tej inwestycji 30 miesięcy. Najwcześniejszy realny termin otwarcia drogi przesunął się więc obecnie już na połowę 2028 roku.

Przypomnijmy, w czerwcu 2024 r. minęło cztery i pół roku od momentu podpisania przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei umowy w sprawie opracowania dokumentacji projektowej tego odcinka.

Jaki będzie przebieg ostatniego odcinka?

Projekt obejmuje budowę drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) oraz do granicy Wrocławia (ul. Buforowa) od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska). Planowany trakt liczy 3,67 km nowej drogi.

Na odcinku od ul. Karkonoskiej do Kutrzeby droga będzie miała dwie jezdnie (na każdej z nich będą dwa pasy). Fragment od ulicy Kutrzeby do Grota - Roweckiego będzie jednojezdniowy, ale drogowcy zostawią miejsce na rozbudowę trasy w przyszłości.

Ten odcinek drogi wojewódzkiej jest kluczowym elementem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia: Bielany – Łany – Długołęka, który wraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8, łącznikiem Długołęka DK98, krótkim odcinkiem autostrady A4 i fragmentem al. Karkonoskiej stworzy zamknięty pierścień otaczający Wrocław. Projektowane nowe połączenie, znane jako łącznik aglomeracyjny A4-S8, umożliwi integrację regionalnej sieci dróg z krajowymi i międzynarodowymi trasami transportowymi.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

REKLAMA

Koszt inwestycji szacowany jest na około 200 milionów złotych.

DSDiK
DSDiK

Metr po metrze

Trasa drogi wojewódzkiej będzie biegła od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) km 0+000 do skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego km 3+672. Początek trasy znajduje się w rejonie węzła A4 Bielany Wrocławskie – ul. Karkonoska we Wrocławiu. Odcinek ten zaczyna się po wschodniej stronie ul. Karkonoskiej, naprzeciwko Parku Handlowego Auchan Bielany, a integracja z istniejącym układem komunikacyjnym obejmuje budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Francuskiej i ul. Szwedzkiej, blisko Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Bielany”. Trasa przekracza rzekę Ślęzę, przechodzi przez tereny kolejowe, pola uprawne, obszar zadrzewień przy Torze Wyścigów Konnych „Partynice", mijając m.in. kompleks szkolno-przedszkolny, a następnie łączy się z rondem przy ul. Grota-Roweckiego.

Zaprojektowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 372 obejmuje trasy dwujezdniowe i jednojezdniowe. Przekroje dwujezdniowe są planowane na odcinku od km 0+000 do km ok. 2+776, natomiast jednojezdniowe, z rezerwą terenową na drugą jezdnię, są przewidziane od km ok. 2+776 do km ok. 3+558. Ostatni odcinek od km ok. 3+558 do końca trasy (km ok. 3+624) również ma być dwujezdniowy. Dla każdej jezdni przewidziano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, a także wewnętrzne i zewnętrzne opaski o szerokości 0,5 m. Minimalna szerokość poboczy wyniesie 1,5 m.

W ramach projektu przewidziana jest budowa jednostronnej ścieżki pieszo-rowerowej oddzielonej od jezdni pasem zieleni. Planuje się także budowę oraz przebudowę ścieżek rowerowych wraz z chodnikami w miejscach złączenia nowej drogi z istniejącą infrastrukturą w rejonie ulic: Szwedzkiej, Niebieskiej, Działkowej, Radosnej oraz Kutrzeby. Ponadto inwestycja obejmuje budowę/rozbudowę 16 skrzyżowań, wiaduktu nad linią kolejową nr 285 w km ok. 0+306 z murami oporowymi, mostu nad rzeką Ślęzą w km ok. 0+882, a także dwóch murów oporowych.

DSDiK, / Plan orientacyjny WOW odcinek Karkonoska Wysoka
DSDiK, / Plan orientacyjny WOW odcinek Karkonoska Wysoka
DSDiK, / Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
DSDiK, / Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
DSDiK, / Rysunek 7 - rondo przy Radosnej
DSDiK, / Rysunek 7 - rondo przy Radosnej
DSDiK, / Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
DSDiK, / Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
DSDiK
DSDiK

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Piotr P
To jest kpina na wielu poziomach. Począwszy od samego projektu, czasu inwestycji, aż do jego wykonania.  Przejechanie tej trasy to jest męka i gehenna, co rusz to jakieś rondo, zwężenie i te nieszczęsne światła. Idzie jak krew z nosa i dłuży się niesamowicie. Główny problem to brak drugiego pasa jezdni oraz kolizyjne skrzyżowania. Na kilku odcinkach permanentne korki. Skoro obwodnica była projektowana na dwie jezdnie, dlaczego już teraz nie trwają prace na dołożenie tych dwóch dodatkowych pasów? Wiadomo, że są korki, jest niebezpiecznie, wyprzedzają na czoło, a jak wjedzie traktor to leci procesja z prędkością 15km/h, i nic nie zrobisz.  Rozwiązania jak z lat 70-tych, i przede wszystkim to jest wstyd, że takie miasto top5 w Polsce, z lotniskiem, uniwersytetami, ma to zrobione 5x gorzej od miast powiatowych, czy nawet tych małych miasteczek typu Tyniec.  Ciężko to w ogóle nazwać obwodnicą, bo to jest zwykła droga, tej samej klasy co ta przeklęta krajowa 8-mka, zaprojektowana w 1827 przez Niemca dla bryczek. Czas przejazdu km jest 2-3x dłuższy od tego, który mamy na obwodnicy zachodniej.  Druga jezdnia potrzebna na wczoraj, także bierze się do roboty i wrzucajcie to w harmonogram.
REKLAMA