Zrobiono kolejny krok, przybliżający rozpoczęcie budowy obwodnicy Milicza, w ciągu drogi krajowej nr 15. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Burmistrza Milicza wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla realizacji tej bardzo ważnej i długo wyczekiwanej inwestycji. Obwodnica Milicza powstanie w ramach realizacji rządowego Programu 100 obwodnic.
W złożonych dokumentach GDDKiA wskazała preferowany wariant obwodnicy. Są one wynikiem prac projektantów nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz uzgodnień z samorządami i lokalną społecznością. W załączonej do wniosku dokumentacji znalazła się karta informacyjna przedsięwzięcia. Zawarto w niej prognozę oddziaływania budowy obwodnicy w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza, jakości wód, a także na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). W dokumentacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała działania minimalizujące oddziaływanie inwestycji na środowisko m.in. lokalizację i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód oraz nasadzeń zieleni.
Obwodnica Milicza w ciągu DK15
Jako wariant preferowany wskazany został wariant W5 (zaznaczony kolorem pomarańczowym na mapie), a trasa liczy nieco ponad 10 km. Prowadzi po zachodniej części miasta. Początek będzie w okolicy Miłochowic, ominie Kaszowo i włączy z powrotem do DK15 w okolicy miejscowości Stawiec.
DŚU niezbędna do dalszego etapu prac
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zatwierdzi przebieg obu obwodnic i pozwoli dokończyć prace nad STEŚ-R (m.in. badania geologiczne). Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę obu inwestycji, który opracuje niezbędne projekty, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz zrealizuje prace w terenie.
Poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu
Budowa obwodnicy Milicza pozwoli na poprawę przepustowości układu komunikacyjnego łączącego drogę ekspresową S5 z drogą krajową nr 11 w Jarocinie, a w przyszłości z drogą ekspresową S11. Realizacja obu obwodnic pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum tych miast, a tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców.
Inwestycja planowana jest do realizacji w formule Projektuj i buduj w latach 2025-2029.
Program budowy 100 obwodnic
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na Dolnym Śląsku na etapie prac przygotowawczych jest siedem dolnośląskich obwodnic: Głogowa w ciągu DK12, Kaczorowa w ciągu DK3, Oławy w ciągu DK94, Milicza w ciągu DK15, Międzyborza w ciągu DK25, Złotego Stoku w ciągu DK46 oraz Legnicy w ciągu DK94.
Źródło: GDDKiA